IBPBII/1/415-54/11/HK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania stypendium wypłacanego na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-54/11/HK Możliwość zwolnienia z opodatkowania stypendium wypłacanego na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania stypendium wypłacanego na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania stypendium wypłacanego na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 4 marca 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-54/11/HK, IBPB II/1/415-55/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 22 marca 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

W oparciu o przepisy art. 104 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym Uniwersytet (wnioskodawca) tworzy w ramach uczelnianego funduszu stypendialnego tworzonego w formie odpisu z zysku w ciężar kosztów działalności dydaktycznej fundusz Stypendium im. K., które jest przeznaczone na wsparcie materialne osób niezamożnych, studiujących na Uczelni. Stypendium im. K. przyznawane jest na zasadach określonych w regulaminie, którego podstawowym kryterium przyznawania jest sytuacja materialna studenta, a także dobre wyniki w nauce.

Ponadto Uniwersytet ma zamiar utworzyć Stypendium "M. " Również w ramach uczelnianego funduszu stypendialnego. Stypendium "M." przeznaczone będzie dla studentów zakwalifikowanych na wyjazd zagraniczny przez Uczelnianą Komisję Kwalifikacyjną ds. Wyjazdów Zagranicznych Studentów, którzy mają niski dochód. Stypendium to ma na celu umożliwić skorzystanie z wyjazdu zagranicznego studentom o niskich dochodach, którzy bez dodatkowych środków nie mogliby wyjechać. Podstawowym kryterium przyznawania będzie kryterium dochodowe natomiast kryterium dodatkowym będzie ilość punktów uzyskanych w kwalifikacji na wyjazd.

Podstawowym kryterium przyznawania Stypendium im. K. oraz Stypendium "M." jest kryterium dochodowe okreśione zgodnie z przepisami art. 179 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

W treści uzupełnienia z dnia 14 marca 2011 r. (wpływ do tut. Biura - 22 marca 2011 r.) wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny informując, iż stypendium "M." będzie przyznawane w oparciu o przepisy ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Stypendium im. K. oraz Stypendium "M. " przyznawane ze środków uczelnianego funduszu stypendialnego są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uczelnia powołuje art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie którego wolne od podatku dochodowego są "świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki".

Zdaniem wnioskodawcy, z powołanych wyżej przepisów wynika, że stypendia o charakterze socjalnym (oparte o podstawowe kryterium dochodowe), są wolne od podatku dochodowego. Podstawowym kryterium przyznawania Stypendium im. K. oraz Stypendium "M. " jest sytuacja materialna studenta, natomiast kolejne kryteria są kryteriami uzupełniającymi - dobre wyniki w nauce w przypadku Stypendium im. K. oraz zakwalifikowanie na wyjazd zagraniczny w przypadku Stypendium "M.", co - w ocenie wnioskodawcy - pozwala na zastosowanie do niego art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stwierdza, że stypendia te są wolne od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest możliwość zwolnienia z opodatkowania Stypendium im. K. W zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania Stypendium "M. " wydano odrębną interpretację indywidualną.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

W myśl art. 94 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) z budżetu państwa uczelnia publiczna otrzymuje dotacje m.in. na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni, w tym na remonty i zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów w zakresie określonym w art. 173 ust. 1 oraz dla doktorantów w zakresie określonym w art. 199 ust. 1.

Z kolei zgodnie z art. 104 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym uczelnia może utworzyć, ze środków innych niż określone w art. 94 ust. 1 i 6, własny fundusz stypendialny na stypendia dla pracowników i studentów oraz doktorantów. Stypendia z tego funduszu mogą być przyznawane, jeżeli statut uczelni tak stanowi, niezależnie od stypendiów, o których mowa w art. 173 ust. 1 oraz w art. 199 ust. 1. W myśl art. 104 ust. 2 ww. ustawy stypendia, o których mowa w ust. 1, są przyznawane studentom i doktorantom w uzgodnieniu odpowiednio z uczelnianym organem wykonawczym samorządu studenckiego wskazanym w regulaminie samorządu studenckiego lub z uczelnianym organem wykonawczym samorządu doktorantów wskazanym w regulaminie samorządu doktorantów.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż pomoc materialna o charakterze socjalnym, w postaci stypendiów przyznawana i wypłacana na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, finansowana ze środków własnych uczelni korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w oparciu o przepisy art. 104 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym Uniwersytet tworzy w ramach uczelnianego funduszu stypendialnego tworzonego w formie odpisu z zysku w ciężar kosztów działalności dydaktycznej fundusz Stypendium im. K., który jest przeznaczony na wsparcie materialne osób niezamożnych, studiujących na Uczelni. Stypendium im. K. przyznawane jest na zasadach określonych w regulaminie, którego podstawowym kryterium przyznawania jest sytuacja materialna studenta.

Wypłacone zatem na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i pochodzące ze środków własnych wnioskodawcy kwoty świadczeń pomocy materialnej dla studentów w postaci Stypendium im. K. korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że w istocie zostały spełnione przesłanki zawarte w treści art. 104 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl