IBPBII/1/415-167/12/AŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-167/12/AŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniach 19 i 23 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty wynagrodzenia otrzymanego w związku z ustanowieniem służebności przesyłu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty wynagrodzenia otrzymanego w związku z ustanowieniem służebności przesyłu.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 12 kwietnia 2012 r. wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 19 kwietnia 2012 r. (uiszczenie opłaty) oraz 23 kwietnia 2012 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W listopadzie 2011 r. na konto Wnioskodawczyni wpłacona została przez T. S.A. kwota 25.000 zł tytułem ustanowienia okresowej służebności gruntu dla celów przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej dla mieszkańców części miejscowości.

Z dniem 8 listopada 2011 r. przedmiotowa służebność została ujęta w księgach wieczystych i wszystkie opłaty z tytułu wpisu zostały uregulowane zgodnie z wymogami.

Przed ustanowieniem służebności wymienione urządzenia znajdowały się na nieruchomości jednak z tego tytułu Wnioskodawczyni nie otrzymywała żadnej rekompensaty mimo uciążliwości zapewniania każdorazowego dostępu do transformatora.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, iż T. S.A., poprzez ugodę podpisaną w dniu 28 października 2011 r. w formie aktu notarialnego z wpisem do ksiąg wieczystych, uzyskała na okres trzydziestu lat służebność przesyłu na nieruchomości, której właścicielem jest Wnioskodawczyni (dwie działki ogrodu z budynkiem). Wpłata 25.000 zł dokonana na konto Wnioskodawczyni przez T. S.A. w konsekwencji powyższej ugody jest w istocie odszkodowaniem z tytułu ustanowienia służebności.

Wnioskodawczyni wskazała również, iż wraz z mężem jest współwłaścicielką opisanej w treści wniosku nieruchomości. Zaś wniosek dotyczy otrzymanej przez nią kwoty 12.500 zł (tekst jedn.: #189; z kwoty 25.000 zł).

W związku z powyższym zadano min. następujące pytanie:

Czy od otrzymanej kwoty istnieje obowiązek uiszczenia podatku.

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż uzyskana przez nią kwota nie powinna być opodatkowana. Wnioskodawczyni uważa, iż otrzymane tytułem odszkodowania /rekompensaty kwoty nie stanowią dochodów/zysków, a jedynie symboliczną równowartość obciążeń i strat. Ich opodatkowanie byłoby zatem - w ocenie Wnioskodawczyni - dodatkowym obciążeniem i radykalnym zmniejszeniem odszkodowania.

Na tle zaistniałego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w przedmiocie skutków podatkowych wypłaty wynagrodzenia otrzymanego w związku z ustanowieniem służebności przesyłu. W zakresie skutków podatkowych wypłaty odszkodowania z tytułu szkód i zniszczeń na powierzchni nieruchomości i w roślinności wydano odrębne rozstrzygnięcie znak: IBPBII/1/415-166/12/AŻ.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 3051 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 § 1, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń (służebność przesyłu).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na mocy ugody z dnia 28 października 2011 r. zawartej w formie aktu notarialnego ustanowiona została na okres trzydziestu lat służebność przesyłu na nieruchomości, której wspówłaścicielem jest Wnioskodawczyni. Spółka akcyjna, na rzecz której ustanowiona została służebność przesyłu, przekazała na konto Wnioskodawczyni kwotę 25.000 zł. (1/2 tej kwoty tj. 12.500 zł stanowi własność Wnioskodawczyni, pozostała część stanowi własność jej męża).

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż uzyskana przez nią kwota nie powinna być opodatkowana bowiem otrzymana została tytułem odszkodowania /rekompensaty, a zatem nie stanowi dochodu/zysku, lecz jest symboliczną równowartością obciążeń i strat. Zatem jej opodatkowanie byłoby dodatkowym obciążeniem i radykalnym zmniejszeniem odszkodowania.

Z przedstawionym stanowiskiem nie można się zgodzić. Zauważyć bowiem należy, iż co do zasady wypłacane odszkodowania stanowią przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie odszkodowania podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku. Jednakże należy podkreślić, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Z treści wniosku, w szczególności z jego uzupełnienia wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymała - jak sama podkreśla - odszkodowanie z tytułu ustanowienia służebności. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują zwolnienia z opodatkowania tego rodzaju przychodu, a zatem otrzymane przez Wnioskodawczynię świadczenie stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy, co wynika z art. 217 Konstytucji. Tym samym, każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, w tym także ulga podatkowa, nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera.

Reasumując otrzymane przez Wnioskodawczynię świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z tzw. innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten winien zostać wykazany w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym świadczenie to zostało wypłacone.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl