IBPBII/1/415-174/12/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-174/12/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia otrzymywanego przez syndyka - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia otrzymywanego przez syndyka.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną zgodnie z PKD jako działalność prawnicza. Jednocześnie postanowieniem sądu powołany został do pełnienia funkcji syndyka na podstawie art. 156 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z art. 162 tej ustawy Wnioskodawca ma prawo za te czynności otrzymywać wynagrodzenie odpowiadające wykonywanej pracy. Po zatwierdzeniu wynagrodzenia przez sąd, Wnioskodawca wystawia fakturę dla upadłego, który jest obowiązany jako płatnik, do naliczenia i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychód z tytułu wynagrodzenia za pełnienie czynności syndyka należy uznać za przychód z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 6 ustawy, w związku z czym przychód z tego tytułu powstanie w roku kalendarzowym, w którym zostało ono wypłacone bądź postawione do dyspozycji Wnioskodawcy zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe wynagrodzenie zakwalifikował do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 na podstawie zapisów zawartych w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którymi do przychodów tych zalicza się przychody osób, którym organ władzy lub administracji publicznej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonywanie określonych czynności. Zgodnie z art. 11 ust. 1 przychodem z działalności wykonywanej osobiście są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne. Z kolei za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca uznał, że wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji syndyka jest wynagrodzeniem odrębnym od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej, w związku z czym różne są też momenty ich uzyskiwania. W działalności gospodarczej przychód powstaje w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi (art. 1-4 ust. 1c), a w działalności wykonywanej osobiście, przychód powstanie z chwilą otrzymania lub postawienia do dyspozycji wynagrodzenia za wykonane czynności. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie za wykonywanie czynności syndyka będzie przychodem Wnioskodawcy dopiero z chwilą jego otrzymania bądź postawienia do dyspozycji. Ma to istotne znaczenie na przełomie roku, gdyż może zdarzyć się sytuacja, że faktura za czynności syndyka wystawiona zostanie w jednym roku, a zapłata za tę fakturę nastąpi dopiero w roku następnym.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu wynagrodzenia za pełnienie z powołania sądu funkcji syndyka, na podstawie art. 13 pkt 6 uznać należy za przychód z działalności wykonywanej osobiście, w związku z czym moment jego powstania należy rozpoznać w momencie gdy pieniądze i wartości pieniężne zostaną otrzymane lub postawione do dyspozycji Wnioskodawcy, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia otrzymywanego przez syndyka. Natomiast odnośnie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie. Z tych też względów przywołano opis zdarzenia przyszłego oraz pytanie i stanowisko jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Regulacje prawne odnoszące się do zasad oraz sposobu powoływania syndyka masy upadłości zawiera ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361 z późn. zm.). Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wyznaczenie syndyka następuje w formie postanowienia sądu o ogłoszeniu upadłości. Stosownym postanowieniem sąd powierza zatem syndykowi pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym, których zakres precyzuje ustawa (w tym czynności zarządcze, sprawozdawcze, likwidacja masy upadłości). Również sąd orzeka o wynagrodzeniu syndyka i zwrocie poniesionych przez niego wydatków (art. 162-167 ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze).

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) wskazać należy, iż zasadą wyrażoną w przepisie art. 9 ust. 1 ww. ustawy jest to, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 powołanej ustawy zostały określone źródła przychodów, do których należy między innymi:

* działalność wykonywana osobiście (pkt 2),

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

W myśl art. 13 pkt 6 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się m.in. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą sklasyfikowaną zgodnie z PKD jako działalność prawnicza. Jednocześnie postanowieniem sądu powołany został do pełnienia funkcji syndyka. Po zatwierdzeniu wynagrodzenia przez sąd, Wnioskodawca wystawia fakturę dla upadłego.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe jak i powołane powyższe uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę - syndyka należy jednoznacznie zakwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

O osobistym charakterze czynności wykonywanych przez syndyka świadczy okoliczność, iż wykonywanie czynności syndyka jest nieodłącznie związane z jego osobistą odpowiedzialnością porządkową przed sędzią komisarzem, cywilną (deliktową), stosownie do okoliczności względem masy upadłości, względem upadłego, wierzycieli upadłego lub wierzycieli masy oraz odpowiedzialnością karną i karną skarbową.

W aspekcie powyższego, w sytuacji, gdy osobie fizycznej (syndykowi) wykonującej również pozarolniczą działalność gospodarczą, organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd, prokurator lub policja zleci - na podstawie właściwych przepisów - wykonanie określonych czynności w ramach toczącego się postępowania sądowego, dochodzeniowego lub administracyjnego, to uzyskane z tego tytułu przychody należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Podstawą działania syndyka jest bowiem szczególny pozaumowny stosunek prawny, jaki powstaje w postępowaniu pomiędzy uprawnionym organem, który prowadzi postępowanie, a osobą, którą ten organ powołał.

Należy również podkreślić, iż w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma przeszkód, aby osoby prowadzące działalność gospodarczą, równocześnie wykonywały na zlecenie sądu określone czynności i osiągały z tego tytułu przychody, o których mowa w art. 13 pkt 6 tej ustawy.

Zaliczenie przychodów z tytułu pełnienia funkcji syndyka do kategorii przychodów określonych w art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyklucza możliwość opłacania podatku dochodowego na zasadach przewidzianych dla przychodów z działalności gospodarczej.

Zatem płatnik ww. wynagrodzenia zobowiązany będzie do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z kolei Wnioskodawca zgodnie z treścią art. 45 ww. ustawy zobowiązany będzie złożyć do właściwego urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w danym roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym.

W świetle powyższego należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, który przychód z tytułu wynagrodzenia za pełnienie funkcji syndyka zalicza do przychodu z działalności wykonywanej osobiście. Prawidłowe jest również twierdzenie Wnioskodawcy, iż wynagrodzenie za pełnienie czynności syndyka stanowić będzie przychód w momencie jego otrzymania lub postawienia do dyspozycji zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl