IBPBII/1/415-503/09/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-503/09/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 12 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 27 lipca 2009 r. i 3 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania udzielonego limitu dla Przewodniczącego zarządu na nieudokumentowane wydatki związane z funkcjonowaniem Wspólnoty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania udzielonego limitu dla Przewodniczącego zarządu na nieudokumentowane wydatki związane z funkcjonowaniem Wspólnoty.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 23 lipca 2009 r. Znak: IBPBII/1/415-503/09/BD wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 3 sierpnia 2009 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku. Wnioskodawca w dniu 27 lipca 2009 r. uzupełnił dodatkowo wniosek z własnej inicjatywy bez wezwania przez Organ podatkowy.

Pierwotny wniosek sygnowany był przez Wspólnotę Mieszkaniową jako wnioskodawcę. Jednakże na etapie uzupełnienia wniosku wnioskodawcą okazał się Przewodniczący Wspólnoty Mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od lutego 2009 r. zarząd Wspólnoty uruchomił uchwałę Nr 49 z 24 czerwca 2003 r. wypłacając przewodniczącemu zarządu każdego miesiąca 220 zł na wydatki związane z funkcjonowaniem Wspólnoty bez korzyści dla Przewodniczącego. Wydatki te nie są nigdzie rejestrowane. Kwotę 220 zł. Wspólnota nazwała limitem, bez potrzeby udokumentowania rachunkiem czy paragonem.

Wydatki te to:

1.

przejazdy transportem prywatnym,

2.

przewozy MPK, PKS, PKP,

3.

opłaty pocztowe,

4.

drobne - groszowe naprawy,

5.

opłaty telefoniczne,

6.

zakup art. biurowych.

Nie wydana kwota w jednym miesiącu może być wydana na te cele w drugim miesiącu. Wspólnota jest małą Wspólnotą i jest zwolniona z podatku (10 członków). Prowadzi rozliczenia pozaksięgowe w rejestrze przychody i rozchody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki podatek dysponujący limitem ma odprowadzić do Urzędu Skarbowego i jak go nazwać oraz na jakim PIT rozliczyć się na koniec roku.

Wnioskodawca w swoim uzasadnieniu, prosi o wykorzystywanie pism, które zostały złożone pierwotnie przez Wspólnotę Mieszkaniową.

Zdaniem wnioskodawcy, w porozumieniu ze Wspólnotą może on odprowadzić na konto Urzędu Skarbowego około 10% miesięcznie - podatku lub zwrócić tę kwotę do kasy Wspólnoty. Jednakże brak odpowiedzi na powyższe pytanie będzie oznaczało, że od tzw. limitu na nieudokumentowane wydatki nie należy odprowadzać podatku do Urzędu Skarbowego, a jedynie niewykorzystaną kwotę zwrócić do kasy Wspólnoty.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W przepisie art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy wśród źródeł przychodów wymienione zostały: "inne źródła".

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Cytowany przepis zawiera zatem otwarty katalog przychodów, zaliczonych do przychodów z innych źródeł.

W myśl art. 11 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, funkcjonującą na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Przewodniczącemu zarządu każdego miesiąca Wspólnota przyznała na podstawie uchwały limit w kwocie 220 zł na wydatki związane z funkcjonowaniem Wspólnoty bez korzyści dla Przewodniczącego. Wydatki te nie są nigdzie rejestrowane. Kwotę 220 zł. Wspólnota nazwała limitem bez potrzeby udokumentowania rachunkiem czy paragonem. Wydatki te to: przejazdy prywatnym transportem, przewozy MPK, PKS, PKP, opłaty pocztowe, drobne - groszowe naprawy, opłaty telefoniczne, zakup art. biurowych. Nie wydana kwota w jednym miesiącu może być wydana na te cele w drugim miesiącu.

Kwestie dotyczące wyboru i wynagradzania członków zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej zostały określone w art. 20 ust. 1 ustawy o własności lokali, który stanowi, że jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. Czynności zarządu dzieli się na czynności zwykłego zarządu oraz przekraczające zakres zwykłego zarządu. Do grupy tych ostatnich należy ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej (art. 22 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy). Czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu wymagają, zgodnie z art. 22 ust. 2 tej ustawy, uchwały właścicieli lokali wyrażającej zgodę na dokonanie tych czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej. Niezależnie od powyższego należy wskazać na art. 28 tej ustawy, według którego właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od Wspólnoty wynagrodzenia odpowiadającego uzasadnionemu nakładowi pracy.

Jak z powyższego wynika, do ustalenia wynagrodzenia członków zarządu będących członkami Wspólnoty Mieszkaniowej, konieczna jest uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej. Uzyskiwane z tego tytułu wynagrodzenie przez członka zarządu stanowi przychód dla celów podatkowych.

Zaznaczyć także należy, iż z przepisów ustawy o własności lokali nie wynika, by zarząd Wspólnoty czy też jego poszczególni członkowie mogli otrzymywać diety lub zwrot kosztów. Mając na uwadze powyższe, wypłacany przez Wspólnotę Mieszkaniową na podstawie uchwały, limit kwotowy w wysokości 220 zł na nieudokumentowane wydatki związane z pełnieniem funkcji Przewodniczącego stanowił będzie przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do zasady wynikającej z art. 22 ust. 1 - zdanie pierwsze - ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

A zatem, wydatki ponoszone przez wnioskodawcę, związane z funkcjonowaniem Wspólnoty będą stanowiły koszty uzyskania ww. przychodu. Aby jednak sfinansowane przyznanym limitem kwotowym wydatki mogły być zaliczone jako koszty uzyskania przychodu to ich poniesienie winno być udowodnione - udokumentowane, np. za pomocą paragonów, rachunków, biletów.

Podstawę opodatkowania (dochód) będzie stanowiła ewentualna nadwyżka przyznanego limitu nad poniesionymi wydatkami, o ile nie zostanie przez wnioskodawcę zwrócona do kasy Wspólnoty.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Powyższe uregulowanie obliguje Wspólnotę do sporządzenia informacji o wysokości wypłaconego przez nią limitu kwotowego.

Natomiast wnioskodawca (Przewodniczący Wspólnoty) przychody wykazane w PIT-8C, będzie miał obowiązek wykazać w zeznaniu podatkowym (PIT-36) w wierszu przychody z "innych źródeł" wraz z innymi przychodami i dochodami uzyskanymi w roku podatkowym, podlegającymi opodatkowaniu według progresywnej skali podatkowej, a nie jak zostało stwierdzone we wniosku według 10% podatku.

Zatem stanowisko wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl