IBPBII/1/415-264/12/AŻ - PIT w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu uczestnictwa w szkoleniu członków zespołu interdyscyplinarnego niebędących pracownikami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-264/12/AŻ PIT w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu uczestnictwa w szkoleniu członków zespołu interdyscyplinarnego niebędących pracownikami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 13 marca 2012 r.) uzupełnionym w dniu 11 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu uczestnictwa w szkoleniu członków zespołu interdyscyplinarnego niebędących pracownikami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych interdyscyplinarnego niebędących pracownikami.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 30 maja 2012 r. Znak: IBPB II/1/ 415-264/12/AŻ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 11 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.) organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) lub ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.), są zobowiązane do podejmowania działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności w ramach pracy w zespołach interdyscyplinarnych. Wnioskodawca powołał się na art. 9a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, zgodnie z którym prowadzenie działań związanych z przemocą w rodzinie związane jest z pracą zespołu interdyscyplinarnego. W celu realizacji tego typu zadania Burmistrz Gminy w formie zarządzenia z dnia 3 stycznia 2011 r. powołał Gminny Zespół Interdyscyplinarny, który realizuje zadanie przy Ośrodku Pomocy Społecznej. Wnioskodawca wskazał, iż w skład zespołu wchodzą przedstawiciele jednostek organizacji pomocy społecznej: Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, policja, oświata, ochrona zdrowia, osoby niebędace pracownikami. Osoby niebędące pracownikami za pracę w zespole nie otrzymują wynagrodzenia. Faktury za koszt prowadzonych szkoleń zostaną wystawione na Wnioskodawcę i płacone będą również przez niego. W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż szkolenie członków zespołu interdyscyplinarnego niebędących pracownikami nie odbywa się w ramach projektów rządowych, lecz jest zadaniem gminy wynikającym z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Zespół interdyscyplinarny realizuje zadania zgodnie z art. 9a i 9b powyższej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od przychodu za szkolenie członków zespołu interdyscyplinarnego (osób niebędących pracownikami) należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, jeśli tak jak pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, skoro członek nie otrzymuje z tego tytułu żadnych środków pieniężnych.

2.

Czy członkowie zespołu interdyscyplinarnego (osoby niebędące pracownikami) mają wpłacać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych z własnych środków do kasy lub na konto Ośrodka Pomocy Społecznej.

3.

W jakiej wysokości zastosować koszty uzyskania przychodu.

4.

Na jakim druku PIT i w której pozycji należy wykazać przychód z tytułu szkolenia członka zespołu interdyscyplinarnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zadanie nałożone ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie powierzone uchwałą Rady Miejskiej do realizacji przez Wnioskodawcę jest finansowane w 50% dotacją budżetu państwa i 50% z budżetu gminy. W związku z tym od przychodu za szkolenie członków zespołu interdyscyplinarnego (osób niebędących pracownikami) nie należy pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy. Wnioskodawca stwierdził, iż szkolenie może podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Członek zespołu interdyscyplinarnego nie powinien wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych do kasy lub na konto Ośrodka Pomocy Społecznej w związku z nieotrzymaniem wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach zespołu. Wnioskodawca uważa, iż jeżeli członek zespołu zostałby zmuszony do uiszczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych to najprawdopodobniej zrezygnowałby z pracy w zespole (to jest społeczna praca członka w zespole).

Przed obliczeniem zaliczki należałoby uwzględnić koszty uzyskania przychodu zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc w wysokości 20%. Przychód z tytułu szkolenia członka zespołu niebędącego pracownikiem Ośrodka Pomocy Społecznej należy wskazać w informacji PIT-11 w części E dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz składki, tj. wiersz 10 "Inne źródła".

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w celu przeciwdziałania przemocy w rodzinie Burmistrz Gminy w formie zarządzenia z dnia 3 stycznia 2011 r. powołał Gminny Zespół Interdyscyplinarny, który realizuje zadanie przy Ośrodku Pomocy Społecznej. Wnioskodawca wskazał, iż w skład zespołu wchodzą przedstawiciele jednostek organizacji pomocy społecznej: Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, policja, oświata, ochrona zdrowia, osoby niebędące pracownikami pomocy społecznej oraz pozostali wymienieni w art. 9a ustawy. Wnioskodawca stwierdził, iż osoby niebędące pracownikami za pracę w zespole nie otrzymują wynagrodzenia. Członkowie zespołu biorą udział w szkoleniach mających na celu pogłębienie wiedzy merytorycznej oraz mają służyć lepszemu wypełnianiu przez nich społecznych obowiązków. Faktury za koszt prowadzonych szkoleń zostaną wystawione na Wnioskodawcę i płacone będą również przez niego. Wnioskodawca uważa, że od przychodu członka zespołu niebędącego pracownikiem pomocy społecznej nie należy pobierać zaliczki na podatek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Szkolenie jest finansowane w 50% dotacją z budżetu państwa i w 50% z budżetu Gminy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 cyt. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Na podstawie powołanego przepisu od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione będą wszelkie nieodpłatne lub częściowo nieodpłatne świadczenia pochodzące ze środków publicznych, jeżeli zostały przyznane w ramach programów rządowych. Wobec tego zwolnienie to nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku, szkolenie członków zespołu interdyscyplinarnego niebędących pracownikami nie odbywa się w ramach projektów rządowych. Zatem nie są spełnione warunki do zwolnienia przyznanego świadczenia na podstawie ww. przepisu.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Wnioskodawca twierdzi, że szkolenia służą lepszemu wypełnianiu przez członków zespołu obowiązków społecznych.

Z art. 9a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.) wynika, że gmina podejmuje działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym (ust. 1).

W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele (ust. 3):

1.

jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;

2.

gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;

3.

Policji;

4.

oświaty;

5.

ochrony zdrowia;

6.

organizacji pozarządowych.

W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi (ust. 4).

W skład zespołu interdyscyplinarnego mogą wchodzić także prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów innych niż określone w ust. 3, działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie (ust. 5).

Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych wykonują zadania w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych (art. 9a ust. 13 tej ustawy).

Powyższe wskazuje, że nie mamy w tym przypadku do czynienia z wypełnianiem obowiązków społecznych. Członkowie zespołu wykonują bowiem zadania w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych.

Natomiast wartość otrzymanych od Wnioskodawcy (Ośrodek Pomocy Społecznej) szkoleń stanowi dla tych osób przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się, przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W świetle art. 41 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Oznacza to, że członkowie zespołu interdyscyplinarnego otrzymujący przychód w postaci szkolenia winni wpłacić Wnioskodawcy kwotę zaliczki.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do kosztów uzyskania przychodu wyjaśnia się, że zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód;

Z przepisu tego wynika więc, że koszty uzyskania przychodu w sytuacji przedstawionej we wniosku wynoszą 20% uzyskanego przychodu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Przychody z tytułu szkolenia członka zespołu interdyscyplinarnego należy wykazać na druku PIT-11 Informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, w części E, w wierszu 6 pt. Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy, w tym umowy zlecenia i o dzieło.

Stanowisko Wnioskodawcy należało więc uznać za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 4.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl