IBPBII/1/415-186/09/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-186/09/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu osiągniętego przez pracownika, którego wynagrodzenie po wyczerpaniu środków z Unii Europejskiej pochodzi z pożyczonych środków własnych Uniwersytetu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu osiągniętego przez pracownika, którego wynagrodzenie po wyczerpaniu środków z Unii Europejskiej pochodzi z pożyczonych środków własnych Uniwersytetu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zatrudniony jako pracownik Politechniki w ramach projektu I., który finansowany jest ze środków 6. Programu Ramowego Unii Europejskiej. W związku z czym przychody wnioskodawcy powinny być zwolnione z podatku. Natomiast przez sześć miesięcy dochody wnioskodawcy finansowane były ze środków własnych Politechniki, gdyż ze względu na opóźnienia w płatności z Unii Europejskiej środki na wydzielonym koncie do obsługi projektu unijnego zostały wyczerpane. Do otrzymania przez Politechnikę płatności ze strony Unii Europejskiej koszt pensji wnioskodawcy został przeksięgowany na konto wydzielone projektu. W czasie gdy pensja wnioskodawcy płacona była ze środków własnych Politechniki potrącany był podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jaki sposób można odzyskać podatek, który został zapłacony w trakcie finansowania pensji ze środków Politechniki.

Zdaniem wnioskodawcy, jako że, przychody powyższe powinny być zwolnione, to winien on otrzymać podatek w rozliczeniu rocznym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z postanowieniem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie, oraz

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych oraz pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Istotne znaczenie ma zatem ustalenie źródła finansowania wynagrodzeń. Aby bowiem zwolnienie mogło być zastosowane to koniecznym jest, aby w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenie było finansowane wprost ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca został zatrudniony jako pracownik w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Przez sześć miesięcy dochody wnioskodawcy finansowane były ze środków własnych Politechniki, gdyż ze względu na opóźnienia w płatności z Unii Europejskiej środki na wydzielonym koncie do obsługi projektu unijnego zostały wyczerpane.

Zatem, aby na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych było zwolnione z opodatkowania wynagrodzenie wnioskodawcy finansowane ze środków 6 Programu Ramowego, to koniecznym jest, aby wnioskodawca bezpośrednio realizował projekt objęty pomocą. Podkreślić należy, iż okolicznością mającą wpływ na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest m.in. charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Drugim, istotnym warunkiem do zastosowania zwolnienia jest również to, aby w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenie to było finansowane wprost ze środków pomocowych. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż środki otrzymane z Unii Europejskiej ulegają wyczerpaniu i płatnik wykorzystuje środki własne (a nie unijne) na wypłatę wynagrodzeń pracownikowi. Zatem w powyższym przypadku wynagrodzenie nie jest bezpośrednio otrzymane ze środków bezzwrotnej pomocy (jest ono refundowane z tych środków w późniejszym terminie), tym samym nie został spełniony warunek o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podkreślić bowiem należy, iż w opisanym stanie faktycznym wnioskodawca de facto otrzymał wynagrodzenie sfinansowane - pochodzące ze środków pracodawcy, a to pracodawca otrzymał "zwrot" wydanych środków od Unii Europejskiej. Tym samym wynagrodzenie wnioskodawcy nie zostało sfinansowane wprost z bezzwrotnej pomocy.

W konsekwencji, płatnik prawidłowo pobrał zaliczkę na podatek dochodowy, wynikający z art. 31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem brak jest podstaw do zwrotu pobranego przez płatnika podatku.

Stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl