IBPBII/1/415-171/14/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-171/14/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) #8722; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 26 lutego 2014 r. (wpływ do Biura - 28 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 6 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego świadczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego świadczenia.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z 22 kwietnia 2014 r. znak: IBPB II/1/415-171/14/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 6 maja 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni otrzymała informację PIT-8C za 2013 r., w której wykazany został przychód otrzymany tytułem "wynagrodzenia z tytułu usytuowania urządzeń energetycznych na działce".

Wnioskodawczyni wskazała, że w dniu 1 lutego 2001 r. z przedstawicielami ówczesnego zakładu energetycznego podpisała umowę na budowę przez ww. zakład linii energetycznej na działce Wnioskodawczyni (będącej jej własnością).

Na podstawie ww. umowy Wnioskodawczyni miała otrzymać odszkodowanie z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie oraz zajęcia działki przez słup energetyczny.

Zakład energetyczny po zakończeniu inwestycji w 2013 r. wypłacił Wnioskodawczyni kwotę 4.016,22 zł.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że ww. świadczenie nie zostało wypłacone z tytułu ustanowienia służebności gruntowej lub służebności przesyłu. W wyniku prac prowadzonych przez inwestora (przedsiębiorstwo energetyczne) na działce Wnioskodawczyni powstały szkody w uprawach rolnych gospodarstwa rolnego, a także część działki została wyłączona z produkcji rolnej.

Kwota wypłaconego odszkodowania została ustalona na podstawie zawartej umowy. Nieruchomość gruntowa, na której zostały usytuowane ww. urządzenia elektryczne wchodzi w skład gospodarstwa rolnego, jednak teren ten jest częściowo wyłączony z produkcji rolnej z uwagi na przedmiotowe urządzenie.

Wnioskodawczyni ma wątpliwości czy przedmiotowa kwota podlega opodatkowaniu, ponieważ w umowie z zakładem energetycznym była mowa o odszkodowaniu, natomiast w informacji PIT-8C, którą otrzymała, pojawił się zwrot: "wynagrodzenie". Ponadto Wnioskodawczyni zarówno u inwestora jak i w urzędzie skarbowym nie uzyskała jednoznacznej informacji, czy przedmiotowe świadczenie podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni jest zwolniona z płacenia podatku dochodowego czy też jest zobowiązana do złożenia PIT-37 i zapłacenia podatku dochodowego od ww. odszkodowania.

Zdaniem Wnioskodawczyni, odszkodowanie, które otrzymała dotyczyło szkód, jakie powstały w uprawach rolnych a także trwałego wyłączenia części działki z prowadzenia produkcji rolnej, a tym samym powinno być zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy, wolne od podatku są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:

a.

ustanowienia służebności gruntowej,

b.

rekultywacji gruntów,

c.

szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie

- w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że wskazane w nim odszkodowanie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* otrzymuje je posiadacz gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

* odszkodowanie zostaje wypłacone z tytułu wymienionego w przepisie,

* podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów prowadzi na gruntach wchodzących w skład gospodarstwa rolnego inwestycję związaną z budową infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz inwestycję związaną z budową urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa jest w art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami,

* źródłem odszkodowania jest wyrok sądowy lub umowa (ugoda) zawarta między stronami.

Powołany wyżej art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi, że przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Wskazać przy tym należy, że ww. zwolnienie przysługuje tylko i wyłącznie posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, którego to pojęcia ustawa o podatku dochodowym nie definiuje. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła jednak, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381 z późn. zm.).

Stosownie do art. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 stanowi, iż za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała informację PIT-8C za 2013 r., w której wykazany został przychód otrzymany tytułem "wynagrodzenia z tytułu usytuowania urządzeń energetycznych na działce".

Wnioskodawczyni wskazała, że w dniu 1 lutego 2001 r. z przedstawicielami ówczesnego zakładu energetycznego podpisała umowę na budowę przez ww. zakład na działce Wnioskodawczyni linii energetycznej. Na podstawie ww. umowy Wnioskodawczyni miała otrzymać odszkodowanie z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie oraz zajęcia działki przez słup energetyczny.

Zakład energetyczny po zakończeniu inwestycji w 2013 r. wypłacił Wnioskodawczyni kwotę 4.016,22 zł.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że ww. świadczenie nie zostało wypłacone z tytułu ustanowienia służebności gruntowej lub służebności przesyłu. W wyniku prac prowadzonych przez inwestora powstały szkody w uprawach rolnych gospodarstwa rolnego, a także część działki została wyłączona z produkcji rolnej.

Kwota wypłaconego odszkodowania została ustalona na podstawie zawartej umowy. Nieruchomość gruntowa, na której zostały usytuowane ww. urządzenia elektryczne wchodzi w skład gospodarstwa rolnego, jednak teren ten jest częściowo wyłączony z produkcji rolnej z uwagi na przedmiotowe urządzenie.

W świetle powołanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c stwierdzić należy, że zwolnione z opodatkowania są m.in. odszkodowania wypłacone na podstawie zawartych umów posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących usytuowania urządzeń energetycznych.

Jeżeli zatem w przedstawionym stanie faktycznym #8722; w wyniku prowadzonych przez zakład energetyczny prac #8722; istotnie doszło do powstania szkód w uprawach rolnych i drzewostanie na gruntach wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, których właścicielem jest Wnioskodawczyni i przedmiotowe świadczenie zostało wypłacone z tego właśnie tytułu, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy jednak zaznaczyć, że warunkiem koniecznym zwolnienia przedmiotowego świadczenia jest uzyskanie go z tytułu poniesienia konkretnych szkód w uprawach rolnych i drzewostanie. Jeżeli natomiast Wnioskodawczyni wypłacono odszkodowanie z innego tytułu, to wówczas podlegać będzie ono opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ zauważa że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl