IBPBII/1/415-272/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-272/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Urzędu Pracy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 marca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 18 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stypendium za okres stażu i przygotowania zawodowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stypendium za okres stażu i przygotowania zawodowego.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 5 maja 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-272/09/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. W dniu 18 maja 2009 r. wpłynęło do tut. Biura uzupełnienie ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 766 z późn. zm.) osoby niepełnosprawne zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy jako poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu mają prawo do korzystania z usług oraz instrumentów rynku pracy.

W celu zwiększenia ich szans na uzyskanie zatrudnienia, podwyższenie kwalifikacji zawodowych lub zwiększenie atrakcyjności zawodowej Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy inicjuje szkolenia, staże, przygotowanie zawodowe w miejscu pracy ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Przyznane i naliczone w Powiatowym Urzędzie Pracy stypendia za okres stażu i przygotowania zawodowego wypłacane są osobom niepełnosprawnym ze środków PFRON.

Dysponentem środków otrzymywanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest Starostwo Powiatowe, a swoje zadania w zakresie aktywizacji zawodowej realizuje za pośrednictwem Powiatowego Urzędu Pracy.

Kwoty refundowanych świadczeń ujmowane są w deklaracjach rozliczeniowych Powiatowego Urzędu Pracy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wypłacane ze środków PFRON stypendia za okres stażu i przygotowania zawodowego osobom niepełnosprawnym posiadającym status poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Jaką informację o dochodach powinna otrzymać z Urzędu Pracy osoba niepełnosprawna otrzymująca stypendium z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Zdaniem wnioskodawcy, w jego pierwotnej ocenie ww. stypendia nie są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Niemniej wątpliwość wnioskodawcy budzi art. 21 ust. 1 pkt 27 ustawy mówiący o zwolnieniach podatkowych, a zawierający w swej treści pojęcie "rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych ze środków PFRON z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowych funduszy aktywności".

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż według wnioskodawcy osoba niepełnosprawna otrzymująca stypendium z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych powinna otrzymać imienną informację o osiągniętych dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy na druku PIT-11.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29 - 30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. (art. 9 ust. 1a ww. ustawy)

W rozumieniu art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.), osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu ma prawo korzystać z usług lub instrumentów rynku pracy na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.). Osoba ta może również korzystać na zasadach takich jak bezrobotni m.in. ze szkoleń, stażu, prac interwencyjnych, przygotowania zawodowego w miejscu pracy. Wydatki na instrumenty oraz usługi rynku pracy, z których korzystają osoby niepełnosprawne poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu, są pokrywane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Zgodnie z art. 38 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych kierownik powiatowego urzędu pracy inicjuje i organizuje szkolenia dla bezrobotnych osób niepełnosprawnych lub innych osób niepełnosprawnych poszukujących pracy i nie pozostających w zatrudnieniu, a zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, w celu zwiększenia ich szans na uzyskanie zatrudnienia, podwyższenia dotychczasowych kwalifikacji zawodowych lub zwiększenia aktywności zawodowej. Przepis ten dotyczy szkoleń określonych w tej ustawie, których koszty zgodnie z art. 40 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, finansowane są ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Zakres zwolnionych od podatku dochodowego świadczeń, o których mowa w ww. przepisie, określa powołana wcześniej ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Jeżeli zatem przyznanie osobie niepełnosprawnej, zarejestrowanej jako poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu, świadczeń ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynika z przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, to przedmiotowe świadczenie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiatowy Urząd Pracy ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych osobom niepełnosprawnym posiadającym status poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu wypłaca stypendia za okres stażu i przygotowania zawodowego.

W świetle powyższego, wypłacone świadczenia korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast Powiatowy Urząd Pracy jako płatnik nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzenia imiennych informacji.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl