IBPBII/1/415-22/14/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-22/14/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 stycznia 2014 r. (wpływ do Biura - 14 stycznia 2014 r.), uzupełnionym 3 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych udzielenia bonifikaty przy wykupie mieszkania zakładowego przejętego przez spółdzielnię mieszkaniową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych udzielenia bonifikaty przy wykupie mieszkania zakładowego przejętego przez spółdzielnię mieszkaniową.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 25 marca 2014 r. znak: IBPB II/1/415-22/14/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 3 kwietnia 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w sierpniu 2008 r. złożył wniosek o przeniesienie własności lokalu mieszkalnego na własność zgodnie z przepisem art. 48 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W związku z blokowaniem dokonania przekształcenia i niekończącej się korespondencji ze Spółdzielnią Mieszkaniową nie doszło do sfinalizowania transakcji. W lipcu 2009 r. wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego przeniesienie własności lokalu nie było możliwe z uwagi na brak podstaw prawnych. Do chwili obecnej nie została wprowadzona nowelizacja ustawy zablokowanej przez Trybunał Konstytucyjny (jest w trakcie opracowywania przez Sejm).

Wnioskodawca w listopadzie 2013 r. otrzymał pismo, w którym Spółdzielnia Mieszkaniowa zaproponowała ustanowienie odrębnej własności przy zastosowaniu bonifikat, informując równocześnie o obowiązku zapłacenia podatku w zeznaniu rocznym, podając podstawę prawną.

Po konsultacji telefonicznej z Urzędem Skarbowym (dział podatków) Wnioskodawca został poinformowany, że od umorzonej kwoty (po wykupie z bonifikatą) nie należy płacić podatku.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do Biura 3 kwietnia 2014 r. wynika, iż:

* Wnioskodawca zamierza wykupić mieszkanie zakładowe, które zostało przejęte przez Spółdzielnię Mieszkaniową.

* Wnioskodawca jest najemcą mieszkania zakładowego stanowiącego własność byłego pracodawcy.

* Bonifikata przy wykupie mieszkania dotyczy różnicy między ceną rynkową mieszkania a ceną zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu udzielonej bonifikaty (umorzonej kwoty), a więc od różnicy ceny zakupu mieszkania a jego ceną rynkową Wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek.

Wnioskodawca uważa, że podatek od umorzonej kwoty przy wykupie mieszkania zakładowego, które zostało przejęte przez Spółdzielnię Mieszkaniową nieodpłatnie, jak i z uwagi na fakt, że właściciele, którym udało się wykupić mieszkania przed zablokowaniem przez Trybunał Konstytucyjny (wykup za przysłowiową złotówkę), byli zwolnieni z płacenia podatku - jest bezpodstawny. Równocześnie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozdz. 3 - przedmiotowe zwolnienia art. 21 ust. 1 pkt 93 - informuje o zwolnieniu podatkowym.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 93 ww. ustawy wynika, iż wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.

Z przytoczonego przepisu jednoznacznie wynika, iż prawo do zwolnienia w nim zawartego przysługuje tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy przedmiotem zbycia jest zakładowy (tekst jedn.: stanowiący własność pracodawcy lub byłego pracodawcy) budynek mieszkalny lub lokal mieszkalny, a jego nabywca posiada do tego budynku lub lokalu tytuł prawny - umowę najmu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w sierpniu 2008 r. złożył wniosek o przeniesienie lokalu mieszkalnego na własność zgodnie z przepisem art. 48 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. W związku z blokowaniem dokonania przekształcenia i niekończącej się korespondencji ze Spółdzielnią Mieszkaniową nie doszło do sfinalizowania transakcji. Wnioskodawca w listopadzie 2013 r. otrzymał pismo, w którym Spółdzielnia Mieszkaniowa zaproponowała ustanowienie odrębnej własności przy zastosowaniu bonifikat.

Wnioskodawca zamierza wykupić mieszkanie, które wcześniej było zakładowe i zostało przejęte przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Jest najemcą tego mieszkania. Bonifikata przy wykupie mieszkania dotyczy różnicy między ceną rynkową mieszkania a ceną zakupu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania wskazane przez Wnioskodawcę, a wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie. Zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisie odnosi się bowiem tylko i wyłącznie do dochodów uzyskanych z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców. Natomiast mieszkania w przejętych przez spółdzielnię mieszkaniową budynkach straciły status zakładowych lokali mieszkalnych i stały się mieszkaniami wchodzącymi w skład zasobów tej spółdzielni. Tak jest właśnie, jak wynika z opisu zawartego we wniosku, w analizowanym stanie faktycznym. Wynika z niego, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa, która zaproponowała ustanowienie odrębnej własności lokalu, lokal ten przejęła od byłego pracodawcy Wnioskodawcy. Lokal ten utracił więc status lokalu zakładowego.

Zatem u Wnioskodawcy - dotychczasowego najemcy - nabywcy lokalu mieszkalnego, który nie jest lokalem zakładowym wystąpi przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zatem przychód z tytułu udzielonej bonifikaty (jako różnicy między ceną rynkową mieszkania a ceną zakupu) jest przysporzeniem skutkującym powstaniem przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającym opodatkowaniu. Przychód z tego tytułu nie mieści się w katalogu zwolnień wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy, dlatego jako przychód z innych źródeł Wnioskodawca będzie obowiązany wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym nastąpi wykup lokalu mieszkalnego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl