IBPBII/1/415-426/10/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-426/10/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia współfinansowanego ze środków wspólnotowych oraz budżetu państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia współfinansowanego ze środków wspólnotowych oraz budżetu państwa.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 7 czerwca 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-426/10/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 17 czerwca 2010 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Źródłami prawa dotyczącymi środków finansowych otrzymywanych przez pracodawcę wnioskodawcy, pokrywających koszty wynagrodzeń jej pracowników i zleceniobiorców są następujące dokumenty:

1.

Decyzja nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiająca Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013),

2.

Umowa ramowa o partnerstwie zawarta 11 grudnia 2007 r. pomiędzy Komisją Europejską i partnerami (Konsorcjum),

3.

Umowa szczegółowa o dotację, zawarta na podstawie powyższej umowy ramowej pomiędzy Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI), która działa zgodnie z uprawnieniami delegowanymi przez Komisję Wspólnot Europejskich z jednej strony oraz Koordynatora działań i wymienionych partnerów (m.in. pracodawcę wnioskodawcy),

4.

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Wspierania Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi (Dz. U. Nr 226, poz. 1651 z późn. zm.),

5.

Umowa dotycząca udzielania pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków EEN - zawarta w dniu 19 sierpnia 2008 r. w Warszawie pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości koordynatorem oraz partnerami (członkami konsorcjum).

Powyższą umowę zawarto w związku z powierzeniem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przez Ministra Gospodarki zadania polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podmiotów realizujących, na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską, zadania partnera sieciowego, o których mowa w art. 21 ust. 2 decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiająca Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013.

Zakres zadań i wykonanie programu przedstawia się następująco.

Na podstawie powyższych aktów prawnych i umów powstało konsorcjum wdrażające Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013). Sieć jest kluczowym instrumentem o charakterze organizacji instytucjonalnej służącym realizacji wskazanego programu.

Przepływ środków pieniężnych odbywa się na zasadzie "z góry na dół" od bezpośrednich dysponentów do podmiotów stosownie upoważnionych treścią umów. Wnioskodawca stwierdził, iż okoliczność ta nie będzie przedmiotem treści pytania, bowiem - zdaniem wnioskodawcy - orzecznictwo sądowe i obecne stanowisko organów skarbowych wyraźnie wskazują, że istotnym jest źródło pochodzenia środków, niezależnie od ilości i rodzaju podmiotów uczestniczących w ich dystrybucji.

Pracodawca wnioskodawcy i jego pracownicy oraz zleceniobiorcy znajdują się końcu przepływu środków pieniężnych pochodzących z Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013). Pracodawca wnioskodawcy i jego pracownicy oraz zleceniobiorcy otrzymują środki pieniężne w ramach wynagrodzeń i stricte wypełniają zadania Umowy ramowej zawartej na podstawie Decyzji Wspólnoty Europejskiej. Takie podmioty jak pracodawca wnioskodawcy są partnerami Konsorcjum. Umowy szczególne zostały zawarte na 36 miesięcy i sprawozdawczo/raportowo obowiązują od 1 stycznia 2008 r.

Artykuł 21 Decyzji Wspólnoty Europejskiej przewiduje ogólny zakres czynności: "Usługi wspierające działalność gospodarczą i innowacje". Takie właśnie usługi sa faktycznie wykonywane przez pracodawcę wnioskodawcy oraz jego pracowników i zleceniobiorców. Zgodnie z art. 21 ust. 1 Decyzji Wspólnoty Europejskiej "Zachęca się do działań w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje, w szczególności w odniesieniu do MŚP".

W myśl zaś art. 21 ust. 2 Decyzji Wspólnoty Europejksiej "Mając na uwadze uznane doświadczenie i kompetencje istniejących europejskich sieci wsparcia dla przedsiębiorstw, wsparcie finansowe może być udzielane na rzecz partnerów sieciowych w celu świadczenia w szczególności:

a.

usług w zakresie informacji, informacji zwrotnej, współpracy podmiotów zagranicznych i umiędzynarodowienia;

b.

usług w dziedzinie innowacji oraz transferu zarówno technologii jak i wiedzy;

c.

usług zachęcających MŚP do udziału w siódmym programie ramowym na rzecz badań."

Uszczegółowienie tych trzech punktów znajdziemy w załączniku III Decyzji Wspólnoty Europejskiej: "Szczegóły dotyczące usług w zakresie wspierania przedsiębiorstw oraz innowacji, o których mowa w art. 21".

Zgodnie z załącznikiem nr III Decyzji Wspolnoty Europejskiej:

a.

Usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy i umiędzynarodowienia to:

* rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych,

* aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MŚP oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,

* wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP,

* wkład w przeprowadzanie przez Komisję oceny oddziaływania,

* wykorzystanie innych odpowiednich Środków w celu włączenia MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego,

* pomoc MŚP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,

* pomoc MŚP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi.

b.

Usługi w zakresie innowacji oraz transferu technologii oraz wiedzy to:

* informowanie oraz podnoszenie świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji,

* uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystaniu wyników badań,

* zapewnienie usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją,

* stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP,ułatwianie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej,

c.

Usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa MŚP w Siódmym programie na rzecz badań to:

* podnoszenie świadomości MŚP w zakresie Siódmego programu na rzecz badań,

* pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu odpowiednich partnerów,

* pomoc MŚP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w Siódmym programie na rzecz badań.

Na podstawie analizowanych aktów pracownicy oraz zleceniobiorcy Politechniki (tekst jedn. pracodawcy wnioskodawcy) korzystając z profesjonalnego warsztatu i doświadczenia uczelni wyższej, prowadzą kompleksowe działania spełniając cele określone w art. 21 Decyzji Wspólnoty Europejskiej ustanawiającej Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013).

W katalogu tych czynności wyróżnić można: szkolenia, seminaria, warsztaty, zróżnicowane formy działalności informacyjnej, konsultacyjnej itp. Wszystkie działania koncentrują się na realizacji celów zawartych w treści art. 21 Decyzji Wspólnoty Europejskiej, tj. świadczeniu usług wspierających działalność gospodarcza i innowację.

Tym samym pracowników oraz zleceniobiorców Politechniki można uznać za podatników bezpośrednio realizujących cele programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od organizacji międzynarodowych (art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W zakresie części finansowania, zapewnionego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości - w ocenie wnioskodawcy - zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 czerwca 2010 r.) wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny, stwierdzając co następuje.

Przepływ środków pieniężnych na realizację zadań związanych z projektem, w tym na wynagrodzenia pracowników bezpośrednio realizujących zadania odbywa się na zasadzie "z góry na dół" od bezpośredniego dysponenta (Koordynatora projektu) na wyodrębnione rachunki bankowe podmiotów stosownie upoważnionych treścią umów (w tym pracodawcę wnioskodawcy).

W okresie od 14 kwietnia 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. wynagrodzenie wnioskodawcy wypłacane było, ze środków bezzwrotnej pomocy finansowej udzielonej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na podstawie Umowy dotyczącej udzielania pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków EEN z dnia 19 sierpnia 2008 r., zawartej na podstawie:

* § 18 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanęj z programami operacyjnymi (Dz. U. Nr 226, poz. 1651 z późn. zm.),

* Uchwały Rady Ministrów Nr 313/2007 z dnia 31 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacji, w latach 2008-2013"

- oraz z bezzwrotnej pomocy przekazanej przez Komisję Europejską na podstawie Umowy szczegółowej o dotację. W okresie od 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. wynagrodzenie wnioskodawcy częściowo wypłacane jest i będzie ze środków własnych pracodawcy, które następnie będą refundowane z bezzwrotnej pomocy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym wynagrodzenie wnioskodawcy (pracownika Politechniki) korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, przewidzianego art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych.

Wnioskodawca powołując się na opinię kadr Politechniki, zgodnie z którą wynagrodzenia wskazane w analizie stanu faktycznego są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, cytuje ww. przepis, na podstawie którego zwalnia od podatku dochody uzyskane przez podatnika w sytuacji, gdy:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zdaniem wnioskodawcy w zakresie części finansowania, zapewnionego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zastosowanie znajduje art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zwalnia od podatku uzyskane przez podatnika od agencji rządowych kwoty, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Przywołując stanowisko Politechniki jako płatnika wnioskodawca stwierdził, iż zwolnienie od krajowej daniny publiczno-prawnej omawianych wynagrodzeń nie budzi wątpliwości.

Ponadto wnioskodawca powołuje się na stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wyrażone w wyroku z dnia 13 czerwca 2008 r.

Zdaniem wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym pracownicy i zleceniobiorcy bezpośrednio realizują założenia i przeznaczenie programu, skoro celem programu jest m.in.:

* rozpowszecznianie informacji dotyczących funkcjoniwania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych,

* aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MŚP oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,

* wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP,

* wkład w przeprowadzanie przez Komisję oceny oddziaływania,

* wykorzystanie innych odpowiednich środków w celu włączenia MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego,

* pomoc MŚP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,

* pomoc MŚP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi,

- a pracownicy i zleceniobiorcy Politechniki wykonują faktycznie wszystkie te czynności merytoryczne, to tylko oni realizują bezpośrednio cel programu.

Wnioskodawca podkreśla, iż beneficjentem programu jest Mały i Średni Przedsiębiorca (MŚP) korzystający z szeroko pojętych informacji i konsultacji przekazywanych przez pracowników i zleceniobiorców Politechniki.

W tym miejscu wnioskodawca powołuje się na treść wyroku z dnia 10 kwietnia 2008 r. Sygn. akt nr III SA/Wa 2150/07) Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Powołując się na roztrzygnięcie zawarte w powyższym wyroku, wnioskodawca stwierdza, iż art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku dochodowego dochody uzyskane przez podatnika w sytuacji, gdy podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków pomocowych. W ocenie wnioskodawcy przepis ten dotyczyć może tylko i wyłącznie osoby fizycznej jako podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym nie dotyczy osoby prawnej, która otrzymuje środki pomocowe od innych instytucji. Adresatem regulacji jest osoba fizyczna, a jej przedmiotem może być wynagrodzenie tej osoby za pracę wykonywaną u swojego pracodawcy.

Reasumując wnioskodawca stwierdza, iż w świetle powyższych rozważań oraz zaprezentowanego stanu faktycznego zwolnienie wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców Politechniki (w tym wnioskodawcy), realizujących zadania przedmiotowego programu nie budzi wątpliwości, na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodwym od osób fizycznych. Natomiast w zakresie części finansowania, zapewnionego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości - w ocenie wnioskodawcy - zastosowanie znajduje zwolnienie zawarte w treści art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, dodatkowo można wskazać jeszcze jedno źródło zwolnienia omawianych wynagrodzeń na wypadek jakichkolwiek wątpliwości organu, gdyż zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast od 29 grudnia 2006 r. zgodnie z ustawą o finansach publicznych dotacjami są "podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizacją programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej "dotacjami rozwojowymi". Środki do których odwołuje się ta definicja to środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa" (art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych). Zdaniem wnioskodawcy, środki z funduszy strukturalnych stanowią dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. W ocenie wnioskodawcy z zestawienia tych dwóch przepisów wynika, iż otrzymane przez uczelnię środki przeznaczone na realizację programów lub projektów objętych tymi funduszami a następnie przekazane pracownikom, są u tych pracowników zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca powołuje się na treść pisma Ministerstwa Finansów z dnia 10 maja 2008 r. nr MBS/386/2007, będącym odpowiedzią na pytanie dziennika Rzeczpospolita w tej sprawie (zob. Dobra Firma z dnia 10 maja 2008 r.).

Wnioskodawca przywołuje opinię Politechniki, zgodnie z którą zakres zwolnienia wynikający z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w większości pokrywa się z zakresem zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 tej ustawy. Różnica między nimi jest taka, że art. 21 ust. 1 pkt 129 powyższej ustawy nie zawiera postanowienia o wyłączeniu zwolnienia w stosunku do dochodów uzyskiwanych przez osoby, którym zlecono wykonanie określonych czynności w związku z programem realizowanym przez beneficjenta wsparcia. Zwolnienie to będzie można zastosować również do wynagrodzeń osób fizycznych, które zostały sfinansowane z dotacji. Wnioskodawca nadmienia, iż od 31 grudnia 2000 r. uległa zmianie treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten zwalniał z podatku przychody pochodzące z międzypaństwowych instytucji finansowych lub ze środków przyznanych przez rządy obcych państw na podstawie umów zawartych z tymi instytucjami lub państwami przez Radą Ministrów, właściwego ministra łub agencje rządowe. Jednocześnie nie przewidywał o wyłączenia tego zwolnienia w stosunku do osób fizycznych zatrudnionych przy realizacji programów finansowanych z tych środków. Zdaniem wnioskodawcy, na gruncie tego przepisu środki pochodzące ze źródeł Unii Europejskiej (np. z funduszy przedakcesyjnych) mogły być zwolnione od podatku na każdym etapie korzystania z nich, w tym również gdy były przeznaczone na wypłatę wynagrodzeń. Wnioskodawca stwierdza, iż Ministerstwo Finansów nie kwestionowało takiej wykładni ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca powołując się na stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie stwierdzając, iż w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotne jest źródło pochodzenia środków, ich bezzwrotny charakter, cel, na który są wydatkowane oraz realizacja celu programu bezpośrednio przez podatnika. Regulacja ta odsyła w sposób ogólny do "pochodzenia" środków bezzwrotnej pomocy. W ocenie wnioskodawcy chodzi tu o pierwotne źródło pochodzenia dochodu, bez znaczenia jest natomiast, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania. Sąd nie zgodził się ze stanowiskiem organów podatkowych, iż uprzednie krótkoterminowe finansowanie z budżetu Państwa oznacza finansowanie ze źródeł krajowych, wyłączające zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oparcie przez organy podatkowe swego stanowiska na kwestii o jedynie technicznym znaczeniu jest nietrafne, gdyż prowadzi do zawężającej wykładni przedmiotowego przepisu. Sąd zwrócił również uwagę na cel i istotę funduszy strukturalnych. Środki te służą realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich, nie powinny zaś stanowić źródła wtórnego finansowania budżetu Państwa. Adresatem zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest podatnik bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W związku tym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną, która otrzymała bezzwrotną pomoc, korzystają ze zwolnienia przewidzianego we wskazanym przepisie, pod warunkiem jednakże, że uczestniczą bezpośrednio w realizacji programu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

1.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach, np. umowach o pracę czy umowach cywilnoprawnych (umowach o dzieło, umowach zlecenia). Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wynagrodzenie wnioskodawcy jest (będzie nadal) częściowo wypłacane ze środków własnych pracodawcy, które następnie będą refundowane z bezzwrotnej pomocy.

Wobec powyższego, o ile w chwili otrzymania przez wnioskodawcę wynagrodzenia - w części finansowanej ze środków unijnych - wynagrodzenie to będzie finansowane wprost z tych środków, bez refundacji ze strony pracodawcy, to wówczas będzie ono korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże pod warunkiem, że wnioskodawca w istocie będzie bezpośrednio realizował cel programu. Natomiast w sytuacji, gdy powyższe wynagrodzenia nie będą finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych Politechnice przez koordynatora, zgodnie z zaakceptowanym przez Komisję budżetem, tylko będą np. wypłacane ze środków własnych pracodawcy wnioskodawcy, zwolnienie nie będzie miało zastosowania, mimo refundacji tych wydatków w terminie późniejszym ze środków bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie do wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych zgromadzonych na wydzielonym na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowym w chwili dokonywania tej wypłaty. W przeciwnym wypadku jest wynagrodzeniem za pracę płaconym ze środków pracodawcy dokładnie tak samo jak wynagrodzenia pozostałych pracowników.

Ponadto jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika oraz osoby, z którymi zawarto umowy cywilnoprawne. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Natomiast odnośnie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzeń wnioskodawcy w części współfinansowanej ze środków budżetu państwa wyjaśnia się, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, iż powołane w nim zwolnienie adresowane jest wyłącznie do bezpośredniego odbiorcy środków od agencji rządowych. Powyższe zwolnienie obejmuje wyłącznie te kwoty otrzymane przez osobę fizyczną od agencji rządowej, które agencja otrzymała - na ten cel - od budżetu państwa.

W niniejszym przypadku środki dofinansowania od agencji rządowej otrzymuje pracodawca wnioskodawcy (Politechnika), natomiast wnioskodawca w związku z zaangażowaniem przy realizacji ww. Projektu osiąga dochody z tytułu wynagrodzenia od Politechniki, a nie dotację od agencji rządowej. W konsekwencji kwoty wypłacane wnioskodawcy nie bezpośrednio od agencji, lecz za pośrednictwem beneficjenta pomocy, który otrzymał środki na realizację Programu pochodzące z budżetu państwa od agencji, podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie. Treść powyższego przepisu nie daje bowiem podstaw aby zwolnieniem obejmować wszystkie ogniwa uczestniczące w przepływie gotówki. Zwolnienie zostało przewidziane wyłącznie dla podmiotów otrzymujących środki od agencji rządowych.

Stąd wynagrodzenie wnioskodawcy w części finansowanej ze środków przekazanych Politechnice przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Na podstawie ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Reasumując, wynagrodzenie otrzymane przez wnioskodawcę będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącznie w części finansowanej ze środków przekazanych z Komisji Europejskiej pod warunkiem, że w chwili wypłaty będą one finansowane bezpośrednio z tych środków (otrzymanych od koordynatora na wyodrębniony rachunek bankowy pracodawcy), a wnioskodawca istotnie bezpośrednio realizuje cel programu objętego pomocą. Jednakże w części wypłacanej ze środków własnych Politechniki, zwolnienie nie będzie miało zastosowania, mimo refundacji tych wydatków w terminie późniejszym ze środków bezzwrotnej pomocy.

W przedstawionym stanie faktycznym środki dofinansowania od agencji rządowej (Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości) otrzymuje Politechnika, natomiast wnioskodawca zaangażowany przy realizacji ww. projektów otrzymuje dochody z tytułu wynagrodzenia od swego pracodawcy, a nie dotację. Stąd wynagrodzenie wnioskodawcy w części finansowanej ze środków przekazanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto wynagrodzenie wnioskodawcy nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie przywołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wnioskodawca nie otrzymuje dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, z budżetu państwa czy budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a wyłącznie wynagrodzenie za pracę od swojego pracodawcy.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się natomiast do wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyrokach Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, należy stwierdzić, iż orzeczenia sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl