IBPBII/1/415-505/12/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-505/12/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 26 i 28 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Austrii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty otrzymywanej z Austrii.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. znak: IBPBII/1/415-505/12/HK wezwano o jego uzupełnienie. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 26 czerwca 2012 r. (uiszczenie brakującej opłaty) i w dniu 28 czerwca 2012 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W latach 1992-2009 Wnioskodawczyni pracowała i mieszkała w Austrii. W kwietniu 2009 r., z powodu złego stanu zdrowia, złożyła wniosek o rentę. Formalności związane z przyznaniem renty trwały dwa lata (wizyty lekarskie, komisje lekarskie, sąd pracy), tj. do czerwca 2011 r.

W ww. okresie Wnioskodawczyni otrzymywała środki z Biura Pracy (AMS Arbeitsmarktservice), które były środkami na okres oczekiwania na przyznanie renty.

Z Biura Pracy Wnioskodawczyni nie otrzymała informacji o wysokości uzyskanego dochodu rocznego.

Austriacki Zakład Ubezpieczeń Emerytalno-Rentowy (Pensionsversicherungsanstalt Landesstelle Wien) przysłał decyzję o przyznaniu świadczeń rentowych z tytułu inwalidztwa (z uwagi na chory kręgosłup, kolana, cukrzycę, nadciśnienie) w czerwcu 2011 r. Wypłata renty, po odliczeniu kwoty przeznaczonej do rozliczenia na rzecz Biura Pracy, nastąpiła w październiku 2011 r. - w postaci czeku, który Wnioskodawczyni zrealizowała w polskim banku A. Od tego momentu Wnioskodawczyni co miesiąc otrzymuje rentę, poprzez austriacki bank B, na konto osobiste, z którego w bankomacie pobiera złotówki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego za okres od maja 2009 r. do grudnia 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, za okres od maja 2009 r. do grudnia 2010 r. otrzymywane przez nią świadczenie nie powinno być opodatkowane podatkiem dochodowym, gdyż miało charakter tymczasowego świadczenia otrzymywanego z Biura Pracy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. oraz tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 4a cyt. ustawy przepisy art. 3 ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w kwietniu 2009 r., z powodu złego stanu zdrowia, złożyła wniosek o rentę. Ze względu na to, iż formalności związane z przyznaniem renty trwały dwa lata (wizyty lekarskie, komisje lekarskie, sąd pracy), w okresie od maja 2009 r. do grudnia 2010 r. otrzymywała - mające tymczasowy charakter - świadczenia z austriackiego Biura Pracy (AMS Arbeitsmarktservice). Środki otrzymane z Biura Pracy były środkami na okres oczekiwania na przyznanie renty.

Ze względu na to, że Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania w Polsce, a otrzymywane w okresie maj 2009 r. - grudzień 2010 r. świadczenie wypłacane było przez instytucję austriacką (Biuro Pracy) zastosowanie w tej sprawie ma umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisana w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921 z późn. zm.).

Jako, że ww. umowa międzynarodowa nie zawiera szczegółowych uregulowań dotyczących świadczeń uzyskiwanych z biura pracy - zastosowanie do nich będą miały postanowienia art. 22 ust. 1 umowy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 umowy polsko-austriackiej części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (w Polsce) bez względu na to, gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce).

Z powyższych przepisów jasno wynika, iż ww. świadczenie otrzymywane z Austrii wypłacane osobie mającej zamieszkanie w Polsce podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Do opodatkowania w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodu są m.in. tzw. inne dochody.

W myśl art. 20 ust. 1 tej ustawy - w brzmieniu obowiązującym w latach 2009-2010 - za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie natomiast z treścią art. 11 ust. 1 powyższej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Należy w tym miejscu również wskazać, iż tymczasowy charakter otrzymywanego w latach 2009-2010 świadczenia z Austrii (środków finansowych na czas oczekiwania na przyznanie renty) nie stanowi przeszkody do opodatkowania tego dochodu podatkiem dochodowym. Jak bowiem wynika z treści przywołanego powyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód powstaje w momencie postawienia do dyspozycji środków pieniężnych. Ustawodawca w żadnym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazał, aby tego rodzaju świadczenia nie miały być opodatkowane. Wobec tego uzyskany za te lata dochód z ww. świadczenia podlegał opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie wyżej powołanych przepisów prawa.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl