IBPBII/1/415-220/14/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-220/14/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 77 z późn. zm.) #8722; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 13 marca 2014 r. (data wpływu do Organu - 13 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 5 i 6 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania rekompensaty za mienie pozostawione za granicą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania rekompensaty za mienie pozostawione za granicą.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z 29 kwietnia 2014 r. znak: IBPB II/1/415-220/14/ASz oraz IBPB II/1/436-99/14/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 5 maja 2014 r. (wpływ pisma) i 6 maja 2014 r. (data wpłaty brakującej opłaty).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskiem z 27 maja 2005 r. Wnioskodawczyni wystąpiła do Wojewody o potwierdzenie prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia przez ojca Wnioskodawczyni nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Poza Wnioskodawczynią stronami w ww. postępowaniu byli również jej bracia, którzy wraz z Wnioskodawczynią są jedynymi spadkobiercami, po zmarłym w dniu 27 lipca 1961 r. ojcu, na mocy postanowienia Sądu Rejonowego z 19 marca 1991 r. o stwierdzeniu nabycia spadku (po 1/3 części każdy).

Decyzją z 29 listopada 2013 r., wydaną na podstawie art. 5, art. 6, art. 7 ust. 2, art. 8, art. 13 ust. 1 pkt 2 oraz art. 27 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, Wojewoda potwierdził przysługujące Wnioskodawczyni prawo do rekompensaty w 1/3 części z tytułu pozostawienia przez ojca nieruchomości we wsi (...), obecnie Ukraina.

Wysokość rekompensaty wyniosła 177.688,00 zł, co stanowi 20% wartości pozostawionej nieruchomości, natomiast wysokość przysługującej Wnioskodawczyni 1/3 części wyniosła 59.229,33 zł. W związku z wybraną przez Wnioskodawczynię formą realizacji prawa do rekompensaty w postaci świadczenia pieniężnego wypłacanego ze środków funduszu rekompensacyjnego, w dniu 26 lutego 2014 r. bank dokonał wypłaty świadczenia pieniężnego w kwocie 59.229,33 zł na rachunek bankowy Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy przyznana rekompensata i wypłacone świadczenie pieniężne jako forma realizacji prawa do rekompensaty podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy wymagane jest złożenie w tym zakresie jakiejkolwiek deklaracji.

2. Czy przyznana rekompensata i wypłacone świadczenie pieniężne jako forma realizacji prawa do rekompensaty podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn oraz czy wymagane jest złożenie w tym zakresie jakiejkolwiek deklaracji.

Wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 30a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu realizacji prawa do rekompensaty na podstawie ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby uprawnione na podstawie tej ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie w drodze spadku prawa do rekompensaty w rozumieniu ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawczyni, przyznana rekompensata i wypłacone świadczenie pieniężne w wysokości 59.229,33 zł jako forma realizacji prawa do rekompensaty wolna jest od podatku, zarówno w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i ustawy o podatku od spadków i darowizn, a co za tym idzie brak jest obowiązku złożenia jakiejkolwiek deklaracji w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie znak: IBPB II/1/436-99/14/ASz.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu są inne źródła, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Przepis ten uszczegółowiony został w art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" wskazuje, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów, stanowią przychody objęte tym przepisem.

Stosownie natomiast do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni wystąpiła do Wojewody o potwierdzenie prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia przez jej ojca nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Poza Wnioskodawczynią stronami w ww. postępowaniu byli również jej bracia, którzy wraz z Wnioskodawczynią są jedynymi spadkobiercami, po zmarłym w dniu 27 lipca 1961 r. ojcu, na mocy postanowienia sądu rejonowego z 19 marca 1991 r. o stwierdzeniu nabycia spadku (po 1/3 części każdy).

Decyzją z 29 listopada 2013 r., wydaną na podstawie art. 5, art. 6, art. 7 ust. 2, art. 8, art. 13 ust. 1 pkt 2 oraz art. 27 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, Wojewoda potwierdził przysługujące Wnioskodawczyni prawo do rekompensaty w 1/3 części z tytułu pozostawienia przez ojca nieruchomości we wsi (...), obecnie Ukraina.

Wysokość rekompensaty wyniosła 177.688,00 zł, co stanowi 20% wartości pozostawionej nieruchomości, natomiast wysokość przysługującej Wnioskodawczyni 1/3 części wyniosła 59.229,33 zł. W związku z wybraną przez Wnioskodawczynię formą realizacji prawa do rekompensaty w postaci świadczenia pieniężnego wypłacanego ze środków funduszu rekompensacyjnego, w dniu 26 lutego 2014 r. bank dokonał wypłaty świadczenia pieniężnego

w kwocie 59.229,33 zł na rachunek bankowy Wnioskodawczyni.

W wydanej w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od spadków i darowizn, znak IBPB II/436-99/14/ASz wyjaśniono, że opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie tytułem dziedziczenia prawa majątkowego w postaci prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast przyznanie samej rekompensaty, stanowiące realizację przysługującego osobom uprawnionym prawa, wyłączone jest z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn. W świetle powołanego powyżej przepisu należy uznać, że od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyłączone jest jedynie prawo do rekompensaty, jako prawo majątkowe. Prawa tego nie można utożsamiać jednak z wypłatą samej rekompensaty, która stanowi realizację prawa przysługującego osobom uprawnionym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że realizację przysługującej Wnioskodawczyni rekompensaty uznać należy za przychód z innych źródeł, określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże wskazać należy, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 30a lit. a ww. ustawy wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu realizacji prawa do rekompensaty na podstawie ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 169, poz. 1418 z późn. zm.), przez osoby uprawnione na podstawie tej ustawy.

W rezultacie więc realizacja przysługującej Wnioskodawczyni rekompensaty z tytułu mienia pozostawionego poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, w postaci wypłaty środków pieniężnych przyznanych w decyzji właściwego organu administracji na podstawie ww. ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolniony jednak z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 30a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek złożenia w tym zakresie jakiejkolwiek deklaracji.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl