IBPBII/1/415-394/11/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-394/11/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 8 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwego sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym:

* przyznane zawodnikom i trenerom - jest prawidłowe,

* przyznane działaczom sportowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwego sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym przyznane zawodnikom, trenerom i działaczom sportowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Burmistrz gminy zgodnie z przyjętym przez uchwałę Rady Miejskiej regulaminem ma zamiar przyznać zawodnikom, trenerom i działaczom sportowym nagrody i wyróżnienia za wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym za 2010 r.

Regulamin nagród i wyróżnień przyznawanych za osiągnięcia wysokich wyników sportowych we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym został uchwalony w oparciu o ustawę o kulturze fizycznej z dnia 18 stycznia 1996 r. oraz ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym.

Z wnioskiem o przyznanie nagrody lub wyróżnienia mogą wystąpić:

* macierzysty klub sportowy zawodnika, trenera lub działacza sportowego,

* gminna rada sportu,

* właściwy polski związek sportowy lub wojewódzki związek sportowy,

* dyrektor placówki oświatowej lub kulturalnej,

* komisja rady miejskiej właściwa do spraw sportu,

* zastępca Burmistrza Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wypłat nagród i wyróżnień przyznanych przez wnioskodawcę w trybie uchwały Rady Miejskiej za wysokie wyniki sportowe zawodnikom, trenerom i działaczom sportowym należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy i wystawić PIT-11 po zakończeniu roku podatkowego.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nagrody i wyróżnienia przyznane przez Burmistrza zawodnikom, trenerom i działaczom sportowym zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 13 pkt 2 tej ustawy stanowić będą przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wnioskodawca uważa, że jako płatnik, który dokona wypłat świadczeń z tytułu działalności o których mowa w art. 13 pkt 2 tej ustawy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% - określonych w treści art. 22 ust. 9 cyt. ustawy, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu w którym pobrano zaliczkę wnioskodawca winien przekazać ją na rachunek urzędu skarbowego. Natomiast w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym winien sporządzić PIT-11.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zostały wymienione różne źródła przychodów, m.in. przychód z działalności wykonywanej osobiście. Przepis art. 13 pkt 2 cyt. ustawy, stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż na podstawie regulaminu przyjętego uchwałą, zawodnikom, trenerom i działaczom sportowym będą przyznawane nagrody i wyróżnienia za wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym za 2010 r. Regulamin nagród i wyróżnień przyznawanych za osiągnięcia wysokich wyników sportowych we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym został uchwalony w oparciu o ustawę o kulturze fizycznej z dnia 18 stycznia 1996 r. oraz ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym.

Przepisy ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.), z wyjątkiem art. 43 zostały uchylone z dniem 16 października 2010 r. ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.). Ustawa ta uchyliła również ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.) zawodnikom nieposiadającym licencji zawodnika, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym, mogą być przyznawane wyróżnienia i nagrody ze środków budżetu państwa i budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu, w drodze rozporządzenia, a organ jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określą rodzaje wyróżnień i wysokości nagród, o których mowa powyżej, oraz szczegółowe zasady i tryb ich przyznawania, uwzględniając osiągnięcia sportowe, za które zawodnicy otrzymują wyróżnienia i nagrody - art. 28 ust. 2 cyt. ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego mogą przyznawać wyróżnienia i nagrody trenerom i działaczom zasłużonym w osiąganiu wyników, o których mowa w ust. 1. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio - art. 28 ust. 3 ustawy o kulturze fizycznej.

Stosownie zaś do treści art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. z 2005 r. Nr 155, poz. 1298 z późn. zm.) - obowiązującej do dnia 15 października 2010 r. - zawodnikom, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub w krajowym współzawodnictwie sportowym, mogą być przyznawane wyróżnienia i nagrody ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą przyznawać nagrody trenerom i działaczom zasłużonym w osiąganiu wyników, o których mowa w ust. 1 - art. 37 ust. 3a ustawy o sporcie kwalifikowanym. Natomiast z ust. 4 cytowanego powyżej artykułu wynika, iż organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określi warunki i tryb przyznawania wyróżnień i nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3a, rodzaje wyróżnień i nagród oraz wysokość nagród pieniężnych.

Natomiast treść art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie - obowiązującej od dnia 16 października 2010 r. - stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i finansować okresowe stypendia sportowe oraz nagrody i wyróżnienia dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe.

Stypendia lub nagrody dla trenerów prowadzących szkolenie zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub w krajowym współzawodnictwie sportowym mogą być przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego i finansowane z budżetu tych jednostek (ust. 2 art. 31 ww. ustawy).

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa, w drodze uchwały, szczegółowe zasady, tryb przyznawania i pozbawiania oraz rodzaje i wysokość stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy (ust. 3 art. 31 ww. ustawy).

Z powyżej powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychody z uprawiania sportu, zostały wymienione wśród tytułów przychodów w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zostały one zakwalifikowane przez ustawodawcę do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Trzeba bowiem podkreślić, że przychody z uprawiania sportu to nie tylko przychody ze sportu profesjonalnego (uprawianego w celach zarobkowych), ale każde przychody otrzymywane przez zawodników o ile pozostają one w związku z uprawianą dyscypliną sportową.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 42 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11) - art. 42 ust. 2 ww. ustawy.

Reasumując, przychody jakie uzyskiwać będą osoby fizyczne z tytułu osiągnięcia wysokich wyników sportowych we współzawodnictwie sportowym przyznawanych jako nagrody i wyróżnienia stanowić będą przychody z działalności wykonywanej osobiście w ramach uprawiania określonej dziedziny sportowej.

Zaznaczyć jednakże należy, że do kategorii przychodów wymienionych w art. 13 ust. 2 cyt. ustawy zalicza się między innymi przychody z działalności trenerskiej, z uprawiania sportu (w tym stypendia sportowe) oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych. W tej kategorii nie będą mieściły się natomiast przychody działaczy sportowych, o których mowa w art. 37 ust. 3a ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz w art. 28 ust. 3 ustawy o kulturze fizycznej, ponieważ przychody te nie są przychodami z uprawiania sportu, o których mowa w art. 13 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przychody osiągnięte przez działaczy sportowych z tytułu wypłacania im nagród i wyróżnień za wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym za 2010 r. należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z innych źródeł.

Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów są inne źródła. Natomiast z przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja innych źródeł przychodów ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie. Z przychodem z innych źródeł będziemy mieli zatem do czynienia w sytuacji otrzymania przez działaczy sportowych nagród i wyróżnień za wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym za 2010 r.

Stosownie zaś do treści art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy odnoście zaliczenia do przychodów z działalności wykonywanej osobiści przyznanych nagród i wyróżnień dla zawodników i trenerów z tytułu osiągnięcia wysokich wyników sportowych we współzawodnictwie sportowym uznaje się za prawidłowe. Natomiast w kwestii zaliczenia do przychodów z działalności wykonywanej osobiści przyznanych nagród i wyróżnień dla działaczy sportowych stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl