IBPBII/1/415-220/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-220/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 marca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 11 maja 2009 r. oraz w dniu 19 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania diet członków organów statutowych izby - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania diet członków organów statutowych izby.

Z uwagi na fakt, iż wniosek zawierał braki formalne pismem z dnia 30 kwietnia 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-220/09/ASz wezwano do ich uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 11 maja 2009 r. oraz w dniu 19 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Izba jest, zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 1995 r. o Izbach Rolniczych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 z późn. zm.), samorządem rolniczym. Działa na terenie województwa, posiada osobowość prawną, jest finansowana z odpisu podatku rolnego. Działalność statutową wykonuje poprzez swoje, wybierane co 4 lata, organy statutowe (§ 16 statutu), tj Walne Zgromadzenie, Zarząd, Komisję Rewizyjną oraz Rady Powiatowe.

Członkowie tych organów pełnią swe funkcje społecznie, nie pozostają w zatrudnieniu, nie są z nimi zawierane także inne umowy o wykonywanie pracy. Za sprawowane przez nich czynności przysługują im diety w wysokości ustalanej corocznie przez Walne Zgromadzenie (§ 17 ust. 1 pkt 15 statutu), przy czym dla niektórych członków organów statutowych są one wypłacane w kwocie od 100 zł do 200 zł (tylko w tych miesiącach, w których uczestniczą oni w posiedzeniach swoich organów).

Diety te traktowane są przez wnioskodawcę jako przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 18% przychodu z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli suma należności określona w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem, płatna z tego samego tytułu, nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, będzie miał zastosowanie do diet wypłacanych członkom organów statutowych Izby Rolniczej.

Zdaniem wnioskodawcy zacytowany przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do diet wypłacanych niektórym członkom organów statutowych Izby.

Warunkiem niezbędnym dla zastosowania podatku zryczałtowanego jest określenie dochodu osoby fizycznej w zawartej z nią umowie. Tymczasem diety wypłacane ww. członkom przez Izbę wynikają wprost z zapisu statutu oraz uchwały walnego zgromadzenia. Dlatego też do diet wypłacanych członkom organów statutowych Izby wnioskodawca stosuje przepisy art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pobór zaliczki na podatek dochodowy pomniejszony o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 7 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

W myśl art. 41 ust. 1 powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9 ustawy, co do których kwota należności jest określona już w umowie (powołaniu, uchwale), miesięczna należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należności te muszą być uzyskiwane z tego tytułu jak również od tego samego płatnika.

Zauważyć należy, iż powołany powyżej przepis odwołuje się do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 7 w art. 13 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że członkowie Izby pełnią swe funkcje społecznie, nie pozostają w zatrudnieniu, nie są z nimi zawierane także inne umowy o wykonywanie pracy. Za sprawowane przez nich czynności przysługują im diety w wysokości ustalanej corocznie przez Walne Zgromadzenie, przy czym dla niektórych członków organów statutowych są one wypłacane w kwocie od 100 zł do 200 zł (tylko w tych miesiącach, w których uczestniczą oni w posiedzeniach swoich organów). Wysokość diet wynika z zapisu statutu oraz uchwały Walnego Zgromadzenia.

W związku z powyższym mimo, iż Izba nie zawiera żadnych umów (np. zlecenia, o dzieło) z członkami organów statutowych Izby, to jednak otrzymują oni diety wypłacane na podstawie statutu i Uchwały Walnego Zgromadzenia. Zatem Izba zleca im wykonanie określonych czynności. Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania ryczałtem ma zastosowanie w analizowanym przypadku.

Niemniej jednak, skoro z tego zlecenia nie będzie wynikało jaka jest wysokość należności miesięcznej, to oznacza, że nie będą spełnione warunki do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie to z treści aktu, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie (zlecenia, uchwały, powołania) winna wynikać miesięczna kwota należności przysługująca z tego tytułu.

Zatem w świetle powołanych powyżej przepisów, w przypadku wypłaty diety, której wysokość miesięcznie nie przekracza 200 zł i miesięczna należność z ww. tytułu została określona w stosownej umowie (powołaniu, uchwale), pobiera się - w myśl art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy - zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Natomiast w pozostałych przypadkach (t.j. w sytuacji - gdy np. nie jest określona miesięczna należność z powyższego tytułu) należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, uwzględniając przy jej obliczaniu koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

W związku z powyższym nie można było uznać stanowiska wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl