IBPBII/1/415-351/13/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-351/13/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) po ponownym rozpatrzeniu, w związku z prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 listopada 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 1255/12, wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 stycznia 2012 r.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego dla młodych naukowców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego dla młodych naukowców.

W dniu 16 kwietnia 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego znak: IBPB II/1/415-33/12/HK, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 maja 2012 r.) wniesiono wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, na które tut. Organ udzielił odpowiedzi pismem z dnia 30 maja 2012 r. znak: IBPB II/1/4152-23/12/HK odmawiając zmiany ww. indywidualnej interpretacji indywidualnej.

Pismem z dnia 8 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 lipca 2012 r.) wniesiono skargę na ww. interpretację indywidualną. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 10 sierpnia 2012 r. znak: IBPB II/1/4160-22/12/HK, IBRP/007-322/12 udzielił odpowiedzi na skargę przesyłając ją, wraz z aktami sprawy, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 27 listopada 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 1255/12 uchylił zaskarżoną interpretację stwierdzając, że skarga zasługiwała na uwzględnienie. Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 listopada 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 1255/12 wpłynął do tut. Biura w dniu 28 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku o interpretację został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 8 listopada 2011 r. pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a Akademią X została zawarta umowa, której przedmiotem jest finansowanie stypendium naukowego ustanowionego przez Ministra dla Wnioskodawcy. Środki finansowe przyznane przez Ministra są przekazywane na podstawie odrębnej umowy pomiędzy Akademią a Stypendystą (Wnioskodawcą), zawartej dnia 1 grudnia 2011 r. Zgodnie z jej treścią Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał Akademii X środki finansowe, tytułem stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca. Stypendium zostało przyznane na okres 36 miesięcy, wypłacane zgodnie z umową podpisaną przez Stypendystę z Akademią, miesięcznych ratach po 3.830,00 zł każda w okresie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2014 r.

W okresie obowiązywania umowy Stypendysta zobowiązany jest do prowadzenia działalności naukowej (a w przypadku jej zaprzestania do zwrotu stypendium). Zobowiązany jest również do składania sprawozdań z przebiegu pracy naukowej stosownym władzom Akademii X, w okresach trzymiesięcznych.

Stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców przyznawane są na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

Zgodnie z ogłoszeniem o stypendium (na stronie internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) Minister przyznaje ww. stypendia naukowe corocznie, na podstawie wniosków zgłoszonych przez Rady Wydziałów, młodym naukowcom, którzy w dniu zgłoszenia wniosku nie ukończyli 35 roku życia, zatrudnionym w jednostkach naukowych.

Przy ocenie wniosków bierze się pod uwagę:

* wyróżniający się poziom prowadzonych badań naukowych, dotychczasowy dorobek naukowy, w tym nagrody i wyróżnienia krajowe i zagraniczne,

* stopień w jakim prowadzone badania stanowią istotny wkład w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz dorobek w zakresie zastosowań praktycznych prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych,

* znaczenie prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych dla realizacji celów polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie przepisów ustawy o finansowaniu nauki korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zapisy art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały spełnione gdyż:

* przyznane stypendium ma - w ocenie Wnioskodawcy - walor stypendium naukowego, co wynika z zasad konkursowych, wymogów wobec kandydatów w konkursie o stypendium oraz późniejszych obowiązków nałożonych na stypendystę w okresie pobierania stypendium,

* Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego niewątpliwie sam ustanawia i zatwierdza jako właściwe zasady przyznawania przedmiotowego stypendium, poprzez zatwierdzenie samego przebiegu wyłaniania stypendystów, czyli ustalenie listy ekspertów, kryteriów oceny wniosków, zasad tworzenia rankingu.

Zajmując stanowisko Wnioskodawca powołuje się na treść informacji z dnia 30 maja 2006 r., znajdującej się na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa, a dotyczącej interpretacji ww. zapisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, iż - cyt. "Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego <...> nie prowadzi listy stypendiów naukowych, mającej charakter urzędowy, na którą dokonywałby wpisów <...> Na podstawie tego przepisu minister, na wniosek zainteresowanych podmiotów bada, czy przyjęte przez ten podmiot zasady przyznawania tych stypendiów wskazują, że istotnie mają one charakter stypendiów naukowych lub stypendiów za wyniki w nauce. Zobowiązanie ministra do zatwierdzania zasad przyznawania stypendiów naukowych ma na celu ograniczenia zjawiska kwalifikowania jako stypendiów naukowych różnego rodzaju dochodów osób fizycznych nie służących prowadzeniu działalności twórczej i badawczej w dziedzinie nauki, w celu korzystania z ulgi podatkowej".

Wnioskodawca podnosi, iż trudno oczekiwać, aby Minister występował sam do siebie z wnioskiem o zbadanie, czy stypendium naukowe, które sam przyznaje (i którego zasady przyznawania sam określa) rzeczywiście jest stypendium naukowym i służy działalności w zakresie nauki.

W ocenie Wnioskodawcy - w świetle powyższej informacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, z której wynika, że brak jest urzędowej listy stypendiów naukowych, jednoznacznej informacji co ma na celu zatwierdzenie stypendium naukowego oraz sytuacji, w której w jednym organie skupiły się kompetencje zarówno ukształtowania regulacji stypendialnej, jak i kontroli prawidłowości tej regulacji - w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z autozatwierdzeniem.

W indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 16 kwietnia 2012 r. znak: IBPB II/1/415-33/12/HK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe stwierdzając, iż uzyskiwane przez Wnioskodawcę stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca zaskarżył, po uprzednim wezwaniu Organu do usunięcia naruszenia prawa, ww. interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie prawomocnym wyrokiem z dnia 27 listopada 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 1255/12 uchylił ww. interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 16 kwietnia 2012 r. znak: IBPB II/1/415-33/12/HK stwierdzając, że skarga zasługiwała na uwzględnienie.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, iż istota sporu w rozpoznanej sprawie koncentruje się wokół ustalenia zakresu przedmiotowego zwolnienia podatkowego ustanowionego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozstrzygnięcia, czy zwolnieniem tym objęte jest także stypendium otrzymywane przez Skarżącego.

Analizowany przepis dotyczy trzech grup stypendiów:

1.

otrzymywanych na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki,

2.

doktoranckich, otrzymywanych na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym,

3.

innych naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Wyłączone z opodatkowania są zatem jedynie te stypendia naukowe, których przyznanie nie jest uzależnione (w szerokim znaczeniu tego słowa) od decyzji organów państwowych. Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu, takie wyznaczenie zakresu zwolnienia ma w szczególności na celu pozostawienie poza jego zakresem tak zwanych prywatnych stypendiów, niekiedy fikcyjnych, wykorzystywanych jako sposób unikania obowiązku podatkowego (por. J. Małecki, Komentarz do art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródło: Lex).

Sąd zaznaczył, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów wymienionych w punktach 1 i 2 dotyczy stypendiów otrzymywanych na podstawie uregulowań zawartych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. Inne stypendia naukowe lub za wyniki w nauce (pkt 3) zostały natomiast objęte zwolnieniem podatkowym wówczas, gdy organy władzy wykonawczej odpowiedzialne za oświatę i szkolnictwo wyższe zatwierdziły zasady przyznawania tych stypendiów. W ocenie Sądu, należy w związku z tym podzielić stanowisko Skarżącego, że otrzymywane przez niego stypendium jest stypendium naukowym spełniającym warunki zwolnienia podatkowego przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Charakter świadczenia - stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców - wynika bowiem wprost z przepisów art. 5 pkt 11 i art. 28 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki, a tryb przyznawania tego stypendium został określony w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów dla wybitnych młodych naukowców. Zasady przyznawania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców zostały zatem nie tylko zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, ale przez niego określone w powszechnie obowiązującym akcie prawnym. Sąd wskazał, że spełniony został także, wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek zasięgnięcia przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego przed wydaniem rozporządzenia. Opinię pozytywną, dotyczącą projektu rozporządzenia z 9 września 2010 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, Rada Główna Szkolnictwa Wyższego wyraziła w uchwale nr 69/2010 z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie projektów rozporządzeń do pakietu sześciu ustaw "Budujemy na Wiedzy - Reforma Nauki dla Rozwoju Polski" (a nie jak wskazał Skarżący, w wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa oraz w skardze, w uchwale 472/2009 z 15 października 2009 r.), dostępnej na stronie internetowej tego organu. Wydając rozporządzenie, które reguluje zasady przyznawania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców Minister dokonał więc czynności mającej charakter szerszy niż samo tylko zatwierdzenie określonych przez inny podmiot zasad przyznawania stypendiów. Jeśli zatem zwolnieniem podatkowym z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęte są stypendia naukowe, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po uzyskaniu stosownej opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, to tym bardziej - w ocenie Sądu - warunek ten należy uznać za spełniony, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra w wydanym przez niego rozporządzeniu, po zasięgnięciu stosownej opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, w trybie art. 45 ust. 2 pkt 4 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Sąd podziela stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone na gruncie analogicznego stanu faktycznego w wyroku z dnia 29 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2617/10, zgodnie z którym "jeśli zwolnienie dotyczy stypendiów, których tryb przyznawania pozostaje jedynie pod nadzorem ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, to tym bardziej obejmuje ono stypendia, które przyznawane są na podstawie wykonawczego aktu normatywnego wydanego przez tego ministra".

Mając na uwadze uzasadnienie ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz treść art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.), który stanowi, iż "ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia", Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, rozpatrując ponownie wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 11 stycznia 2012 r. stwierdza, iż w świetle stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm. i Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Na podstawie powyższego przepisu zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające kryteria określone w tym przepisie.

Brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy pozwala wyodrębnić następujące grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu:

* stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych, tj.:

* stypendia otrzymywane na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.),

* stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.),

* inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (np. szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności.

W przypadku tych ostatnich stypendiów, aby zachowany został charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek dla zastosowania omawianego zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie "zatwierdzone" w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (tekst jedn.: Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.) przyznane zostało Wnioskodawcy stypendium dla wybitnych młodych naukowców.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.), minister przyznaje środki finansowe na zadania określone w art. 5 pkt 4-7 oraz pkt 9-11 i 13 w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez uprawnione podmioty, po zasięgnięciu opinii właściwego zespołu, o którym mowa w art. 52 ust. 1-3.

W myśl art. 28 ust. 2 ww. ustawy, minister przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej. Do okresu, na który przyznano stypendium, nie wlicza się przerwy w działalności naukowej związanej z urlopem macierzyńskim lub wychowawczym stypendysty, udzielonych na zasadach określonych w przepisach Kodeksu pracy, albo jego długoletniej choroby, w tym wymagającej rehabilitacji. W tym okresie wypłata stypendium jest zawieszona.

Szczegóły dotyczące przyznawania tych stypendiów określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o zasadach finansowania nauki, wydane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

Projekt tego rozporządzenia, w ramach prowadzonych prac legislacyjnych, został zaopiniowany przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego (wcześnie pod nazwą Rada Główna Szkolnictwa Wyższego).

Stosownie do § 4 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, środki finansowe na wypłatę stypendium są przekazywane jednostce naukowej zatrudniającej osobę, której przyznano stypendium, zwaną dalej "stypendystą", na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministrem a jednostką naukową, w półrocznych ratach. Środki finansowe są wypłacane stypendyście przez jednostkę, o której mowa w ust. 1, w ratach miesięcznych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy jednostką naukową zatrudniająca stypendystę a stypendystą. Wysokość stypendium określona przez ministra nie ulega waloryzacji.

Na tle opisanego stanu prawnego w orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalił się jednolity pogląd, że skoro dla objęcia określonego stypendium naukowego zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystarcza samo zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad przyznawania tego stypendium, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, to warunek ten należy uznać za spełniony wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wydanym przez niego rozporządzeniu, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, w trybie art. 45 ust. 2 pkt 4 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, o naukowym charakterze tych stypendiów przesądza sama ustawa o zasadach finansowania nauki.

Biorąc pod uwagę powyższe w przedstawionej sprawie uznać należy, że art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy może mieć zastosowanie do stypendiów naukowych przyznanych na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl