IBPBII/1/415-183/11/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-183/11/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodu uczestników spotkań, szkoleń, seminariów, narad, konferencji świadczeń w postaci kosztów jakie z tego tytułu poniósł wnioskodawca - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zaliczenia do przychodu uczestników spotkań, szkoleń, seminariów, narad, konferencji świadczeń w postaci kosztów jakie z tego tytułu poniósł wnioskodawca.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

W 2011 r. zgodnie z § 7 obowiązującego Statutu wnioskodawca - Stowarzyszenie prowadzić będzie działalność statutową w zakresie m.in:

* organizowania szkoleń,

* organizowania zebrań, odczytów, narad, konferencji, seminariów i wystaw,

* prowadzenia wymiany naukowo-technicznej w kraju i za granicą,

* współorganizowania opieki nad zabytkami techniki hutniczej i kultywowania tradycji hutniczych,

* prowadzenie działalności służącej rozwojowi życia kulturalnego i towarzyskiego.

Wymienione przedsięwzięcia finansowane będą w całości ze środków wnioskodawcy i przeprowadzone będą nieodpłatnie. Majątek wnioskodawcy i jego jednostek organizacyjnych zgodnie z § 56 Statutu powstaje głównie ze składek członkowskich, darowizn oraz dochodów z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionych wyżej faktów wnioskodawca ma obowiązek obciążyć uczestników spotkań, szkoleń, seminariów, narad, konferencji podatkiem dochodowym od osób fizycznych i wystawić po zakończeniu roku deklarację PIT-8C.

W ocenie wnioskodawcy, realizacja ww. zadań wpisuje się w działalność statutową wnioskodawcy. Głównym celem wnioskodawcy jest prowadzenie działalności naukowo-technicznej, oświatowej i kulturalnej. Członkowie wnioskodawcy korzystając z tych form działalności mają możliwość rozwoju poprzez zapoznanie się z osiągnięciami w zakresie techniki i technologii danej branży. Udział w konferencjach, seminariach i innego rodzaju spotkaniach to możliwość wymiany doświadczeń technicznych, eksploatacyjnych. Prowadzona do chwili obecnej działalność wnioskodawcy z tych względów oceniana była przez członków bardzo wysoko. Działalność ta finansowana jest w całości ze środków wnioskodawcy, czyli ze składek członkowskich, darowizn oraz dochodów z działalności gospodarczej. Poniesione koszty organizacyjne w tym: koszty poczęstunku, transportu na miejsce seminarium czy konferencji, itp. zdaniem wnioskodawcy nie powinny stanowić dochodów uczestników, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie powinno się obciążać uczestników podatkiem dochodowym od osób fizycznych i wystawiać PIT-8C.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do przychodu uczestników spotkań, szkoleń, seminariów, narad, konferencji świadczeń w postaci kosztów jakie z tego tytułu poniósł wnioskodawca.

W pozostałym zakresie tj. dotyczącym zaliczenia do przychodu uczestników biorących udział w spotkaniach świadczeń dotyczących kosztów zakwaterowania i wyżywienia sfinansowanego ze środków obrotowych wnioskodawcy, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie Znak: IBPB II/1/415-182/11/BD.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Należy zauważyć, iż w praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał bądź uzyska podatnik. Do tych korzyści zaliczyć należy również poniesione przez wnioskodawcę wszystkie koszty organizacyjne spotkań, szkoleń, seminariów, narad i konferencji, w tym: koszty poczęstunku, transportu na miejsce seminarium czy konferencji, itp. Stanowią one, co do zasady, przychód podatkowy. Na gruncie prawa podatkowego przychodem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego, tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

Świadczenia ponoszone za osoby biorące udział w ww. spotkaniach i szkoleniach niewątpliwie należą do nieodpłatnych świadczeń, jakie te osoby otrzymują od wnioskodawcy. Ich pojęcia nie definiuje jednak ustawa o podatku dochodowym. Termin "świadczenie" pojawia się na gruncie Kodeksu cywilnego i zgodnie z art. 353 § 2 tego Kodeksu świadczenie może podlegać na działaniu albo na zaniechaniu. Dla celów podatkowych pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne przysporzenie majątku danej osobie kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy.

Przedmiotem nieodpłatnych świadczeń nie są więc tylko rzeczy, lecz świadczone na rzecz podatnika usługi. Przychód może być wyrażony wyłącznie w pieniądzu. Stąd też przychodem są nie tyle same świadczenia, lecz ich wartość.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2011 r. zgodnie z § 7 obowiązującego Statutu wnioskodawca prowadzić będzie działalność statutową w zakresie m.in:

* organizowania szkoleń,

* organizowania zebrań, odczytów, narad, konferencji, seminariów i wystaw,

* prowadzenia wymiany naukowo-technicznej w kraju i za granicą,

* współorganizowania opieki nad zabytkami techniki hutniczej i kultywowania tradycji hutniczych,

* prowadzenie działalności służącej rozwojowi życia kulturalnego i towarzyskiego.

Wymienione przedsięwzięcia finansowane będą w całości ze środków wnioskodawcy i przeprowadzone będą nieodpłatnie. Członkowie wnioskodawcy korzystając z tych form działalności mają możliwość rozwoju poprzez zapoznanie się z osiągnięciami w zakresie techniki i technologii danej branży. Udział w konferencjach, seminariach i innego rodzaju spotkaniach to możliwość wymiany doświadczeń technicznych, eksploatacyjnych. Działalność ta finansowana jest w całości ze środków wnioskodawcy, czyli ze składek członkowskich, darowizn oraz dochodów z działalności gospodarczej. Poniesione koszty organizacyjne w tym: koszty poczęstunku, transportu na miejsce seminarium czy konferencji, itp. zdaniem wnioskodawcy nie powinny stanowić dochodów uczestników.

O sposobie określania wartości nieodpłatnych świadczeń stanowi art. 11 ust. 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, iż wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że poniesione przez wnioskodawcę koszty spotkań, szkoleń, seminariów, narad, konferencji, np. koszt poczęstunku czy transportu na miejsce spotkania, są dla ww. osób nieodpłatnym świadczeniem. Wartość tego świadczenia należy ustalać kierując się treścią art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu. Zatem przychodem tych osób będzie wartość kosztów poniesionych przez wnioskodawcę, za które nie muszą sami płacić. Z tej też przyczyny wartość tychże świadczeń należy zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z treścią tego artykułu za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Ponieważ to wnioskodawca pokrywa ww. koszty spotkań, narad, szkoleń, seminariów, konferencji (w tym koszt poczęstunku czy transportu na miejsce spotkania), dlatego na wnioskodawcy ciąży obowiązek wynikający z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzenia na podstawie art. 42a tej ustawy informacji PIT-8C. Do sporządzenia informacji PIT-8C obowiązane są mianowicie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego.

Podkreślić jednakże należy, iż z powyższego przepisu wynika, iż w informacji PIT-8C nie ujmuje się m.in. tych dochodów, które są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 powyższej ustawy.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wartość ww. świadczeń przekazywanych uczestnikom może być jednak zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) powyższej ustawy jeżeli przekazywanie tych świadczeń odbywa się w ramach podróży osoby nie będącej pracownikiem. Stosownie bowiem do brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby nie będącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Przy czym z przepisu art. 21 ust. 13 ww. ustawy wynika, iż przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Należy zwrócić uwagę na to, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy ustawodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób nie będących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wnioskodawcy, oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy są przepisy odpowiednio:

* rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.),

* rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Reasumując, nieodpłatne świadczenia, o których mowa powyżej będą stanowić dla osób je otrzymujących przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednak zwolniony będzie z podatku dochodowego na podstawie powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) z zastrzeżeniem ust. 13, na zasadach i w granicach określonych przez powołane powyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. Natomiast nadwyżka tych świadczeń ponad limity określone w ww. przepisach powoduje powstanie obowiązku podatkowego i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z innych źródeł.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl