IBPBII/1/415-414/10/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-414/10/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 13 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą dodatków szkoleniowych i wynagrodzenia stażowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą dodatków szkoleniowych i wynagrodzenia stażowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zawarł z Wojewódzkim Biurem Rozwoju Regionalnego, w dniu 29 grudnia 2009 r., umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt w całości finansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa. Realizacja projektu rozpoczęła się 1 lutego 2010 r. Projekt mieści się w poddziałaniu 7.2.1 "Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym", a jego beneficjentami (rozumianymi jako uczestnicy szkoleń i staży) są osoby bezrobotne lub osoby nieaktywne zawodowo. Po przeprowadzeniu procesu rekrutacji do projektu, następuje ocena przez Komisję złożonych formularzy zgłoszeniowych i wyłonienie wymaganej liczby uczestników projektu, którzy po podpisaniu między innymi deklaracji uczestnictwa w Projekcie będą brać udział w szkoleniach organizowanych przez wnioskodawcę, a za każdą odbytą godzinę szkolenia bądź kursu zawodowego będą otrzymywać dodatek szkoleniowy przyznany na okres od dnia rozpoczęcia szkolenia do dnia jego zakończenia lub zaprzestania uczestnictwa. Następnie część uczestników zostanie skierowana do pracodawców w celu odbycia stażu zawodowego a za odbyty staż otrzyma wynagrodzenie stażowe. Umowa stażu podpisana zostanie przez pracodawcę przyjmującego uczestnika na staż a wnioskodawcą - podmiotem kierującym. Podmiotem wypłacającym zarówno dodatek szkoleniowy jak i wynagrodzenie stażowe będzie wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca wypłacając dodatek szkoleniowy lub wynagrodzenie stażowe beneficjentom w ramach realizowanego projektu ma obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i wystawienia informacji o dochodach PIT-11.

Zdaniem wnioskodawcy, wypłacając dodatek szkoleniowy lub wynagrodzenie stażowe beneficjentom w ramach realizowanego projektu, nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i wystawienia informacji o dochodach PIT-11 za dany rok.

W ocenie wnioskodawcy wypłacany osobom bezrobotnym lub nieaktywnym zawodowo dodatek szkoleniowy oraz wynagrodzenie stażowe w ramach projektu realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie wnioskodawca stwierdza, iż na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych Beneficjentom środków z tytułu udziału w szkoleniu oraz za odbyty staż, natomiast zobowiązany jest sporządzić w trzech egzemplarzach, odrębnie dla każdego podatnika (uczestnika), informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać jeden egzemplarz podatnikowi, a drugi - urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca w związku z realizacją projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (Działanie 7.2.1) od 1 lutego 2010 r. wypłaca beneficjentom projektu dodatki szkoleniowe i wynagrodzenie stażowe.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

a.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

b.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

c.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż dodatki szkoleniowe i wynagrodzenie stażowe otrzymane w 2010 r. przez - uczestników projektu - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Skoro zatem dochód z tytułu dodatków szkoleniowych i wynagrodzeń stażowych jest dochodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to powyższych świadczeń nie należy wykazywać ani w informacji PIT-8C ani w informacji PIT-11.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl