IBPBII/1/415-371/11/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-371/11/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych na pokrycie kosztów utrzymania na praktyce uczniowskiej w ramach Programu (...)- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych na pokrycie kosztów utrzymania na praktyce uczniowskiej w ramach Programu (...).

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 31 maja 2011 r. Znak: IBPBII/1/415-371/11/BD wezwano wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 13 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Z (...), którego Technikum Gastonomiczne jest filią, jako jeden z partnerów w 2010 r. brał udział w projekcie " (...)". Inicjatywa adresowana była do uczniów kształcących się w zawodzie technika żywienia i gospodarstwa domowego oraz technika organizacji usług gastonomicznych. Program po wygraniu konkursu ogłoszonego przez Komisję Europejską realizowany był za pośrednictwem Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji - Narodowej Agencji Programu " (...)" w ramach programu (...). Wnioskodawczyni nadmienia, że program (...) jest częścią programu edukacyjnego Unii Europejskiej " (...) (Lifelong Learning Programme). Realizowany jest on od stycznia 2007 r. Program ten został powołany Decyzją nr (...) Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającą program działań w zakresie uczenia się przez całe życie. Finansowany on jest w całości ze środków budżetowych Unii Europejskiej, a środki finansowe przekazywane są w EURO na wydzielony rachunek beneficjenta. Z (...) w dniu 12 października 2010 r. podpisał z wnioskodawczynią jako uczennicą klasy III Technikum Gastronomicznego umowę cywilno-prawną o staż w ramach Programu (...)numer projektu (...). Partnerem przyjmującym uczestników był Universita (...) z Włoch. W umowie zapisano, że Z (...) jako beneficjent zapewni uczestnikom stażu wsparcie finansowe Wspólnoty z tytułu odbywania stażu w wysokości maksymalnej 1.830 EUR, w ramach programu (...). Uczestnik natomiast w myśl umowy przyjmuje środki finansowe i zobowiązuje się zrealizować program stażu, co zresztą zostało przez wnioskodawczynię wykonane. W praktyce pieniędzmi dysponował opiekun z ramienia szkoły w osobie dyrektorki. Pieniądze wykorzystane zostały na przejazd w obie strony tj. K. - P. i P. - K., zakwaterowanie, wyżywienie, bilety komunikacji miejskiej (z uwagi na dojazd do miejsca wykonywania stażu) oraz na drobne kieszonkowe dla uczestników. W ramach praktyki zwodowej, tj. stażu odbywanego we Włoszech poprzez nieodpłatną pracę wnioskodawczyni uczyła się wykonywania miejscowych potraw oraz umiejętności obsługi gości, a także podstaw języka włoskiego. Z tytułu odbytego stażu Z (...) wystawił informację PIT-8C o przychodach w roku 2010 w kwocie 4.646 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód w kwocie 4.646 zł zawarty w PIT- 8C wystawionym przez Z (...) wynikający z uczestnictwa wnioskodawczyni w stażu, w ramach unijnego Programu (...)może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie wnioskodawczyni dochody osób fizycznych finansowane ze środków Programu (...)spełniają warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie powinno znaleźć zastosowanie w odniesieniu do osób fizycznych, które zawarły umowę cywilno-prawną z beneficjentem, który otrzymał środki pomocy, również w przypadku gdy otrzymał te środki za pośrednictwem podmiotu uprawnionego do ich rozdzielania, gdyż przedmiot ww. umowy służył bezpośredniej realizacji programu pomocowego. W związku z powyższym wydaje się, że środki wypłacane przez beneficjenta na rzecz uczestnika stażu bezpośrednio realizującego cel projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej nie stanowią po stronie tegoż uczestnika dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czego konsekwencją powinno być nie wystawianie uczestnikowi stażu informacji PIT-8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Ustalenie, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z wniosku wynika, iż w 2010 r. wnioskodawczyni, jako uczennica przebywała na praktykach - stażu we Włoszech w ramach programu (...).

Program (...) jest częścią nowego programu edukacyjnego Unii Europejskiej " (...)" (Lifelong Learning Programme); realizowany jest od 1 stycznia 2007 r. do końca grudnia 2013 r. Program ten został ustanowiony Decyzją nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającą program działań w zakresie uczenia się przez całe życie (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 327/45).

Program (...) promuje innowacyjne podejścia do edukacji i doskonalenia zawodowego, w taki sposób, aby systemy kształcenia jak najpełniej odpowiadały potrzebom rynku pracy. Program ten obejmuje w głównym stopniu szkolenie zawodowe i skierowany jest do osób i instytucji nim się zajmujących, takich jak np. szkoły zawodowe, organizacje szkoleniowe lub non-profit, izby przemysłowe lub rzemieślnicze. Program ma zamiar szerzyć ideę mobilności pracowników na europejskim rynku pracy oraz zwiększyć szansę zatrudnienia poprzez odbycie zagranicznych praktyk bądź staży.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji to fundacja Skarbu Państwa, która pełni rolę agencji narodowej programu Unii Europejskiej " (...)". Krajowa Agencja Programu (...)administruje środkami finansowymi pochodzącymi z budżetu Wspólnot Europejskich na podstawie umowy pomiędzy Krajową Agencją Programu a Komisją Europejską. Krajowa Agencja Programu przekazuje środki udostępnione przez Komisję Europejską.

Uwzględniając powyższe należy uznać, iż w przedstawionej we wniosku sytuacji otrzymane przez wnioskodawczynię środki pieniężne przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania na praktykach we Włoszech w ramach Programu (...)spełniają kryterium pochodzenia środków, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże, konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio. Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści. Zatem powyższe zwolnienie dotyczy jedynie tych podmiotów, które są bezpośrednimi beneficjentami pomocy bezzwrotnej.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków.

Środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

W przedmiotowej sprawie beneficjentem, a zarazem wykonawcą, który otrzymał środki pomocowe z Programu (...)od Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji jest Z (...), a nie wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie realizowała bezpośrednio celu ww. programu, lecz jedynie brała udział w praktykach (stażu) uczniowskich, korzystając ze środków pochodzących z Z (...), który sfinansował koszty jej utrzymania we Włoszech. Cel, na który została przyznana pomoc realizuje zatem bezpośrednio Z (...), który otrzymał środki pomocowe od Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wnioskodawczyni jest jedynie odbiorcą pomocy, ale nie realizuje programu, na który pomoc została przyznana.

Zatem dochody wnioskodawczyni nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Istotą przedmiotowego zwolnienia nie jest bowiem zwolnienie dochodów otrzymanych przez każdy podmiot, który bierze udział w realizacji projektu, o ile ostatecznie ciężar ekonomiczny danego wydatku związanego z tym dochodem poniesie Unia Europejska. Aby móc bowiem zastosować to zwolnienie muszą być spełnione wszystkie przesłanki określone powyższym przepisem. W przedstawionym stanie faktycznym nie został spełniony warunek realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby nie będącej pracownikiem, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Przy czym jak stanowi art. 21 ust. 13 ww. ustawy zwolnienie to stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów (...).

Zauważa się, iż w powołanym przepisie ustawodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż, jeżeli wypłacone wnioskodawczyni środki na pokrycie kosztów utrzymania na stażu we Włoszech w ramach Programu (...)mieszczą się w pojęciu diet i innych należności, to korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) tej ustawy do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Z powyższych regulacji wynika, iż do obliczenia wysokości ww. świadczeń przysługujących osobom niebędącym pracownikami stosuje się takie same zasady jak dla pracowników, tzn. wypłata w kwotach określonych w przepisach omawianego rozporządzenia będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, natomiast ewentualna nadwyżka należności wypłacanych ponad określony w tych przepisach limit spowoduje powstanie obowiązku podatkowego i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawczyni, iż uzyskane przez nią środki pieniężne podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl