IBPBII/1/415-46/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-46/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 19 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych jednorazowego wypłacenia radnym powiatu zaległych za kilka miesięcy diet - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych jednorazowego wypłacenia radnym powiatu zaległych za kilka miesięcy diet.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Rada Powiatu w grudniu 2010 r. podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu z grudnia 2006 r. w sprawie wysokości diet i zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych Powiatu. Rozstrzygnięciem nadzorczym ze stycznia 2011 r. Wojewoda stwierdził nieważność uchwały z grudnia 2010 r. w przedmiocie ustalenia wysokości diet i zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnego powiatu (będącego również nieetatowym członkiem zarządu powiatu).

Rada Powiatu wniosła skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Wojewoda w odpowiedzi na skargę, wniósł o jej oddalenie jako bezzasadnej. Sąd oddalił skargę Powiatu. W związku z tym, Rada Powiatu zaskarżyła w całości wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z czerwca 2011 r. do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który to po rozpoznaniu w grudniu 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Powiatu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawie ze skargi Powiatu na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody w przedmiocie ustalenia wysokości diet i zwrotu kosztów podróży służbowych dla radnych powiatu:

1.

uchylił zaskarżony wyrok,

2.

uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody.

W związku z powyższym zaistniała konieczność wypłacenia zaległych kwot diet zgodnie z uchwałą Rady Powiatu z grudnia 2010 r. Wysokość wypłaconej w styczniu 2012 r. diety (dla nieetatowego członka zarządu powiatu) i wysokość wyrównania zaległych kwot diet wynikających z orzeczenia NSA przekroczy kwotę zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. kwotę 2.280 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wypłata wyrównania zaległych kwot diet radnych za m-c II-XI 2011 r., wypłacone w styczniu 2012 r., w przypadku przekroczenia limitu zwolnień tj. 2.280 zł, powinna być wypłacona w wysokości brutto bez potrącania podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy wypłata wyrównania zaległych kwot diet radnych za m-c II-XI 2011 r., wypłacone w styczniu 2012 r., w przypadku przekroczenia limitu zwolnień tj. 2.280 zł, powinna być wypłacona w wysokości netto, po potrącania podatku dochodowego od osób fizycznych.

3.

Czy wypłaconą w styczniu 2012 r. dietę oraz wyrównanie zaległych kwot diet wykazać w PIT-R za 2012 r. w miesiącu wypłaty.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Wypłata wyrównania zaległych kwot diet za m-ce II-XI 2011 r. nastąpi w styczniu 2012 r. jednorazowo. W przypadku, gdy łączna kwota wypłat w określonym miesiącu jest wyższa niż limit wynikający z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 2.280 zł, ale miesięczna kwota nie przekracza tej kwoty, nie istnieje konieczność potrącenia podatku z tego tytułu, ponieważ podstawę opodatkowania stanowi miesięczna kwota przyznanej diety, a nie suma wypłaconej diety bieżącej i diet zaległych.

Jednakże ze względu na wątpliwości wynikłe z różnorodnych interpretacji Izb i Urzędów Skarbowych w przedmiotowym temacie, Wnioskodawca planuje wypłatę diety bieżącej i diet zaległych jednorazowo w styczniu 2012 r. i pobranie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot ponad limit zwolnienia.

Ponadto Wnioskodawca uważa, iż wypłaconą dietę w styczniu 2012 r. oraz wypłacone wyrównanie zaległych kwot diet za miesiące II-XI 2011 r. należy ująć w PIT-R za 2012 r. w miesiącu, w którym zostały faktycznie wypłacone, tj. w styczniu 2012 r. z dołączonym pismem wyjaśniającym, iż wypłata wykazana w miesiącu ich faktycznej wypłaty (styczeń 2012 r.) dotyczy określonych miesięcy 2011 r., tj. diet za m-c II-XI 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 13 pkt 5 tej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2 280 zł.

Z obowiązkami społecznymi i obywatelskimi mamy do czynienia w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych jakimi są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych, a takimi niewątpliwie są obowiązki radnego (gminy, powiatu, sejmiku województwa).

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) radny obowiązany jest brać udział w pracach organów powiatu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych, do których został wybrany lub desygnowany.

Z przepisu art. 21 ust. 4 ww. ustawy wynika, iż na zasadach ustalonych przez radę powiatu, z zastrzeżeniem ust. 5, radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Rada powiatu przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego.

Dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka zarządu w powiecie, w którym uzyskał mandat (art. 21 ust. 4a ww. ustawy).

Wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 19, poz. 239 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 100, poz. 1080).

Z cytowanych przepisów ustawy o samorządzie powiatowym wynika, iż przepisy tej ustawy przewidują możliwość ustanowienia dla radnych diet oraz zwrot kosztów podróży służbowej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż zaistniała konieczność wypłacenia zaległych kwot diet zgodnie z uchwałą Rady Powiatu z grudnia 2010 r. Wysokość wypłaconej w styczniu 2012 r. diety (dla nieetatowego członka zarządu powiatu) i wyrównania zaległych kwot diet wynikających z orzeczenia NSA przekroczy kwotę zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. kwotę 2.280 zł.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że przedmiotowe zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy obowiązuje również wówczas, gdy dieta za kilka miesięcy jest wypłacona jednorazowo. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania wypłaty diet, bowiem podstawę opodatkowania stanowi miesięczna kwota przyznanej diety. Z zadanych do analizowanego zdarzenia przyszłego pytań wynika, iż radnym wypłacono w styczniu 2012 r. zaległe diety za miesiące II-XI 2011 r., których łączna wartość przekroczyła limit zwolnienia, tj. przekroczyła kwotę 2.280 zł, ale miesięczna kwota przyznanej diety i zwrotu kosztów podróży służbowej nie przekracza miesięcznego limitu wynikającego z powoływanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym należy wypłacić całą kwotę zaległych diet bez potrącenia podatku dochodowego.

Należy zauważyć, iż powyższa zasada odnosi się również do zaległych za ww. okres diet wypłaconych radnemu, który jest równocześnie nieetatowym członkiem zarządu powiatu. Z wniosku wynika bowiem, iż również radnemu, który jest równocześnie nieetatowym członkiem zarządu powiatu ustalono wysokość diet i zwrotu kosztów podróży służbowej.

Skoro ww. radnemu przyznano dietę, to oznacza - w świetle treści ww. art. 21 ust. 4a ustawy o samorządzie powiatowym - że radny, który jest równocześnie nieetatowym członkiem zarządu powiatu, pełni funkcję członka zarządu w powiecie nieodpłatnie. To jest równoznaczne z faktem, iż nie uzyskuje przychodów z tytułu pełnienia funkcji w organach osoby prawnej (zarządzie powiatu), o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskuje zatem przychody, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Do przychodów tych znajduje zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy w tym miejscu jeszcze raz podkreślić, iż ww. zwolnienie dotyczy wyłącznie przychodów uzyskiwanych w ramach źródła przychodu określonego w art. 13 pkt 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do wykazania w informacji PIT-R za 2012 r. wypłaconych w styczniu 2012 r. radnym powiatu diet za miesiące II-XI 2011 r. należy zaznaczyć, iż z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym wynika, że przychód powstaje w momencie jego otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 45b ust. 1 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 252, poz. 1514).

Zgodnie z treścią § 1 pkt 3 lit. c tegoż rozporządzenia został określony wzór informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (PIT-R), będący załącznikiem nr 10 do rozporządzenia.

W objaśnieniach zawartych w formularzu PIT-R zostało stwierdzone m.in.:

* Informację PIT-R mają obowiązek wypełniać płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, dokonujący wypłat należności wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 ustawy, osobom z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 i 6 ustawy) (pkt 1),

* W części D w kolumnie b - płatnik wykazuje ogólną kwotę wypłat dokonanych należności w danym miesiącu, z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 ustawy (pkt 2 ppkt 1),

* W części D w kolumnie d - płatnik wykazuje kwoty diet oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, wypłacone osobom pełniącym obowiązki społeczne i obywatelskie, wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy (pkt 2 ppkt 3).

Zatem z brzmienia pkt 2 ppkt 1 objaśnień do powołanego rozporządzenia jednoznacznie wynika, iż płatnik jest zobowiązany wykazać ogólną kwotę wypłat - z uwzględnieniem kwot wolnych od podatku, tj. m.in. diet określonych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w miesiącu, w którym dokonano wypłaty.

Nie ma bowiem żadnego uzasadnienia w przepisach podatkowych - a wprost kłóci się to z dyspozycją art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - aby kwoty wypłacone w jednym roku podatkowym ujmować w informacjach wystawianych za inny rok podatkowy.

W przedmiotowe sprawie kwoty wypłacone w styczniu 2012 r. za miesiące II-XI 2011 r. należy ująć w informacji, która zostanie wystawiona za 2012 r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl