IBPBII/1/415-26/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-26/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2012 r. (wpływ do tut. Biura - 18 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie udokumentowania wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18:

* w części dotyczącej dostarczenia faktury bądź rachunku wystawionego na pracownika Sądu z adnotacją, że w wypoczynku uczestniczyło dziecko (imię i nazwisko dziecka pracownika), wieku dziecka oraz dokumentowania wydatku dokumentem zagranicznym - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej braku znaczenia jaki podmiot wystawił fakturę bądź rachunek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie udokumentowania wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Sąd wypłaca swoim pracownikom ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dofinansowanie do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, które jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym. Świadczenie przyznawane jest na podstawie złożonego przez pracownika rachunku lub faktury. Dokumenty te mogą dotyczyć zarówno pobytu dziecka na zielonej szkole, kolonii, obozie lub wczasach zorganizowanych przez biuro podróży, jak również pobytu dziecka z rodzicami w hotelu, domu lub ośrodku wczasowym, pensjonacie, gospodarstwie agroturystycznym lub na kwaterach prywatnych, itp. Z przedstawionych dokumentów musi wynikać, że wypoczynek dotyczył dziecka pracownika (imię i nazwisko dziecka w treści dokumentu), a nabywcą musi być pracownik Sądu (rodzic dziecka). Jednocześnie przy rozpatrywaniu wniosków nie ma znaczenia długość trwania pobytu (może to być pobyt weekendowy, jak i dwutygodniowy) ani wiek dziecka (może to być dziecko w wieku szkolnym, przedszkolnym i młodsze).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wypoczynek dziecka wraz z rodzicami w ramach wczasów w domu wczasowym, hotelu, pensjonacie, gospodarstwie agroturystycznym, prywatnych kwaterach można uznać za wypoczynek zorganizowany dziecka, który podlega zwolnieniu z podatku w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wypoczynek dziecka wraz z rodzicami w ramach wczasów zorganizowanych przez biuro podróży podlega zwolnieniu z podatku w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Jakie dokumenty powinien przedstawić pracownik, z których wynikałoby, że wypoczynek jest zorganizowany przez podmiot prowadzący działalność w tym zakresie, aby mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

4.

Czy faktura bądź rachunek wystawiony w języku innym niż polski może stanowić podstawę do wypłaty świadczenia z ZFŚS w zakładzie pracy. Czy dokument musi być przetłumaczony na język polski i przeliczony w walucie polskiej.

5.

Czy w wypoczynku zorganizowanym dziecka mogą uczestniczyć dzieci w wieku przedszkolnym i młodsze, czy tylko dzieci w wieku szkolnym i do ukończenia 18 roku życia.

6.

Jaki okres minimalny można zaliczyć jako wypoczynek zorganizowany.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że aby otrzymać dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w ramach wypoczynku zorganizowanego dziecka, zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym, należy dostarczyć fakturę bądź rachunek wystawione na pracownika Sądu z adnotacją, że w wypoczynku uczestniczyło dziecko (imię i nazwisko dziecka pracownika). Bez znaczenia pozostaje fakt, jaki podmiot wystawił dokument (może to być hotel, dom lub ośrodek wczasowy, pensjonat, gospodarstwo agroturystyczne lub kwatery prywatne itp.) oraz czy dziecko jest w wieku szkolnym, przedszkolnym lub młodsze, ważne by dziecko nie miało ukończonego 18 roku życia. Nie ma znaczenia również czy wypoczynek jest zorganizowany przez biuro podróży w postaci wczasów krajowych bądź zagranicznych, czy przez rodziców dziecka w ramach zielonej szkoły, kolonii, obozu czy pobytu dziecka z rodzicami w hotelu, domu lub ośrodku wczasowym, pensjonacie, gospodarstwie agroturystycznym lub na kwaterach prywatnych. Przy wypłacie świadczenia nie bierze się pod uwagę długości trwania wypoczynku, tzn. może to być pobyt weekendowy lub dłuższy. W zakresie pobytów zagranicznych odbytych przez pracownika indywidualnie Wnioskodawca nie honoruje dokumentów zagranicznych i podatek jest potrącany.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie udokumentowania wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.

W zakresie zwolnienia z podatku dochodowego dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 w związku z ich pobytem na wczasach, zwolnienia z podatku dochodowego dopłaty do wypoczynku dziecka w ramach wczasów zorganizowanych przez biuro podróży, jak również przetłumaczenia na język polski i przeliczenia faktury bądź rachunku wystawionego w języku obcym, wieku dziecka uprawniającego do uczestniczenia w wypoczynku zorganizowanym oraz minimalnego okresu zaliczonego jako wypoczynek zorganizowany - wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a.

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,

b.

z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Należy zauważyć, iż na pracowniku składającym wniosek o dofinansowanie wypoczynku ciąży obowiązek przedłożenia stosownych dowodów i udowodnienia prawa do zwolnienia.

Do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niezbędne jest posiadanie dokumentu (faktury VAT, rachunku, dowodu wpłaty k.p., przelewu bankowego, przekazu pocztowego), który zawiera co najmniej:

* nazwę i adres podmiotu prowadzącego działalność w zakresie organizacji wypoczynku, na rzecz którego została dokonana wpłata (w razie wątpliwości należy zwrócić się z zapytaniem do usługodawcy czy świadczy usługi w zakresie organizacji wypoczynku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub czy zajmuje się statutowo tego typu działalnością),

* forma wypoczynku (wczasy, kolonie, obóz lub zimowisko),

* imię i nazwisko dziecka korzystającego z zorganizowanej formy wypoczynku,

* imię i nazwisko osoby dokonującej zapłaty,

* kwotę i datę dokonania zapłaty.

W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej jaki dowód powinien przedstawić pracownik z tytułu wydatku, który poniósł na wypoczynek dziecka do lat 18. Zatem, aby dofinansowanie do wypoczynku dzieci mogło być zwolnione od podatku należałoby przyjąć, iż ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W takiej sytuacji stosuje się dokumenty zwyczajowo przyjęte, jakimi są różnego rodzaju dowody wpłaty. Pojęcie dowód wpłaty jest pojęciem szerokim i obejmuje swym zakresem, jak już wskazano powyżej, zarówno rachunek lub fakturę VAT wystawioną przez organizatora wypoczynku, przelew bankowy, przekaz pocztowy, czy też dokument wpłaty w kasie podmiotu prowadzącego działalność w tym zakresie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wypłaca swoim pracownikom ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dofinansowanie do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18. Świadczenie przyznawane jest na podstawie złożonego przez pracownika rachunku lub faktury. Dokumenty te mogą dotyczyć zarówno pobytu dziecka na zielonej szkole, kolonii, obozie lub wczasach zorganizowanych przez biuro podróży, jak również pobytu dziecka z rodzicami w hotelu, domu lub ośrodku wczasowym, pensjonacie, gospodarstwie agroturystycznym lub na kwaterach prywatnych, itp.

Z przedstawionych dokumentów musi wynikać, że wypoczynek dotyczył dziecka pracownika (imię i nazwisko dziecka w treści dokumentu), a nabywcą musi być pracownik Sądu (rodzic dziecka). Jednocześnie przy rozpatrywaniu wniosków nie ma znaczenia długość trwania pobytu (może to być pobyt weekendowy, jak i dwutygodniowy) ani wiek dziecka (może to być dziecko w wieku szkolnym, przedszkolnym i młodsze).

W kontekście tak przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca stwierdził, że aby otrzymać dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w ramach wypoczynku zorganizowanego dziecka, zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym, należy dostarczyć fakturę bądź rachunek wystawione na pracownika Sądu z adnotacją, że w wypoczynku uczestniczyło dziecko (imię i nazwisko dziecka pracownika). Bez znaczenia pozostaje fakt, jaki podmiot wystawił dokument (może to być hotel, dom lub ośrodek wczasowy, pensjonat, gospodarstwo agroturystyczne lub kwatery prywatne, itp.) oraz czy dziecko jest w wieku szkolnym, przedszkolnym lub młodsze, ważne by dziecko nie miało ukończonego 18 roku życia. Zdaniem Wnioskodawcy nie powinien on dla celów dokumentowania uwzględniać dokumentów zagranicznych i tym samym stosować zwolnienie z opodatkowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż aby otrzymać dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w ramach wypoczynku zorganizowanego dziecka, zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym, należy dostarczyć fakturę bądź rachunek wystawione na pracownika Sądu z adnotacją, że w wypoczynku uczestniczyło dziecko (imię i nazwisko dziecka pracownika). Zgodzić się również należy z tym, iż bez znaczenia postaje fakt czy dziecko jest w wieku szkolnym, przedszkolnym lub młodsze, ważne by dziecko nie miało ukończonego 18 roku życia.

Nie można natomiast zgodzić się ze stwierdzeniem, iż bez znaczenia pozostaje fakt, jaki podmiot wystawił dokument. Dla celów zastosowania zwolnienia dopłaty do wypoczynku dziecka na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znaczenie ma jaki podmiot zorganizował wypoczynek dzieci i młodzieży do lat 18, a zatem i jaki podmiot wystawił fakturę czy rachunek. Z treści cyt. przepisu jednoznacznie wynika, iż musi to być podmiot, który jest organizatorem wypoczynku w ramach prowadzonej działalności w tym zakresie. Zatem to dokument wystawiony właśnie przez taki podmiot uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Odnosząc się natomiast do stwierdzenia, iż w zakresie pobytów zagranicznych odbytych przez pracownika indywidualnie Wnioskodawca nie honoruje dokumentów zagranicznych i podatek jest potrącany. Zaznaczyć należy, iż w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brak uregulowań przez ustawodawcę co do języka w jakim powinien być wystawiony dokument potwierdzający poniesienie przez pracownika wydatku na wypoczynek dziecka do lat 18. Zatem dowodem potwierdzającym poniesienie wydatku z ww. tytułu może być dokument wystawiony w języku obcym - ale przetłumaczony na język polski. Ważnym jest by z dokumentu wynikały informacje wyżej wymienione, tj. że wypoczynek został zorganizowany przez podmiot do tego uprawniony. Skoro wypoczynek odbył się bez udziału podmiotu, o którym mowa w przepisie - pracownik zorganizował go "na własną rękę" - brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy:

* w części dotyczącej dostarczenia faktury bądź rachunku wystawionego na pracownika Sądu z adnotacją, że w wypoczynku uczestniczyło dziecko (imię i nazwisko dziecka pracownika), wieku dziecka oraz dokumentowania wydatku dokumentem zagranicznym - należało uznać za prawidłowe,

* w części dotyczącej pozostawania bez znaczenia jaki podmiot wystawił fakturę bądź rachunek - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl