IBPBII/1/415-493/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-493/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 25 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wprowadzenia ulg i zniżek dla rodzin wielodzietnych i związanych z tym obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wprowadzenia ulg i zniżek dla rodzin wielodzietnych i związanych z tym obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 7 ust. 1 i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w J. zamierza podjąć uchwalę w sprawie przyjęcia Programu " (...)" na terenie Gminy Miasta J., którego celem będzie możliwość uzyskania przez rodziny wielodzietne zamieszkujące na terenie miasta J. różnorodnych ulg i zniżek. Zgodnie z założeniami Programu, obok wsparcia udzielanego przez miejskie jednostki organizacyjne będą w nim uczestniczyć także inne podmioty, w tym prowadzące działalność gospodarczą, które podejmą w tym zakresie współpracę z Gminą. System zniżek obejmował będzie m.in. ulgowe przejazdy komunikacją miejską, obniżki na bilety wstępu na występy lokalnych instytucji kultury oraz ulgi na inne usługi oferowane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które przystąpią do Programu (np.: usługi fryzjerskie, stomatologiczne itp.).

Propozycje ulg przedstawiają się następująco:

1.

Miejski Zarząd Dróg i Mostów w J. oferuje bezpłatne przejazdy w soboty, niedziele i święta dla osób uprawnionych, na całym obszarze obsługiwanym przez X Sp. z o.o. w J.

2.

Miejska Biblioteka Publiczna proponuje dzieciom wszystkie bezpłatne zajęcia w ramach realizowanego programu kulturalnego. W przypadku usług płatnych w postaci organizowania urodzin w Bibliotece, proponuje rabat w wysokości 50% ceny w zależności od liczby osób zaproszonych na urodziny.

3.

Muzeum Miasta J. dla wszystkich Rodzin Wielodzietnych udziela 50% rabatu na bilety wstępu. Przewidziane jest również wprowadzenie 50% zniżki dla osób objętych Programem na zajęcia organizowane w placówce.

4.

Centrum Kultury - Teatr (...) w J. oferuje:

* 50% zniżki na wszystkie biletowane imprezy i przedsięwzięcia organizowane przez Centrum Kultury -Teatr (...),

* trzecie i kolejne dziecko - bezpłatny udział w zajęciach proponowanych przez koła i pracownie artystyczne.

5.

Miejskie Centrum Kultury i Sportu w J. oferuje:

* 50% zniżki na zajęcia taneczne, plastyczne i ceramiczne prowadzone w placówkach MCKiS,

* 50% zniżki na bilety wstępu na wskazane imprezy,

* 50% ulgi na bilety wstępu na spektakle dla dzieci + cena biletu dla jednego rodzica/opiekuna 1 zł,

* bilet rodzinny (dla minimum 5 osób) na wybrane spektakle i koncerty z rabatem 70% od ceny podstawowej.

6.

Orkiestra Rozrywkowa Miasta J. " (...)" oferuje 50% zniżki do biletu ulgowego dla JRW. Zniżka ta nie obowiązuje gdy koncert jest organizowany przez inną instytucję.

7.

Orkiestra Kameralna Miasta J. " (...)" oferuje 50% zniżki do biletu ulgowego dla JRW.

8.

Miejski Zarząd Nieruchomości Komunalnych oferuje dla JRW niższe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłata kształtować się będzie na poziomie 8 zł od osoby, zamiast obowiązującej obecnie stawki 11 zł. Warunkiem stosowania niższej stawki jest prowadzenie przez te rodziny selektywnej zbiórki odpadów.

Planowany termin wejścia wżycie uchwały - uwzględniając fakt - iż jest to prawo miejscowe, to sierpień br.

Po podjęciu uchwały dot. wdrożenia Programu " (...)", zgodnie z jego założeniami, obok wsparcia udzielanego przez miejskie jednostki organizacyjne w Programie uczestniczyć będą także inne podmioty - w tym prowadzące działalność gospodarczą, które zostaną zaproszone do współpracy przez Gminę Miasta J.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskane zniżki i ulgi z tytułu udziału w Programie stanowią przychód dla osób uprawnionych i czy w związku z powyższym należy wystawiać tym rodzinom (osobom) PIT-8C.

W ocenie Wnioskodawcy, ulgi i zniżki, o których mowa powyżej nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Celem uchwały w sprawie przyjęcia Programu " (...)" na terenie Gminy Miasta J., będzie przyznanie pomocy w postaci ulg i zniżek, kierowanej do grupy społeczeństwa spełniającej określone kryteria, w tym przypadku rodzin wielodzietnych. Takie rozwiązanie powoduje, że świadczenia te nie mają charakteru indywidualnego stąd nie rodzą po stronie osób uprawnionych do korzystania z tych ulg zobowiązania podatkowego w postaci przychodu, o którym mowa w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto wykazanie ilu potencjalnych odbiorców Programu skorzysta z ulg i zniżek nie będzie możliwe do ustalenia, z uwagi na brak prowadzenia ewidencji w tym zakresie przez podmioty biorące udział w Programie. Powyższa uchwała po podjęciu jej przez Radę Miejską w J. wejdzie w życie z dniem podjęcia i będzie miała charakter prawa miejscowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z wniosku wynika, iż Rada Miejska w J., na podstawie art. 7 ust. 1 i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zamierza podjąć uchwalę w sprawie przyjęcia Programu " (...)" na terenie Gminy Miasta J., którego celem będzie możliwość uzyskania przez rodziny wielodzietne zamieszkujące na terenie miasta J. różnorodnych ulg i zniżek. Zgodnie z założeniami Programu, obok wsparcia udzielanego przez miejskie jednostki organizacyjne będą w nim uczestniczyć także inne podmioty, w tym prowadzące działalność gospodarczą, które podejmą w tym zakresie współpracę z Gminą. System zniżek obejmował będzie m.in. ulgowe przejazdy komunikacją miejską, obniżki (50%, 70%) na bilety wstępu na występy lokalnych instytucji kultury oraz ulgi na inne usługi oferowane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które przystąpią do Programu (np.: usługi fryzjerskie, stomatologiczne itp.).

Powyższe wskazuje, że uchwała Rady Miejskiej w J. w sprawie przyjęcia Programu " (...)" na terenie Gminy Miasta J., którego celem będzie możliwość uzyskania przez rodziny wielodzietne zamieszkujące na terenie miasta J. różnorodnych ulg i zniżek będzie aktem prawa powszechnie obowiązującego na terenie miasta J. o charakterze generalno-abstrakcyjnym, co z kolei oznacza, że normy w niej zawarte adresowane będą do wszystkich osób spełniających określone w niej warunki. Zatem wszystkie osoby, które będą spełniały określone w tej uchwale przesłanki, będą mogły korzystać z przyznanych na jej podstawie ulg, tj. bezpłatnych przejazdów czy zniżek w cenie /opłacie za usługi oferowane przez gminne obiekty użyteczności publicznej.

Tym samym świadczenia te nie będą miały charakteru indywidualnego i nie będą powodowały powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie osób uprawnionych do korzystania z tych ulg i zniżek.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że wszelkie oferowane w ramach programu świadczenia, w tym bezpłatne przejazdy w soboty, niedziele i święta dla osób uprawnionych, bezpłatny udział w zajęciach proponowanych przez koła i pracownie artystyczne, zniżki dla rodzin wielodzietnych w wysokości 50%, 70% w cenie biletów za usługi oferowane przez gminne obiekty użyteczności publicznej oraz zniżki w stawkach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przyznane uchwałą Rady Miejskiej, nie będą stanowić przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania dla osób uprawnionych do korzystania z tych ulg informacji PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl