IBPBII/1/415-251/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-251/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 9 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących zadania projektu wypłaconych w ramach umów o pracę lub umów cywilnoprawnych w części finansowanej ze środków Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących zadania projektu wypłaconych w ramach umów o pracę lub umów cywilnoprawnych w części finansowanej ze środków Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 26 kwietnia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-249/13/BJ, IBPB II/1/415-250/13/BJ, IBPB II/1/415-251/13/BJ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 9 maja 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina, w imieniu i na rzecz której działa Burmistrz, założyła spółkę pod firmą X sp. z o.o. (Wnioskodawca) w celu wykonywania zadań ujętych w programie "..." w tym zarządzania działaniami realizowanymi przez (...), utworzenie i obsługę Funduszu Dotacji oraz innymi działaniami realizowanymi w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, mając na względzie rozwój oraz poprawę jakości życia mieszkańców Gminy i..., jak również wspierania inicjatyw mających na celu tworzenie nowych miejsc pracy i aktywizacji zawodowej i społecznej lokalnej społeczności wspierania inicjatyw związanych z aktywizacją i rozwojem przedsiębiorczości na obszarze Gminy i... (dalej: Projekt).

X Spółka z o.o. (Wnioskodawca), na podstawie zawartego Porozumienia o współpracy z Gminą, uwzględniającego zapisy Umowy Ramowej zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Szwajcarską Radą Federalną o wdrażaniu Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (dalej: S.P.P.W.) w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie rozszerzonej Unii Europejskiej z dnia 20 grudnia 2007 r., zatwierdzonego przez Ministra Rozwoju Regionalnego (Instytucja Pośrednicząca) w dniu 30 czerwca 2008 r., systemu monitorowania S.P.P.W., systemu przepływów finansowych S.P.P.W., systemu raportowania o nieprawidłowościach S.P.P.W. (dalej: Porozumienie) przejęła wspólną z Gminą realizację Projektu. Środki na realizację Projektu pochodzą w 85% z funduszu S.P.P.W., 15% z wkładu własnego Gminy, z wyłączeniem funduszu dotacji finansowanego w 100% z funduszu S.P.P.W.

Gmina jest instytucją realizującą Projekt. Jest ona odpowiedzialna za całościową koordynację, zarządzanie, realizację oraz rozliczenie Projektu. Zobowiązana jest do wypełnienia wszystkich obowiązków nałożonych na Instytucję Realizującą w Umowie ws. Realizacji Projektu oraz innych aktach prawnych. Obie zaś strony Porozumienia tzn. Instytucja Realizująca i X sp. z o.o., która jest Operatorem Dotacji ponoszą odpowiedzialność za skuteczną i terminową realizację Projektu zgodnie z zatwierdzoną Kompletną Propozycją Projektu, Umową ws. Realizacji Projektu, jaka zawarta została pomiędzy Instytucją Pośredniczącą a Instytucją Realizującą oraz Porozumieniem. Strony Porozumienia zobowiązują wspierać się nawzajem w celu osiągnięcia celów Projektu oraz wypełnieniu zobowiązań określonych w Umowie ws. Realizacji Projektu oraz w Porozumieniu.

Instytucja Realizująca zobowiązuje się do przekazywania Operatorowi Dotacji środków pieniężnych niezbędnych do realizacji zadań przewidzianych dla Operatora Dotacji w ramach Projektu. Przekazanie środków odbywać się będzie w formie podnoszenia kapitału zakładowego spółki, na mocy obowiązującej umowy Wnioskodawcy oraz ustawy - Kodeks spółek handlowych. Środki pieniężne przekazywane przez Instytucję Realizującą do Operatora Dotacji będą pochodzić ze środków S.P.P.W. oraz ze środków pochodzących z wkładu własnego Instytucji Realizującej, zgodnie z parytetem założonym w Projekcie, dla poszczególnych zadań. Przekazywanie środków S.P.P.W. na kapitał zakładowy zaakceptowane zostało przez Instytucję nadzorującą realizację projektu zarówno na etapie stadium wykonalności i obecnie na etapie rozliczeń wydatków związanych z realizacją projektu.

Przekazywanie środków nastąpi na podstawie wniosku złożonego przez Operatora Dotacji do Instytucji Realizującej. We wniosku Operator Dotacji informować będzie o stopniu wykorzystania przekazanych środków w poprzedniej transzy. Instytucja Realizująca przekaże środki finansowe Operatorowi Dotacji w formie podwyższenia kapitału zakładowego. Środki te Operator Dotacji wydatkować będzie wyłącznie w celu prawidłowej realizacji działań, za które odpowiada. Operator Dotacji przekazywać będzie do Instytucji Realizującej informacje na temat zrealizowanych przez siebie działań oraz dokumentację poświadczającą poniesienie kosztów i wydatków związanych z realizacją Projektu w danym okresie. Instytucja Realizująca agreguje dane oraz informacje dotyczące całościowej realizacji Projektu i składa raporty okresowe oraz wnioski o płatność na wzorach określonych przez Krajową Instytucję Koordynującą Projekt.

Instytucja Realizująca wraz z Gminami - partnerami Projektu zapewni w latach 2011- 2016 środki finansowe na sfinansowanie wkładu własnego do Projektu. Wkład własny stanowić ma 15% kosztów kwalifikowanych Projektu z wyłączeniem poddziałania 3.1 Funduszu Dotacji (...) finansowanego w 100% przez S.P.P.W.

Operator Dotacji realizuje następujące działania:

W ramach działania I. Zarządzanie Projektem:

Poddziałanie 1.1.1. Prezes Zarządu,

Poddziałanie 1.1.4. Personel sekretariatu.

W ramach działania II. Centrum Rozwoju Zawodowego:

Poddziałanie 2.1. Wdrożenie Instytucji i zatrudnienie personelu do realizacji zadań merytorycznych, z wyłączeniem specjalisty ds. promocji i współpracy ze Szwajcarią,

Poddziałanie 2.2. Szkolenia i działania konsultacyjne,

Poddziałanie 2.3. Seminaria i konferencje biznesowe,

Poddziałanie 3.4. Dotowanie miejsc pracy,

Poddziałanie 2.6. Czynsze za lokale oraz obsługa administracji budynkiem,

Poddziałanie 2.7. Strona internetowa (stworzenie, administracja, działanie).

Działanie III. Fundusz Dotacji:

Poddziałanie 3.1. Fundusz Dotacji,

Poddziałanie 3.2. Personel merytoryczny,

Poddziałanie 33. Koordynowanie dotacji/działania zarządzające,

W ramach działania VI. Przeprowadzenie audytu finansowego:

Umożliwienie i współpraca z podmiotem przeprowadzającym audyt/y finansowe zgodnie z założeniami Projektu.

Głównym zadaniem Projektu będzie udzielenie dotacji osobom fizycznym na rozpoczęcie i rozwój działalności gospodarczej.

Nadto, zadaniem Projektu jest organizowanie staży (w ramach zawieranych umów stażowych) dla absolwentów szkół ponadgimnazjalnych oraz osób bezrobotnych przez Wnioskodawcę na podstawie dwóch osobnych umów zawartych pomiędzy: Wnioskodawcą a pracodawcą, u którego jest realizowany staż, Wnioskodawcą a uczestnikiem (stażystą - absolwentem szkoły osobą nieaktywną zawodowo i niezarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy, lub osobą bezrobotną zarejestrowaną w Powiatowym Urzędzie Pracy) - podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca (operator dotacji i płatnik wynagrodzenia stażowego oraz obowiązkowych składek na ubezpieczenie społeczne i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych) będzie organizatorem staży. Zgodnie z zawartymi umowami, uczestnicy Projektu otrzymają wynagrodzenie (stypendium) z tytułu odbywania stażu. Warunki odbywania stażu oraz obowiązki poszczególnych stron zawarte zostaną w umowie o staż.

W dalszej perspektywie w ramach Projektu realizowane będą także szkolenia z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej oraz szkolenia zawodowe. Planowane są również praktyki wyjazdowe w Szwajcarii.

W piśmie z dnia 6 maja 2013 r. (data wpływu do Biura - 9 maja 2013 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił, iż Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. Fundusz Szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do niej 1 maja 2004 r. Na mocy umów międzynarodowych, zawartych 20 grudnia 2007 r. w Bernie, ponad 1 mld franków szwajcarskich trafi do dziesięciu nowych państw członkowskich. Dla Polski Program Szwajcarski przewiduje niemal połowę środków (ok. 489 mln CHF).

W umowie ramowej zaznaczono, że Rzeczpospolita Polska upoważnia Ministra Rozwoju Regionalnego do działania w jej imieniu jako Krajowa Instytucja Koordynująca dla Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. KIK będzie ponosiła ogólną odpowiedzialność za zarządzanie pomocą finansową w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za kontrolę finansową i audyt (art. 9 ust. 1).

W umowie pomiędzy Szwajcarią a Rzeczpospolitą Polską dotyczącej dofinansowania na rzecz projektu KIK14 "..." zaznaczono, że: KIK (Krajowa Instytucja Koordynująca - oznacza instytucję odpowiedzialną za koordynację Szwajcarsko- Polskiego Programu Współpracy ze strony polskiej; zgodnie z art. 9 Umowy Ramowej Rzeczpospolita Polska upoważnia Ministra Rozwoju Regionalnego do działania w jej imieniu jako KIK odnośnie Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy). Zgodnie z umową odpowiedzialny jest on między innymi za nadzór i wdrażanie Projektu (art. 6 pkt 1) oraz podjęcie lub powierzenie wszelkich działań w ramach swoich kompetencji i odpowiedzialności w tym: koordynację, zapewnienie płatności zaliczkowej, kontrolę współfinansowania, pozwolenia na budowę i innych środków niezbędnych do realizacji Projektu.

Mając na względzie pobudzenie lokalnego rynku pracy Gmina działając m.in. w oparciu o uregulowania zawarte w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (w szczególności art. 3 ust. 1 ustawy) opracowała projekt, który uzyskał dofinansowanie z ww. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy i w ramach którego zainicjowany został i realizowany będzie program promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej młodzieży i osób bezrobotnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wynagrodzenia wypłacane na podstawie umowy o staż (stypendia) a pokryte w całości ze środków projektu realizowanego w ramach S.P.P.W. (85% dofinansowanie, 15% wkład własny) korzystać będą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wartość otrzymanego nieodpłatnie świadczenia (bezpłatne szkolenie) w całości pokrytego ze środków projektu realizowanego w ramach S.P.P.W. (85% dofinansowanie, 15% wkład własny) przez podatników, dla których Wnioskodawca będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy wypłaty wynagrodzeń osób zatrudnionych przez Operatora Dotacji bezpośrednio realizujących zadania projektu wypłacone w ramach umów o pracę lub umów cywilnoprawnych w zakresie w jakim są finansowane z S.P.P.W. korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie oznaczone nr 1 i 2 dotyczy zdarzenia przyszłego, zaś pytanie nr 3 - stanu faktycznego.

Niniejsza interpretacja dotyczy opodatkowania wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących zadania projektu, wypłaconych w ramach umów o pracę lub umów cywilnoprawnych w części finansowanej ze środków Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy (pyt. nr 3), dlatego poniżej przywołano stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się tylko do tego zagadnienia.

Wnioskodawca uważa, że wynagrodzenia otrzymywane z tytułu umów o pracę, zlecenia, o dzieło zawartych z osobami fizycznymi bezpośrednio wykonującymi czynności na rzecz realizowanych projektów, zarówno w zakresie w jakim są finansowane z S.P P.W. jak i z części wkładu własnego nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

* pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub Instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych Instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

2.

prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną, i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego, Wnioskodawca stwierdza, iż spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie tylko określonych czynności (np. w oparciu o umowę o dzieło, zlecenia).

Osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę dla realizacji projektu wprawdzie wykonują czynności związane z programem pomocowym, jednakże robią to na zlecenie i dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel tego programu (na mocy zawartej z nim umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej) i przy wykorzystaniu środków od niego otrzymanych (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony). Innymi słowy, wprawdzie osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę realizują cel programu, jednak nie realizują programu bezpośrednio, ale pośrednio poprzez wykonanie zadania powierzonego przez pracodawcę. Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło, zlecenia itp. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, iż podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem w niniejszej sprawie jest wyłącznie Wnioskodawca.

Z powyższego wynika, że wynagrodzenia: pracowników, zleceniobiorców, osób wykonujących umowę o dzieło (osób fizycznych) nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących zadania projektu, wypłaconych w ramach umów o pracę lub umów cywilnoprawnych w części finansowanej ze środków Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy. W pozostałym zakresie wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca (X Spółka z o.o.), na podstawie zawartego Porozumienia o współpracy z Gminą, uwzględniającego zapisy Umowy Ramowej zawartej pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Szwajcarską Radą Federalną o wdrażaniu Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (dalej: S.P.P.W.) w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie rozszerzonej Unii Europejskiej z dnia 20 grudnia 2007 r., zatwierdzonego przez Ministra Rozwoju Regionalnego (Instytucja Pośrednicząca) w dniu 30 czerwca 2008 r., systemu monitorowania S.P.P.W., systemu przepływów finansowych S.P.P.W., systemu raportowania o nieprawidłowościach S.P.P.W. przejął wspólną z Gminą realizację Projektu. Środki na realizację Projektu pochodzą w 85% z funduszu S.P.P.W., 15% z wkładu własnego Gminy, z wyłączeniem funduszu dotacji finansowanego w 100% z funduszu S.P.P.W.

Wskazany we wniosku Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. Fundusz Szwajcarski, jest to forma bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce oraz 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do niej 1 maja 2004 r. Celem Funduszy Szwajcarskich jest zmniejszanie dysproporcji społeczno-gospodarczych istniejących pomiędzy Polską a państwami członkowskimi wyżej rozwiniętymi w tym również różnic na terytorium Polski - pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym.

Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym zostało spełnione kryterium pochodzenia środków (źródła finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niezależnie od powyższego zauważyć należy, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym koniecznym jest zwrócenie uwagi na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.

Skoro w ww. przepisie, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło, zlecenia itp.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Zwolnienia jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przyjęcie natomiast, iż dochody każdej osoby zatrudnionej w podmiocie wykonującym jakiekolwiek zadania związane z wykorzystaniem środków pomocowych i otrzymującej wynagrodzenie z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej korzystają ze zwolnienia określonego w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest niczym uzasadnione. Ustalona wykładnia językowa ww. przepisu nie może bowiem prowadzić do wniosku, że otrzymanie przez wykonawcę zadań finansowanych ze środków pomocowych prowadzi do zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników (lub osób wykonujących umowę zlecenie bądź umowę o dzieło) uczestniczących w sensie fizycznym w wykonywaniu tych zadań.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów lub przychody osób, z którymi te podmioty związane są umowami o pracę lub umowami cywilnoprawnymi. Ww. osoby otrzymują wynagrodzenie za wykonanie zadania - za pracę, dzieło, zlecenie, które z natury swej są niezależne od rodzaju wykonywanej działalności przez podmiot zlecający czynności oraz od źródeł finansowania tych wynagrodzeń (np. ze środków własnych, kredytu lub innych środków obcych, w tym pomocowych).

Podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest ten kto wykonując czynności z tym programem związane, otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. W przedmiotowej sprawie jest nim Gmina. We wniosku wskazano, iż Gmina jest instytucją realizującą Projekt. Jest ona odpowiedzialna za całościową koordynację, zarządzanie, realizację oraz rozliczenie Projektu. Obie zaś strony Porozumienia tzn. Instytucja Realizująca i X sp. z o.o., która jest Operatorem Dotacji ponoszą odpowiedzialność za skuteczną i terminową realizację Projektu zgodnie z zatwierdzoną Kompletną Propozycją Projektu, Umową ws. Realizacji Projektu, jaka zawarta została pomiędzy Instytucją Pośredniczącą a Instytucją Realizującą oraz Porozumieniem.

Pracownicy, zleceniobiorcy oraz osoby zatrudnione na podstawie umów o dzieło realizują cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio poprzez wykonywanie czynności powierzonych im na podstawie umowy o pracę oraz umów cywilnoprawnych przez beneficjenta pomocy. Nie można bowiem utożsamiać bezpośredniej realizacji z obowiązkiem "osobistego" wykonywania czynności.

Jak wynika z regulacji omawianego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych aby zwolnienie w nim przewidziane mogło mieć zastosowanie, warunki nim określone muszą być spełnione łącznie. Z wyżej wskazanych przyczyn - w zakresie dochodów, o których mowa powyżej - nie została spełniona przesłanka wymieniona pod lit. b analizowanego przepisu. To oznacza, że otrzymywane przez ww. osoby wynagrodzenie za pracę związaną z realizacją celów omawianego projektu podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku dołączono kserokopie dokumentów źródłowych. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem przedstawionym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl