IBPBII/1/415-215/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-215/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do przychodów członka rady grupy członkowskiej postawionego do jego dyspozycji wynagrodzenia w kasie Spółdzielni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do przychodów członka rady grupy członkowskiej postawionego do jego dyspozycji wynagrodzenia w kasie Spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z wyborem do rady grupy członkowskiej i pełnieniem funkcji członka rady, wybrany członek rady złożył oświadczenie, że swoją funkcję członka rady grupy członkowskiej pełni społecznie i odmawia przyjęcia wynagrodzenia za udział w posiedzeniach rady grupy członkowskiej.

W Spółdzielni oprócz rady nadzorczej funkcjonuje m.in. organ zwany radą grupy członkowskiej.

Zgodnie z § 154 statutu Spółdzielni:

1.

rada grupy członkowskiej liczy od 3-9 członków wybranych na okres trzech lat,

2.

rada grupy członkowskiej wybiera w głosowaniu jawnym ze swojego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza,

3.

członek rady uczestniczy aktywnie w pracach rady, do której został powołany,

4.

do zakresu działania rady grupy członkowskiej należy:

* zgłaszanie do właściwych organów Spółdzielni wniosków i opinii dotyczących wszelkich spraw grupy, zwoływanie z własnej inicjatywy zebrań grup członkowskich działających w ramach osiedla, reprezentowanie grup członkowskich pomiędzy zebraniami,

* uchwalanie planów gospodarczo-finansowych remontów zasobów mieszkaniowych w zakresie danej grupy członkowskiej,

* uchwalanie wysokości odpisu na fundusz remontowy nieruchomości grupy członkowskiej,

* analiza wpływów i wydatków z konta bankowego funduszu remontowego prowadzonego dla grupy członkowskiej, w skład której wchodzą nieruchomości oznaczone,

* opiniowanie wniosków dotyczących utworzenia na terenie grupy członkowskiej placówek gospodarczych i socjalnych.

5.

członkowie rady otrzymują za udział w posiedzeniach rady grupy członkowskiej wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu, w wysokości 5,5% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.), obowiązującego w miesiącu, za który wynagrodzenie wypłacono,

6.

przewodniczący i sekretarz rady grupy członkowskiej otrzymuje za udział w posiedzeniach rady grupy członkowskiej wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu, w wysokości 7% minimalnego wynagrodzenia za pracę,

7.

wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 5 i 6 jest należne wyłącznie w miesiącu, w którym uprawniony brał osobiście udział w posiedzeniu lub posiedzeniach,

8.

szczegółowe zasady organizacji pracy rady grupy członkowskiej określa regulamin uchwalony przez radę nadzorczą.

Z § 4 regulaminu rady osiedla i rady grupy członkowskiej wynika, że:

1.

mandat członka rady wygasa z upływem kadencji, na którą został wybrany,

2.

utrata mandatu przed upływem kadencji następuje na skutek:

a.

rezygnacji, składając rezygnację radzie osiedla lub radzie grupy członkowskiej należy zachować formę pisemną,

b.

ustania członkostwa w Spółdzielni albo wygaśnięcia prawa do lokalu położonego na terenie osiedla lub grupy członkowskiej,

c.

odwołania przez zebranie grup członkowskich większością 2/3 głosów.

Wnioskodawca wskazuje, że art. 81 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) stanowi, iż członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Ponadto wskazuje, iż art. 18 ustawy prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) stanowi:

§ 1 - prawa i obowiązki wynikające z członkostwa w spółdzielni są dla wszystkich członków równe.

§ 6 - członek spółdzielni wykonuje również inne obowiązki określone w ustawie lub w statucie.

Spółdzielnia mimo złożonego oświadczenia członka rady, że pełni funkcję członka rady grupy członkowskiej społecznie, nalicza i stawia do dyspozycji w kasie Spółdzielni wynagrodzenie za udział w posiedzeniu rady grupy członkowskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy naliczone przez Spółdzielnie i postawione do dyspozycji w kasie Spółdzielni wynagrodzenia za udział w posiedzeniu rady grupy członkowskiej jest przychodem dla członka rady grupy członkowskiej zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółdzielnia uważa, że zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wszyscy członkowie organów, za wyjątkiem członków zarządu pełnią swoją funkcję społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Statut Spółdzielni w § 154 pkt 5 i 6 przewiduję takie wynagrodzenie.

Zdaniem Spółdzielni odmowa przyjęcia należnego świadczenia za posiedzenia rady grupy członkowskiej nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania do wypłaty tego świadczenia przez Spółdzielnię, która ma obowiązek wykonywać regulacje statutowe. Spółdzielnia zgodnie ze statutem nalicza za udział w posiedzeniach rady grupy członkowskiej wynagrodzenie ryczałtowe przysługujące członkowi rady grupy członkowskiej. Wynagrodzenie to jest postawione do dyspozycji członka rady grupy członkowskiej w kasie Spółdzielni i zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi jego przychód.

Ponadto statut Spółdzielni w powiązaniu z regulaminem rady osiedla i rady grupy członkowskiej nie przewiduje możliwości zrezygnowania przez członka organu z należnego wynagrodzenia. Członek może jedynie zrezygnować z mandatu. Przesłanką powyższego stanowiska są przepisy ustawy prawo spółdzielcze, stanowiące, że prawa i obowiązki wynikające z członkostwa w spółdzielni są dla wszystkich członków równe (§ 1) oraz, że członek spółdzielni wykonuje również inne obowiązki określone w ustawie lub w statucie (§ 6).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powołanego powyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w Spółdzielni oprócz rady nadzorczej funkcjonuje m.in. organ zwany radą grupy członkowskiej.

Z § 154 statutu Spółdzielni wynika m.in., iż:

* członkowie rady otrzymują za udział w posiedzeniach rady grupy członkowskiej wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu, w wysokości 5,5% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.), obowiązującego w miesiącu, za który wynagrodzenie wypłacono,

* przewodniczący i sekretarz rady grupy członkowskiej otrzymuje za udział w posiedzeniach rady grupy członkowskiej wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu, w wysokości 7% minimalnego wynagrodzenia za pracę (pkt 6 statutu),

* wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 5 i 6 jest należne wyłącznie w miesiącu, w którym uprawniony brał osobiście udział w posiedzeniu lub posiedzeniach (pkt 7 statutu).

W związku z wyborem do rady grupy członkowskiej i pełnieniem funkcji członka rady, wybrany członek rady złożył oświadczenie, że swoją funkcję członka rady grupy członkowskiej pełni społecznie i odmawia przyjęcia wynagrodzenia za udział w posiedzeniach rady grupy członkowskiej.

Wnioskodawca mimo złożonego oświadczenia członka rady, że pełni funkcje członka rady grupy członkowskiej społecznie, nalicza i stawia do dyspozycji w kasie Spółdzielni wynagrodzenie za udział w posiedzeniu rady grupy członkowskiej.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie innych niż zarząd organów spółdzielni mieszkaniowej pełnią swoje funkcje społecznie, z tym że statut może przewidywać wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i nie może być większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Należy podkreślić, iż przychód stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne.

Przez pojęcie "otrzymane" - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego - należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika.

Natomiast "postawionymi do dyspozycji" są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik - wykazując określoną aktywność - ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji.

W przedmiotowej sprawie przez postawienie do dyspozycji członka rady grupy członkowskiej pieniędzy lub innych wartości należy rozumieć sytuację, w której uprawniony może podjąć należne mu świadczenie z kasy Spółdzielni.

W świetle powyższego, nie ma znaczenia brak inicjatywy ze strony podatnika do odbioru świadczenia. Jeżeli środki zostały postawione do dyspozycji - co jednoznacznie wynika z treści wniosku (przy czym poza oceną Organu pozostaje to czy członek rady może z takiego wynagrodzenia zrezygnować - kwestia ta nie stanowi zagadnienia podatkowego) - jest to równoznaczne z powstaniem przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy.

Skoro Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) na podstawie § 154 statutu Spółdzielni - uchwalonego m.in. w związku z treścią art. 81 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - przyznała członkowi rady grupy członkowskiej za udział w posiedzeniu rady grupy członkowskiej wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu w wysokości 5.5% minimalnego wynagrodzenia za pracę i wobec braku w ww. statucie możliwości zrezygnowania członka rady z należnego wynagrodzenia, to należy przyjąć, iż świadczenie to zostało postawione (w kasie Spółdzielni) do dyspozycji uprawnionego (członka rady). Oznacza to zarazem, że świadczenie powyższe stanowi przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z definicji pojęcia przychodu jako świadczenia otrzymanego, czy też w niektórych przypadkach postawionego do dyspozycji, wnosić można również o momencie jego uzyskania. Określenie momentu uzyskania przychodu ma bardzo istotne znaczenie, przede wszystkim z tego powodu, że podatek dochodowy od osób fizycznych rozliczany jest w danym czasie. Konieczne jest zatem określenie momentu uzyskania przychodu, by przyporządkować przychód do danego okresu rozliczeniowego - roku podatkowego, a w niektórych przypadkach również - miesiąca (w przypadku zaliczkowego rozliczania podatku).

Przychód w postaci pieniędzy lub wartości pieniężnych powstaje w momencie otrzymania ich przez podatnika lub w momencie postawienia ich do dyspozycji podatnika.

Mając na uwadze ww. uregulowania prawne, jak również przedstawiony stan faktyczny należy zauważyć, że dla osoby uprawnionej do otrzymywania świadczenia od Spółdzielni (członka rady grupy członkowskiej) przychód powstaje z chwilą postawienia tego świadczenia do dyspozycji uprawnionego. Przy czym bez znaczenia dla momentu powstania przychodu jest to, iż podatnik (członek rady grupy członkowskiej) z przyczyn leżących po jego stronie nie odbiera należnego mu świadczenia.

W dniu postawienia do dyspozycji podatnika świadczenia podatnik ten - w świetle przepisów prawa podatkowego - otrzymał konkretny przychód.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl