IBPBII/1/415-39/10/ASz - Określenie sposobu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród i wyróżnień przyznanych zawodnikom za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-39/10/ASz Określenie sposobu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród i wyróżnień przyznanych zawodnikom za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznanych trenerom zawodników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznanych trenerom zawodników.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 3 marca 2010 r., znak: IBPBII/1/415-37/10/ASz, IBPBII/1/415-38/10/ASz oraz IBPBII/1/415-39/10/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 10 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przyznaje nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym. Nagrody i wyróżnienia są przyznawane raz w roku zawodnikom i ich trenerom za wybitne wyniki we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym w dyscyplinach sportowych ujętych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2001 r. w sprawie dyscyplin i dziedzin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe oraz szczególnych warunków i trybu udzielania zezwoleń na tworzenie polskich związków sportowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 8, poz. 67 z późn. zm.).

Nagrody mogą być przyznane za następujące osiągnięcia sportowe w systemie trzystopniowym za:

*

miejsca medalowe na Igrzyskach Olimpijskich,

*

miejsca medalowe na Mistrzostwach Świata,

*

miejsca punktowane na Igrzyskach Olimpijskich,

*

miejsca medalowe na Mistrzostwach Europy,

*

miejsca medalowe na Uniwersjadzie Letniej i Zimowej,

*

miejsca medalowe na Akademickich Mistrzostwach Świata czy Europy,

*

miejsca od I do III w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata i Europy,

*

miejsca medalowe na Mistrzostwach Polski,

oraz wyróżnienia za miejsca medalowe na Mistrzostwach Świata, Europy i Polski w kategoriach kadet, junior młodszy i junior.

Kandydatury do nagród i wyróżnień mogą wnosić Stowarzyszenia Sportowe działające na terenie powiatu oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Decyzję o udzieleniu i wysokości nagród podejmuje Zarząd Powiatu w oparciu o opinię Komisji Opiniującej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jak należy opodatkować nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznane trenerom zawodników.

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku nagrody i wyróżnień dla trenerów zawodników, ponieważ nie brali oni bezpośredniego udziału w zawodach nagroda, którą otrzymują będzie stanowiła przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na płatniku nie ciąży obowiązek pobierania zaliczki na podatek, a jedynie płatnik sporządza informację PIT-8C i przekazuje podatnikowi oraz naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznanych trenerom zawodników.

W zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną, znak: IBPBII/1/415-37/10/ASz, natomiast w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień przyznanych zawodnikom wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną, znak: IBPBII/1/415-38/10/ASz.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł. Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu, zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne bowiem jest sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody i sposób wyłonienia zwycięzców.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca przyznaje nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym. Nagrody i wyróżnienia są przyznawane raz w roku zawodnikom i ich trenerom za wybitne wyniki we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym w dyscyplinach sportowych ujętych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2001 r. w sprawie dyscyplin i dziedzin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe oraz szczególnych warunków i trybu udzielania zezwoleń na tworzenie polskich związków sportowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 8, poz. 67 z późn. zm.). Nagrody mogą być przyznane za miejsca medalowe i punktowane zdobywane przez zawodników danych trenerów na imprezach sportowych.

Kandydatury do nagród i wyróżnień mogą wnosić Stowarzyszenia Sportowe działające na terenie powiatu oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Decyzję o udzieleniu i wysokości nagród podejmuje Zarząd Powiatu w oparciu o opinię Komisji Opiniującej.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że w przypadku trenerów zawodników, którzy otrzymują nagrodę za wybitne osiągnięcia zawodników w sporcie kwalifikowanym, ww. nagroda nie będzie stanowiła przychodu z tytułu wygranych w konkursie, bowiem analizowanym zdarzeniu przyszłym nie mamy do czynienia z konkursem. Trener, któremu przyznano przedmiotową nagrodę, otrzymuje ją za to, że trenował zawodnika, który zajął określone miejsce na zawodach sportowych. Sam trener nie stawał do żadnej rywalizacji, aby otrzymać nagrodę, nie współzawodniczył z innymi trenerami o nagrodę. Skoro trenowany zawodnik zdobył określone miejsce, to trener zostaje zgłoszony do nagrody i ją otrzymuje. Nic nie wskazuje na to, aby w jakikolwiek sposób różnicowano trenerów wybierając np. spośród zgłoszonych najlepszego. Nagroda przysługuje za wyniki zawodników w innym konkursie, a więc wiąże się z okolicznościami dotyczącymi zawodników a nie ich trenerów. Zatem źródłem przychodu trenera jest osobiście wykonywana działalność trenerska. Wobec powyższego otrzymana nagroda nie będzie stanowiła wbrew twierdzeniom wnioskodawcy przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 13 pkt 2 powołanej powyżej ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, przez którą rozumie się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 42a wyżej ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z treści powołanych powyżej przepisów wynika, iż co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 tejże ustawy opodatkowane według skali, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z tym nagrody otrzymywane przez trenerów zawodników za wybitne osiągnięcia sportowe stanowić będą przychody z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego na wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl