IBPBII/1/415-18/11/MK - Świadczenia rzeczowe jakim jest posiłek podany rencistom i emerytom w restauracji, podczas spotkania kulturalno-oświatowego, podlega zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-18/11/MK Świadczenia rzeczowe jakim jest posiłek podany rencistom i emerytom w restauracji, podczas spotkania kulturalno-oświatowego, podlega zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania emerytom i rencistom poczęstunku podanego w zorganizowanej przez byłego pracodawcę imprezie kulturalno-oświatowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych dofinansowania emerytom i rencistom poczęstunku podanego w zorganizowanej przez byłego pracodawcę imprezie kulturalno-oświatowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje zorganizowanie spotkania kulturalno-oświatowego dla byłych pracowników, emerytów i rencistów, celem podniesienia walorów kulturalnych. Spotkanie odbędzie się w restauracji, gdzie zostanie podany poczęstunek, posiłek (z wyłączeniem produktów alkoholowych). Restauracja wystawi fakturę tylko za zakupiony w lokalu posiłek, który zostanie pokryty w całości ze środków ZFŚS. W spotkaniu będą uczestniczyć tylko emeryci i renciści, byli pracownicy, którzy w swoim gronie zorganizują sobie czas w postaci własnych występów, kabaretów. Regulamin ZFŚS przewiduje możliwość dofinansowania spotkania kulturalno-oświatowego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy można zastosować zwolnienie z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym w stosunku do świadczenia rzeczowego jakim będzie ten posiłek podany w restauracji, podczas spotkania.

Zdaniem wnioskodawcy, dofinansowanie ze środków ZFŚS posiłku, poczęstunku podanego podczas takiego spotkania, uznane powinno być jako świadczenie rzeczowe dla emerytów, rencistów i korzystać będzie ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kwoty 2.280 zł w roku podatkowym 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe:

Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania emerytom i rencistom poczęstunku podanego w zorganizowanej przez byłego pracodawcę imprezie kulturalno-oświatowej.

W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Przystępując do oceny stanowiska należy najpierw wskazać, że z treści wniosku wynika, iż wnioskodawca planuje zorganizowanie spotkania kulturalno-oświatowego. Natomiast we własnym stanowisku stwierdza, iż "dofinansowanie ze środków ZFŚS posiłku, poczęstunku podanego podczas takiego spotkania, uznane powinno być jako świadczenie rzeczowe dla emerytów, rencistów i korzystać będzie ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kwoty 2.280 zł w roku podatkowym 2010". Ponieważ wniosek sporządzony został w dniu 31 grudnia 2010 r. i jak wynika z jego treści oraz wskazania w części D.1 poz. 36, 58 druku ORD-IN - dotyczy zdarzenia przyszłego, tut. organ uznał, iż wnioskodawca miał na uwadze zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, do kwoty 2.280 zł w roku podatkowym 2011 r.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym w 2010 r. - wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.

W związku z tym, aby świadczenie w 2010 r. korzystało z powyższego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

* świadczenie ma być świadczeniem rzeczowym lub ekwiwalentem pieniężnym w zamian tych świadczeń,

* świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,

* świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych,

* kwota świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2.280 zł.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. nastąpiła zmiana treści art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, wprowadzona ustawą z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478 z późn. zm.).

Stosownie do aktualnego brzmienia ww. przepisu zwolnieniu podlegają świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Tym samym, na mocy znowelizowanego przepisu, zwolnione z opodatkowania są wszelkiego rodzaju świadczenia, tj. zarówno rzeczowe, pieniężne jak i niepieniężne.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca planuje zorganizowanie spotkania kulturalno-oświatowego dla byłych pracowników, emerytów i rencistów, celem podniesienia walorów kulturalnych. Spotkanie odbędzie się w restauracji, gdzie zostanie podany poczęstunek, posiłek (z wyłączeniem produktów alkoholowych). Restauracja wystawi fakturę tylko za zakupiony w lokalu posiłek, który zostanie pokryty w całości ze środków ZFŚS. W spotkaniu będą uczestniczyć tylko emeryci i renciści, byli pracownicy, którzy w swoim gronie zorganizują sobie czas w postaci własnych występów, kabaretów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż wartość świadczenia w postaci dofinansowania emerytom i rencistom wyłącznie poczęstunku (posiłku) podanego w zorganizowanej w restauracji przez byłego pracodawcę imprezie kulturalno-oświatowej, w 2011 r. objęte są zwolnieniem z podatku dochodowego do kwoty 2.280 zł. Jak wynika bowiem ze zmienionej od 1 stycznia 2011 r. treści art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, zwolnione są wszelkiego rodzaju świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z były pracodawcą stosunkiem pracy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, ale z innej przyczyny niż wskazanej we własnym stanowisku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl