IBPBII/1/415-312/09/BJ - Opodatkowanie dochodu z tytułu otrzymywania brytyjskiej emerytury polskim podatkiem dochodowym w świetle przepisów Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-312/09/BJ Opodatkowanie dochodu z tytułu otrzymywania brytyjskiej emerytury polskim podatkiem dochodowym w świetle przepisów Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania w Polsce emerytury wypłacanej z Wielkiej Brytanii w sytuacji, gdy miejsce zamieszkania wnioskodawczyni znajdowało w Wielkiej Brytanii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania w Polsce emerytury wypłacanej z Wielkiej Brytanii w sytuacji, gdy miejsce zamieszkania wnioskodawczyni znajdowało w Wielkiej Brytanii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od 1 kwietnia 2008 r. przebywa na stałe w Polsce - tutaj znajduje się jej miejsce zamieszkania jak i centrum interesów osobistych i gospodarczych; posiada polskie obywatelstwo. Jednak przez długi okres, aż do 1 kwietnia 2008 r. wnioskodawczyni mieszkała w Wielkiej Brytanii. W związku z tym jej rezydencja podatkowa tam się znajdowała i tam rozliczała się z całości dochodów. Wykonywała tam zawód lekarza w publicznej placówce, a następnie z tego tytułu była i jest wypłacana jej emerytura przez brytyjskie instytucje. Wnioskodawczyni nadmieniła, iż emerytura nie wpływa na jej polski rachunek bankowy. Zaznaczyła również, iż nie posiada żadnych innych źródeł dochodu w Wielkiej Brytanii. Pomimo tego, iż zgłaszała w brytyjskich organach skarbowych swój wyjazd z Wielkiej Brytanii na stałe, a w związku z tym fakt, że jej rezydencja podatkowa od tej daty będzie znajdować się w Polsce nadal potrącane są wnioskodawczyni tam zaliczki na podatek dochodowy od jej świadczeń emerytalnych. W Polsce wnioskodawczyni posiada udziały w dwóch nieruchomościach, które wynajmuje w ramach najmu cywilnoprawnego. W związku z tym przez cały 2008 r. płaciła z tego tytułu miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawczyni wskazała ponadto, iż rok podatkowy w Wielkiej Brytanii trwa od 1 kwietnia do 31 marca roku następnego. Zatem wyjechała ona z Wielkiej Brytanii z końcem poprzedniego brytyjskiego roku podatkowego. Dokonała tam wszelkich niezbędnych rozliczeń podatkowych, również uwzględniające dochody z tytułu wypłacanej jej emerytury pomiędzy 1 stycznia a 31 marca 2008 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy za okres od 1 stycznia 2008 r. do 31 marca 2008 r. dochód z tytułu otrzymywania brytyjskiej emerytury nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem dochodowym w świetle przepisów Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią i nie służy do ustalenia wysokości stawki dla obliczenia podatku od dochodu uzyskiwanego w tym okresie w Polsce.

Zdaniem wnioskodawczyni, w polskim rocznym zeznaniu podatkowym nie można uwzględniać dochodów z tytułu brytyjskiej emerytury uzyskiwanych w okresie pomiędzy 1 stycznia 2008 r. a 31 marca 2008 r., gdyż zgodnie z art. 17 ww. Konwencji tylko Wielka Brytania była uprawniona do pobierania podatku, jako państwo jej ówczesnego miejsca zamieszkania. Wynika to też z faktu, że przepisy Konwencji dotyczące emerytur nie przewidują w ogóle faktu podwójnego opodatkowania - dochody z tego źródła zawsze podlegają jurysdykcji podatkowej tylko jednego państwa. Zatem, jeżeli nie możemy mówić o podwójnym opodatkowaniu emerytur, to również nie możemy uwzględnić dochodu z tego źródła, opodatkowanego w Wielkiej Brytanii do ustalenia stawki podatku od dochodu uzyskiwanego w tym okresie w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Definicja "osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie" odnosi się zatem bezpośrednio do określenia "miejsce zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 17 ust. 1 ww. Konwencji polsko-brytyjskiej, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 - emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Artykuł 18 ust. 2 ww. Konwencji stanowi zaś, że:

a.

Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

b.

Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.

Zauważyć trzeba, że art. 18 ust. 2 ww. Konwencji dotyczy emerytur wypłacanych z tytułu uprzednio wykonywanej pracy, jednakże nie każdej emerytury, a wyłącznie związanej z usługami na rzecz wypłacającego je państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Nadmienić należy, iż wspomniane przepisy dotyczą osób piastujących funkcje publiczne w ramach administracji publicznej (tj. państwowej czy samorządowej). W znaczeniu potocznym tego terminu, bowiem przepisy podatkowe nie definiują "funkcji publicznych" - funkcjonariuszem publicznym jest osoba będąca pracownikiem administracji publicznej, niepełniąca funkcji wyłącznie usługowych (np. sędzia), a także osoba korzystająca z ochrony prawnej z mocy przepisu szczególnego (np. poseł, senator, radny).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 marca 2008 r. wnioskodawczyni nie posiadała miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski. Miejscem zamieszkania w powyższym okresie była Wielka Brytania. Zatem zgodnie z ww. Konwencją w sprawie unikania podwójnego opodatkowania uzyskiwana przez nią w tym okresie emerytura z Wielkiej Brytanii podlegała opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii. W Polsce - stosownie do postanowień art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wnioskodawczyni podlegała w ww. okresie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Wobec powyższego, wnioskodawczyni nie ma obowiązku wykazywania w zeznaniu podatkowym za 2008 r. uzyskanych w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 marca 2008 r. dochodów z tytułu emerytury brytyjskiej i tym samym dochód ten nie ma wpływu na wysokość stawki podatku należnego od dochodów uzyskanych w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl