IBPBII/1/415-350/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-350/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniach 03 i 4 czerwca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej skutków podatkowych umorzenia wkładu budowlanego na dzień przekształcenia prawa do lokalu mieszkalnego na odrębną własność - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia wkładu budowlanego na dzień przekształcenia prawa do lokalu mieszkalnego na odrębną własność.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 27 maja 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-350/09/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniach 03 i 4 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 20 lipca 2004 r. wnioskodawca został członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej i zawarta została z nim umowa o spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Wkład mieszkaniowy wnioskodawca uiścił 6 lipca 2004 r. w kwocie 4.382,90 zł.

W dniu 31 sierpnia 2004 r. wnioskodawca uzupełnił ten wkład o kwotę 19.723,05 zł - co łącznie stanowiło połowę wkładu budowlanego. Spłatę pozostałej kwoty 19.773,05 zł do pełnego wkładu budowlanego zawieszono na 10 lat z możliwością/opcją ewentualnego umorzenia tej kwoty. Dnia 31 sierpnia 2004 r. Spółdzielnia zawarła z wnioskodawcą umowę o spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Dnia 19 czerwca 2008 r. umową notarialną sporządzoną w Kancelarii Notarialnej Spółdzielnia przeniosła na wnioskodawcę własność lokalu w oparciu o przepis art. 17 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Spółdzielnia aczkolwiek nigdzie i nigdy nie umorzyła zawieszonej spłaty kwoty 19.723,05 zł uznała, iż przez fakt przeniesienia bezwarunkowo własności lokalu nastąpiło umorzenie tej kwoty w związku z czym sporządziła PIT-8C wskazując jako przychód wnioskodawcy umorzony wkład budowlany.

Dodatkowo wnioskodawca wyjaśnił, iż budynek, w którym znajduje się jego lokal spółdzielnia nabyła na podstawie przepisów ustawy z 9 października 1994 r. o przekazywaniu mieszkań przedsiębiorstw państwowych nieodpłatnie. Gdyby w 2004 r. według wnioskodawcy nie wstępował do Spółdzielni i pozostawał na umowie najmu, miałby w oparciu o przepisy ustawy z 14 czerwca 2007 r. zmieniające ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych, mieszkaniowych konkretnie w oparciu o art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych jako najemca roszczenie o nieodpłatnym przeniesieniu na odrębną własność lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy umorzony członkowi Spółdzielni Mieszkaniowej wkład budowlany jest przychodem i czy Spółdzielnia zobowiązana była do wystawienia informacji PIT-8C i wykazania w niej przychodu z tytułu tego umorzenia.

Zdaniem wnioskodawcy, w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powstał przychód, bowiem roszczenie spółdzielni o dopłatę kwoty 19.723,05 zł byłoby wymagalne ewentualnie w 2014 r., nie zapadła też formalna uchwała o umorzenie roszczenia przyszłego. Żaden z warunków umowy z 30 sierpnia 2004 r. o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nie wystąpił. Traktowanie kwoty 19.723,05 zł jako przychodu jest nadinterpretacją prawa w układzie, gdy wnioskodawca miał w dniu 19 czerwca 2008 r. praktycznie bezwarunkowo własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Według wnioskodawcy to nie Spółdzielnia zwolniła go z długu, lecz ustawodawca wprowadził takie rozwiązanie obdarowując własnością nawet członków z lokatorskiego prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2008 r.) za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepis art. 42a ww. ustawy stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem o przychodzie można mówić wtedy, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego, tj. ma konkretny wymiar finansowy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w dniu 20 lipca 2004 r. wnioskodawca został członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej i zawarta została z nim umowa o spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Wkład mieszkaniowy wnioskodawca uiścił 6 lipca 2004 r. w kwocie 4.382,90 zł.

W dniu 31 sierpnia 2004 r. wnioskodawca uzupełnił ten wkład o kwotę 19.723,05 zł - co łącznie stanowiło połowę wkładu budowlanego. Spłatę pozostałej kwoty 19.773,05 zł do pełnego wkładu budowlanego zawieszono na 10 lat z możliwością/opcją ewentualnego umorzenia tej kwoty. Dnia 31 sierpnia 2004 r. Spółdzielnia zawarła z wnioskodawcą umowę o spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Dnia 19 czerwca 2008 r. umową notarialną sporządzoną w Kancelarii Notarialnej Spółdzielnia przeniosła na wnioskodawcę własność lokalu w oparciu o przepis art. 17 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Spółdzielnia sporządziła PIT-8C wskazując jako przychód wnioskodawcy umorzony wkład budowlany.

Stosownie do art. 208 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. Nr 30, poz. 210 z późn. zm.) członkowie spółdzielni obowiązani są uczestniczyć w kosztach budowy, eksploatacji i utrzymania nieruchomości spółdzielczych, działalności społeczno-wychowawczej oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych oraz uiszczanie innych opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

W myśl art. 226 § 1 ww. ustawy obowiązki przewidziane w art. 208 § 1 członek wykonuje przez wniesienie wkładu budowlanego na zasadach określonych w statucie, w wysokości odpowiadającej całości kosztów budowy przypadających na jego lokal oraz przez uiszczanie opłat związanych z używaniem lokalu.

Wobec powyższego, wskazane przez wnioskodawcę wpłaty z tytułu niespłaconego wkładu budowlanego są bezpośrednio związane z nabyciem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i w konsekwencji składają się na koszty nabycia przedmiotowego prawa.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 873 z późn. zm.), jeżeli członek spółdzielni mieszkaniowej któremu przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, w związku z przekształceniem po dniu 23 kwietnia 2001 r. tego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub w związku z nabyciem po tym dniu własności tego lokalu, nie dokonał całkowitej spłaty należnej spółdzielni z tego tytułu, to z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy niespłaconą kwotę umarza się jako nienależną, jeżeli dokonana spłata pokrywa całkowicie koszty budowy lokalu.

Biorąc pod uwagę treść tego przepisu należy stwierdzić, iż jeżeli dokonana przez członka Spółdzielni częściowa spłata należna Spółdzielni z tytułu przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo pokrywa całkowicie koszty budowy lokalu, to umorzona jako nienależna niespłacona kwota nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wówczas na Spółdzielni nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Podkreślić należy za wnioskodawcą, iż ww. umorzenie nie wynika z decyzji Spółdzielni Mieszkaniowej, ale wprost z art. 6 ust. 1 ww. ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W świetle powyższego, jeżeli umorzenie następuje na zasadach określonych w art. 6 ust. 1 ww. ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, to nie powstaje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Nie ma bowiem miejsca przysporzenie majątkowe po stronie członka spółdzielni. W związku z powyższym Spółdzielnia nie jest obowiązana do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł na druku PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl