IBPBII/1/415-309/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-309/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu kwot nabywcom mieszkań - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu kwot nabywcom mieszkań.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 1 czerwca 2012 r. znak: IBPBI/2/423-302/12/PC IBPB II/1/415-309/12/ASz oraz IBPP2/443-282/12/WN wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 8 czerwca 2012 r. (uiszczenie dodatkowej opłaty).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa (Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (dalej "GZM") oraz lokalami użytkowymi i innymi (dalej "działalność pozostała").

Spółdzielnia w kwietniu 2009 r. zawarła umowy o budowę lokali mieszkalnych z członkami spółdzielni mieszkaniowej.

Wkłady budowlane od członków Spółdzielni (nie wystawiano faktur VAT) księgowano na koncie inwestycje rozpoczęte a VAT należny rozliczano za miesiąc wniesienia wpłaty, wykazując w rejestrze VAT i powołując się na umowę o budowę. Wszystkie nakłady inwestycyjne również księgowano na koncie inwestycji rozpoczętych w kwocie netto, równocześnie dokonując odliczenia podatku VAT.

W związku z postanowieniem art. 11 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz zapisami w umowie, że budowa będzie się odbywać po kosztach własnych bez zysku dla Spółdzielni, ww. kwoty nie były wykazywane w kosztach i przychodach GZM.

Dnia 7 grudnia 2010 r. została zawarta umowa pomiędzy Spółdzielnią a Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji o prowadzenie nadzoru technicznego nad budową sieci wodno-kanalizacyjnej ww. inwestycji (budowa sieci została sfinansowana z wkładów budowlanych).

W umowie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji został również zawarty następujący zapis: "strony ustalają, że po odbiorze końcowym sieci Inwestor (Spółdzielnia) przekaże Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji sieć na własność" oraz że: "strony ustalają, że Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji nabędzie sieć odpłatnie za wynagrodzeniem ustalonym w oparciu o obowiązujące w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji średnie koszty budowy danego rodzaju sieci".

W dniu 29 grudnia 2010 r. nastąpiło notarialne przeniesienie własności lokali mieszkalnych na członków Spółdzielni.

W dniu 31 grudnia 2010 r. nastąpił odbiór inwestycji.

Końcowego rozliczenia inwestycji mieszkaniowej obejmującego rzeczywisty koszt realizacji inwestycji według stanu na dzień 30 czerwca 2012 r. (bez uwzględnienia przyszłych zdarzeń gospodarczych, które były nierozerwalnie z nim związane, mające istotny wpływ na końcowe rozliczenie, ostateczne kwoty nie były znane spółdzielni w dniu dokonywania rozliczenia) zgodnie art. 18 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia zmuszona była dokonać w terminie 6 miesięcy od dnia oddania budynku do użytkowania a nadwyżka przychodu nad kosztami budowy (bez wartości sieci kanalizacyjnej) została zwrócona nabywcom mieszkań - członkom Spółdzielni.

W dniu 10 października 2011 r. (czyli po rozliczeniu inwestycji z członkami Spółdzielni) został zawarty aneks do umowy z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji, w którym Spółdzielnia odpłatnie przekazała sieć kanalizacyjną do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, równocześnie wystawiając dwie faktury sprzedaży na łączną kwotę brutto 231.458,94 zł płatne w 5 ratach: dwie w październiku 2011 r., dwie w październiku 2012 r. i jedna w styczniu 2013 r. VAT od całej wartości kanalizacji został rozliczony za miesiąc październik (zgodnie z datą wystawienia faktur).

W marcu 2012 r. dwie pierwsze raty otrzymane od Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji zostały zwrócone członkom Spółdzielni, którzy nabyli ww. mieszkania, jako korekta rozliczenia ww. inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zarówno pytanie w zakresie podatku VAT jak i pytania w zakresie podatków dochodowych, dotyczą kwoty 231.458,94 zł brutto. Kwota ta wynika z faktury sprzedaży wystawionej przez Spółdzielnię Mieszkaniową na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji (dot. odpłatnego przekazania sieci kanalizacyjnej do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji). Wyżej wymieniona sieć kanalizacyjna zbudowana została w ramach inwestycji budowy lokali mieszkalnych.

Kwota ta zostanie podzielona i zwrócona członkom spółdzielni którzy nabyli ww. lokale mieszkalne.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zwrot ww. kwot nabywcom mieszkań będzie stanowił dla nich przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i spowoduje konieczność wystawienia deklaracji PIT 8C.

Zdaniem Spółdzielni uzyskane kwoty od Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, zwrócone nabywcom mieszkań nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ stanowią korektę rozliczenia ww. inwestycji. Spółdzielnia nie jest zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych ani też wystawiania informacji PIT - 8 C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do przepisu art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu "w szczególności" wskazuje, iż katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie najbardziej typowe przychody z tego źródła. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Przychodem z innych źródeł będą więc także środki otrzymane w związku ze zwrotem wkładów przez spółdzielnię mieszkaniową.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia w kwietniu 2009 r. zawarła umowy o budowę lokali mieszkalnych z członkami spółdzielni mieszkaniowej.

W związku z postanowieniem art. 11 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz zapisami w umowie, że budowa będzie się odbywać po kosztach własnych bez zysku dla Spółdzielni, ww. kwoty nie były wykazywane w kosztach i przychodach GZM.

Dnia 7 grudnia 2010 r. została zawarta umowa pomiędzy Spółdzielnią a Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji o prowadzenie nadzoru technicznego nad budową sieci wodno-kanalizacyjnej ww. inwestycji (budowa sieci została sfinansowana z wkładów budowlanych).

W umowie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji został również zawarty następujący zapis: "strony ustalają, że po odbiorze końcowym sieci Inwestor (Spółdzielnia) przekaże Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji sieć na własność" oraz że: "strony ustalają że Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji nabędzie sieć odpłatnie za wynagrodzeniem ustalonym w oparciu o obowiązujące w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji średnie koszty budowy danego rodzaju sieci".

W dniu 29 grudnia 2010 r. nastąpiło notarialne przeniesienie własności lokali mieszkalnych na członków Spółdzielni.

W dniu 31 grudnia 2010 r. nastąpił odbiór inwestycji.

Końcowego rozliczenia inwestycji mieszkaniowej obejmującego rzeczywisty koszt realizacji inwestycji według stanu na dzień 30 czerwca 2012 r. (bez uwzględnienia przyszłych zdarzeń gospodarczych, które były nierozerwalnie z nim związane, mające istotny wpływ na końcowe rozliczenie, ostateczne kwoty nie były znane spółdzielni w dniu dokonywania rozliczenia) zgodnie art. 18 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia zmuszona była dokonać w terminie 6 miesięcy od dnia oddania budynku do użytkowania a nadwyżka przychodu nad kosztami budowy (bez wartości sieci kanalizacyjnej) została zwrócona nabywcom mieszkań - członkom Spółdzielni.

W dniu 10 października 2011 r. (czyli po rozliczeniu inwestycji z członkami Spółdzielni) został zawarty aneks do umowy z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji, w którym Spółdzielnia odpłatnie przekazała sieć kanalizacyjną do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, równocześnie wystawiając dwie faktury sprzedaży na łączną kwotę brutto 231.458,94 zł płatne w 5 ratach: dwie w październiku 2011 r., dwie w październiku 2012 r. i jedna w styczniu 2013 r. VAT od całej wartości kanalizacji został rozliczony za miesiąc październik (zgodnie z datą wystawienia faktur).

W marcu 2012 r. dwie pierwsze raty otrzymane od Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji zostały zwrócone członkom Spółdzielni, którzy nabyli ww. mieszkania, jako korekta rozliczenia ww. inwestycji.

W myśl postanowień art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) z członkiem spółdzielni ubiegającym się o ustanowienie odrębnej własności lokalu spółdzielnia zawiera umowę o budowę lokalu.

Członek, o którym mowa w ust. 1, wnosi wkład budowlany według zasad określonych w statucie i w umowie, o której mowa w ust. 1, w wysokości odpowiadającej całości kosztów budowy przypadających na jego lokal. Jeżeli część wkładu budowlanego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu, członek jest obowiązany do spłaty tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jego lokal (art. 18 ust. 2 ww. ustawy).

Natomiast z art. 18 ust. 4 wynika, że rozliczenie kosztów budowy następuje w terminie 6 miesięcy od dnia oddania budynku do użytkowania.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż właściciel lokalu jest zobowiązany do pokrycia pełnych kosztów zadania inwestycyjnego związanego z wybudowaniem lokali mieszkalnych, w części przypadającej na jego lokal.

Jak wskazała Spółdzielnia - dokonano rozliczenia inwestycji mieszkaniowej a nadwyżka przychodu nad kosztami budowy została zwrócona nabywcom mieszkań (członkom Spółdzielni). Aneks do umowy z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji został zawarty po rozliczeniu ww. inwestycji z członkami Spółdzielni. Spółdzielnia odpłatnie przekazała sieć kanalizacyjną Miejskiemu Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji oraz wypłaciła kwoty otrzymane od ww. Przedsiębiorstwa członkom Spółdzielni, jako korektę rozliczenia ww. inwestycji. We wniosku wskazano, że z umowy wynika, iż Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji nabędzie sieć odpłatnie za wynagrodzeniem ustalonym w oparciu o obowiązujące w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji średnie koszty budowy danego rodzaju sieci. Oznacza to, że kwota wypłacona przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji nie musiała być równa kwocie wydatkowanej na budowę sieci.

Wobec tego jeżeli faktycznie jak twierdzi Wnioskodawca, wypłacone nabywcom mieszkań kwoty stanowią zwrot z tytułu rozliczenia kosztów budowy, to kwoty te nie podlegają opodatkowaniu do wysokości kwot wniesionych wkładów. Jeżeli natomiast w związku z rozliczeniem nastąpiłaby wypłata kwot ponad wartość wniesionych wkładów wówczas miałoby miejsce opodatkowanie tych wartości przewyższających wkłady jako przychodów z innych źródeł.

Spółdzielnia w takim przypadku miałaby obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł w roku podatkowym - na formularzu PIT-8C.

Stosownie bowiem do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Wobec tego nie można było bezwarunkowo uznać stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl