IBPBII/1/415-267/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-267/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 13 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 25 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji o uzyskanym przychodzie z tytułu umorzenia części pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji o uzyskanym przychodzie z tytułu umorzenia części pożyczki.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 14 maja 2012 r. znak: IBPB II/1/415-267/12/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 25 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Szkoła) prowadzi wspólną działalność socjalną z Zespołem Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej na podstawie delegacji z dnia 4 marca 1994 r.

Zespół dysponuje środkami pieniężnymi przekazywanymi przez Wnioskodawcę i inne placówki oświatowe w mieście w wysokości 22% rocznie środków z funduszu socjalnego, z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe do wspólnego gospodarowania. Zespół udziela pożyczek na wniosek pracowników jednostek oświatowych, na podstawie umów zawieranych pomiędzy pożyczkobiorcami a Zespołem.

Pracownik Wnioskodawcy w trakcie spłacania pożyczki ciężko się rozchorował i z powodu zaistniałej sytuacji złożył do dyrektora szkoły podanie (pismo z października 2011 r.) o umorzenie pozostałej części pożyczki. Dyrektor po rozmowie z pracownikiem Zespołu otrzymał polecenie napisania umorzenia pożyczki i przekazania pisma do Zespołu Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej, po czym Zespół zatwierdził umorzenie pożyczki na wniosek dyrektora szkoły (pismo z listopada 2011 r.).

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż:

* Zespół Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej jest jednostką organizacyjną osoby prawnej, prowadzącą wspólną działalność socjalną w formie przyznawania pożyczek na cele mieszkaniowe.

* Przekazywane środki pieniężne administrowane są przez Zespół i nadal pozostają własnością szkoły. Zespół administruje przekazanymi mu środkami finansowymi wydzielonymi na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych szkół i placówek oświatowych, tworzącymi scentralizowany fundusz świadczeń socjalnych.

* Zespół przyjmuje i kompletuje dokumentację, na podstawie której komisja rozpatruje wnioski i udziela pożyczek zawierając indywidualne umowy z pożyczkobiorcami. Decyzję o umorzeniu zatwierdza Komisja po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, w której pracuje pożyczkobiorca.

* Zespół Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej udziela i umarza pożyczki w imieniu własnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kto jest zobowiązany do wystawienia PIT za 2011 r. uwzględniającego umorzenie. Pracodawca czy pożyczkodawca.

Wnioskodawca uważa, iż obowiązek wystawienia PIT w powyższej sprawie leży po stronie Zespołu Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej, ponieważ to on jest decydentem w kwestii gospodarowania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy, warunków i sposobu udzielania pożyczek; działa na podstawie swojego regulaminu oraz ostatecznie decyduje o umorzeniach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) ustawa określa zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zwanego dalej "Funduszem", i zasady gospodarowania środkami tego Funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych żłobków, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego.

W myśl natomiast art. 2 pkt 5 tej ustawy - osoby uprawnione do korzystania z Funduszu to pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści - byli pracownicy i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.

Z przepisu art. 9 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną na warunkach określonych w umowie. Przepisy art. 8 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności przedmiot wspólnej działalności, zasady jej prowadzenia, sposób rozliczeń oraz tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy. Umowa może także określać warunki odstąpienia od jej stosowania oraz odpowiedzialność stron z tego tytułu (art. 9 ust. 3 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Szkoła) prowadzi wspólną działalność socjalną z Zespołem Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej na podstawie delegacji z dnia 4 marca 1994 r. Zespół dysponuje środkami pieniężnymi przekazywanymi przez Wnioskodawcę i inne placówki oświatowe w mieście w wysokości 22% rocznie środków z funduszu socjalnego z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe do wspólnego gospodarowania. Zespół udziela pożyczek na wniosek pracowników jednostek oświatowych, na podstawie umów zawieranych pomiędzy pożyczkobiorcami a Zespołem.

Pracownik Wnioskodawcy w trakcie spłacania pożyczki ciężko się rozchorował i z powodu zaistniałej sytuacji złożył do dyrektora szkoły podanie o umorzenie pozostałej części pożyczki.

Na wniosek dyrektora szkoły, sporządzony na polecenie pracownika Zespołu Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej i przekazany do tegoż Zespołu, Zespół zatwierdził umorzenie pożyczki.

Zespół Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej jest jednostką organizacyjną osoby prawnej, prowadzącą wspólną działalność socjalną w formie przyznawania pożyczek na cele mieszkaniowe. Przekazywane środki pieniężne administrowane są przez Zespół i nadal pozostają własnością szkoły. Zespół przyjmuje i kompletuje dokumentację, na podstawie której komisja rozpatruje wnioski i udziela pożyczek zawierając indywidualne umowy z pożyczkobiorcami. Decyzję o umorzeniu zatwierdza Komisja po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, w której pracuje pożyczkobiorca. Zespół Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej udziela i umarza pożyczki w imieniu własnym.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Zatem umorzona kwota pożyczki stanowi przychód, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jest to przychód z innych źródeł, o którym mowa w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskany od Zespołu Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej.

Z treści wniosku wynika bowiem, iż Zespół:

* udziela pożyczek na wniosek pracowników jednostek oświatowych, na podstawie umów zawieranych pomiędzy pożyczkobiorcami a Zespołem,

* jest jednostką organizacyjną osoby prawnej,

* udziela i umarza pożyczki w imieniu własnym.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż brak jest podstaw prawnych do wystawienia za 2011 r. przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek informacji w związku z umorzeniem przez ww. Zespół pracownikowi części pożyczki. Bowiem to nie Wnioskodawca przekazuje temu pracownikowi świadczenie w postaci zwolnienia z części zobowiązania, lecz pożyczkodawca, który część tejże pożyczki umarza, czyli Zespół. Tym samym obowiązek wystawienia za 2011 r. na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych informacji PIT-8C ciąży na Zespole Scentralizowanej Obsługi Finansowo-Księgowej. Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył kopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl