IBPBII/1/415-14/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-14/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu Organu - 4 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego świadczeń socjalnych otrzymanych przez emerytów i rencistów wojskowych oraz świadczeń socjalnych otrzymywanych prze osoby pobierające wojskowe renty rodzinnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2012 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego świadczeń socjalnych otrzymanych przez emerytów i rencistów wojskowych oraz świadczeń socjalnych otrzymywanych prze osoby pobierające wojskowe renty rodzinne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zgodnie z art. 27 ust. 1, 2 i 6 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin z dnia 10 grudnia 1993 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. Nr 107, poz. 890) przyznaje osobom uprawnionym świadczenia socjalne z funduszu socjalnego emerytów i rencistów wojskowych. W przypadku udzielonych zapomóg pieniężnych, dopłaty do kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej, dopłaty do sanatorium dla emerytów i rencistów, Wnioskodawca stosuje zwolnienia przedmiotowe:

* zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 do kwoty 2.280,00 zł w roku, a powyżej tej kwoty opodatkowanie 10% podatkiem, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4;

* drugi limit zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 do kwoty 2.280,00 zł w roku, w przypadku zapomóg losowych.

Natomiast w stosunku do osób pobierających wojskowe renty rodzinne po zmarłych żołnierzach lub emerytach/rencistach Wnioskodawca stosuje zwolnienie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 do kwoty 2.280,00 zł w roku, w przypadku zapomóg losowych.

W przypadku pozostałych świadczeń, tj. zapomóg pieniężnych, dopłaty do kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej, dopłaty do sanatorium, pomocy na kontynuację nauki, Wnioskodawca po zakończeniu roku wystawia PIT-8C, zobowiązujący osoby pobierające wojskową rentę rodzinną do rozliczenia się w Urzędzie Skarbowym i zapłacenia podatku dochodowego, według skali podatkowej. Wnioskodawca stosuje tę zasadę zgodnie z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego nr PDF-3/145-11/06BA z dnia 28 marca 2006 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy można stosować zwolnienie przedmiotowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 do udzielanych świadczeń socjalnych emerytom i rencistom wojskowym z wydzielonego na ten cel funduszu świadczeń socjalnych świadczeniobiorców.

2.

Czy można stosować zwolnienie przedmiotowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 92 do udzielanych świadczeń socjalnych osobom pobierających wojskowe renty rodzinne.

3.

Czy można stosować odrębnie dwa limity zwolnienia dla emerytów i rencistów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 oraz dla osób pobierających renty rodzinne zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 i 92.

4.

Czy w przypadku przyznania świadczeń socjalnych osobom pobierającym renty rodzinne, powyżej limitu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 26 i 92 należy stosować PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia socjalne udzielane emerytom i rencistom są zwolnione z opodatkowania do kwot 2.280,00 zł w roku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38. Od świadczeń socjalnych losowych stosuje się również zwolnienie przedmiotowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26. Wnioskodawca stosuje dwa limity. Jednocześnie w przypadku udzielania świadczeń socjalnych losowych osobom pobierającym renty rodzinne Wnioskodawca stosuje jedynie jeden limit zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26. Natomiast pozostałe świadczenia socjalne (zapomoga pieniężna, opieka paliatywno-hospicyjna, dopłata do sanatorium, pomoc na kontynuację nauki) podlegają opodatkowaniu. Po zakończonym roku Wnioskodawca wystawia PIT-8C zgodnie z postanowieniem Naczelnika Urzędu nr PDF-3/145-11/06BA z dnia 28 marca 2006 r.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że należy stosować odrębne limity dla emerytów i rencistów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 oraz dwa odrębne limity dla osób pobierających wojskowe renty rodzinne zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 i 92.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 z późn. zm.) osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego, po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5. Przy czym świadczenia socjalne przysługują w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego albo członka jego rodziny oraz z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Z przepisu art. 27 ust. 6 ww. ustawy wynika, iż dziecku pobierającemu rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, po ukończeniu 16 roku życia przyznaje się pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki do zakończenia tej nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia.

Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do dziecka pobierającego rentę rodzinną po żołnierzu, który zmarł po zwolnieniu ze służby wojskowej wskutek wypadku lub choroby pozostających w związku z wykonywaniem zadań służbowych (art. 27 ust. 6a ww. ustawy).

Z wydanego na podstawie art. 27 ust. 11 ww. ustawy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. Nr 107, poz. 890), z jego § 5 ust. 1 wynika, iż świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:

1.

zapomogi pieniężnej;

2.

zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej;

3.

częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych.

Przepis § 6 ww. rozporządzenia stanowi, iż pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dzieci, o których mowa w art. 27 ust. 6 ustawy, przyznaje się dwa razy w roku kalendarzowym, w wysokości kwoty stanowiącej trzykrotność najniższej emerytury.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przepisu art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż wolne od podatku dochodowego są:

* pkt 26 - zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79;

* pkt 38 - świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł;

* pkt 92 - świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, Wnioskodawca zgodnie z art. 27 ust. 1, 2 i 6 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych przyznaje osobom uprawnionym świadczenia socjalne z funduszu socjalnego emerytów i rencistów wojskowych. W przypadku udzielonych zapomóg pieniężnych, dopłaty do kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej, dopłaty do sanatorium dla emerytów i rencistów, Wnioskodawca stosuje zwolnienia przedmiotowe:

* zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 do kwoty 2.280,00 zł w roku, a powyżej tej kwoty opodatkowanie 10% podatkiem, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4;

* drugi limit zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 do kwoty 2.280,00 zł w roku, w przypadku zapomóg losowych.

Natomiast w stosunku do osób pobierających wojskowe renty rodzinne po zmarłych żołnierzach lub emerytach/rencistach Wnioskodawca stosuje zwolnienie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 do kwoty 2.280,00 zł w roku, w przypadku zapomóg losowych.

W przypadku pozostałych świadczeń, tj. zapomóg pieniężnych, dopłaty do kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej, dopłaty do sanatorium, pomocy na kontynuację nauki, Wnioskodawca po zakończeniu roku wystawia PIT-8C, zobowiązujący osoby pobierające wojskową rentę rodzinną do rozliczenia się w Urzędzie Skarbowym i zapłacenia podatku dochodowego, według skali podatkowej. Wnioskodawca stosuje tę zasadę zgodnie z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego nr PDF-3/145-11/06BA z dnia 28 marca 2006 r.

Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają jedynie zapomogi wypłacone z tytułów wskazanych w tym przepisie, do wysokości wyznaczonej kwotą 2.280 zł w danym roku podatkowym. Zwolnienie to przysługuje bez względu na źródło środków z jakich zapomogi są wypłacane (finansowane).

Zarówno powołany wyżej przepis jak również inne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "zdarzenie losowe". W orzecznictwie podatkowym zasadą jest, że w sytuacji, gdy w prawie podatkowym termin użyty w przepisach nie jest bliżej określony to wykładnia takiego pojęcia winna odbywać przy zastosowaniu wykładni językowej lub zgodnie ze znaczeniem jakie ma ono w języku potocznym.

Mając powyższe na uwadze, pod pojęciem "indywidualnego zdarzenia losowego" można rozumieć wszelkie nagłe, niespodziewane, pojedyncze zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć, a które są niezależne od człowieka, nawet przy zachowaniu należytej staranności, jak np. kradzieże, włamania, zniszczenie domu lub mieszkania spowodowane zalaniem wodą lub pożarem, nieszczęśliwe wypadki powodujące uszczerbek na zdrowiu, itp.

Należy przy tym zauważyć, że zapomoga charakteryzuje się tym, iż jest to świadczenie mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z różnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, a podstawą do zastosowania zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych jest stwierdzenie faktu wystąpienia określonego zdarzenia.

Podmiot wypłacający zapomogę powinien każdorazowo oceniać, czy przesłanki do jej otrzymania przez podatnika mieszczą się w przypadkach wymienionych w tym przepisie oraz czy kwota zapomogi nie przekracza wskazanego limitu. W przypadku braku należytego udokumentowania zdarzenia, zapomoga otrzymana przez emerytów i rencistów stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Opodatkowaniu podlega również i nadwyżka ponad kwotę 2.280 zł.

Podobnie zapomoga wypłacona osobom pobierającym świadczenia po zmarłych żołnierzach lub emerytach/rencistach stanowi przychód z innych źródeł określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jeżeli nie spełnia warunków do zwolnienia, to Wnioskodawca winien ją wykazać w informacji PIT-8C. Wykazaniu w informacji PIT-8C podlega również nadwyżka ponad limit zwolnienia, tj. ponad kwotę 2.280 zł.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnieniu podlegają świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów. Tym samym, na mocy ww. przepisu, zwolnione z opodatkowania są wszelkiego rodzaju świadczenia, tj. zarówno pieniężne jak i niepieniężne.

Wobec powyższego zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 38 objęte są świadczenia zarówno pieniężne jak i niepieniężne otrzymywane wyłącznie przez osoby wprost wymienione w tym przepisie czyli emerytów i rencistów i równocześnie świadczenie to musi być przyznane emerytom i rencistom w związku z łączącym tych emerytów i rencistów uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy.

Należy dodatkowo podkreślić, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 nie znajduje zastosowania do świadczeń socjalnych przekazywanych członkom rodzin zmarłych żołnierzy lub emerytów i rencistów, w tym osób pobierających wojskowe renty rodzinne. Osoby te nie otrzymują bowiem świadczenia z tytułu łączącego ich uprzednio stosunku służbowego czy stosunku pracy. Otrzymują te świadczenia jako członkowie rodzin osób, które taki stosunek łączył z zakładem pracy. Art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje zwolnienia dla świadczeń otrzymywanych przez członków rodzin osób w nim wymienionych. Przy czym otrzymane przez emerytów i rencistów świadczenia wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy stanowią także przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w przypadku nadwyżki ponad kwotę 2.280 zł podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Z treści przepisu wynika, że zwolnieniem objęte są świadczenia bez względu na formę, w jakiej je przyznano, pieniężną czy niepieniężną. Warunkiem do zastosowania zwolnienia jest aby świadczenia zostały otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Z treści wniosku wynika, że członkowie rodzin zmarłych żołnierzy lub emerytów i rencistów, otrzymują świadczenia wynikające z rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi. Świadczenia te to: zapomogi pieniężne, koszty opieki paliatywnej i koszt sanatorium oraz pomoc pieniężna na naukę (§ ust. 1 i § 6).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że świadczenia otrzymywane na podstawie ww. rozporządzenia przez członków rodzin zmarłych żołnierzy oraz emerytów i rencistów, stanowią przychód z innych źródeł, tj. przychód o którym mowa w ww. art. 20 ust. 1 ustawy. Przychód ten korzysta jednak ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł W przypadku nadwyżki ponad kwotę 2.280 zł płatnik obowiązany jest nadwyżkę tę wykazać w informacji PIT-8C.

Jeśli osobie pobierającej rentę rodzinną przyznano zapomogę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wartość tej zapomogi przekracza limit określony w tym przepisie, nadwyżkę ponad kwotę 2.280 zł płatnik obowiązany jest wykazać w ww. informacji PIT-8C.

W odniesieniu do stosowania obok siebie limitów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ww. ustawy należy wyjaśnić, że limit do kwoty 2.280 zł określony w pkt 26 dotyczy zapomóg otrzymanych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci, a limit do kwoty 2.280 zł określony w pkt 38 dotyczy świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych.

Jak wynika z powyższych przepisów pkt 26 i pkt 38 statuują dwa odrębne zwolnienia, z dwoma odrębnymi limitami. Jeśli więc równocześnie emeryt lub rencista otrzyma zapomogę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 i świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 mają zastosowanie obok siebie dwa limity do kwoty 2.280 zł, każdy dla innego rodzaju świadczenia.

Podobnie może mieć miejsce zastosowanie obok limitu do kwoty 2.280 zł, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy, również limitu do kwoty 2.280 zł określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy wolne są od podatku świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów i rencistów do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Zatem świadczenia socjalne (zapomoga pieniężna, opieka paliatywno-hospicyjna, dopłata do sanatorium, pomoc na kontynuację nauki) będą podlegały opodatkowaniu tylko wówczas, gdy nie zostały spełnione przesłanki do zwolnienia tych świadczeń, a więc m.in. nie zastaną przyznane zgodnie z odrębnymi przepisami. W takim przypadku należy - przekazując te świadczenia - sporządzić informacje PIT-8C po upływie roku. W informacji tej winny być również wykazane kwoty nadwyżki ponad limit zwolnień.

Zatem jeżeli członek rodziny zmarłego żołnierza, zmarłego emeryta i rencisty otrzyma równolegle zapomogę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy i równocześnie świadczenie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy, będą miały obok siebie zastosowanie dwa limity do kwoty 2.280 zł. Oba przepisy statuują bowiem odrębne zwolnienia z innych tytułów, dla których przewidziane są odrębne limity, każdy do kwoty 2.280 zł rocznie.

Powyższe oznacza, że jeśli w ciągu roku podatkowego emeryt lub rencista otrzyma zapomogi wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 26 i świadczenie określone w art. 21 ust. 1 pkt 38 albo członek rodziny zmarłego żołnierza lub zmarłego emeryta lub rencisty otrzyma zapomogi wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 26 i świadczenie określone w art. 21 ust. 1 pkt 92 ww. ustawy, przysługują osobie otrzymującej dwa zwolnienia z dwóch różnych tytułów (z pkt 26 i 38 dla emerytów i rencistów oraz z pkt 26 i 92 dla członków rodzin zmarłych żołnierzy, zmarłych emerytów i rencistów), a tym samym przysługują dwa odrębne limity, każdy do kwoty 2.280 zł.

Należy podkreślić, że powyżej wymienione zwolnienia mają zastosowanie wyłącznie pod warunkiem spełnienia odrębnie dla każdego zwolnienia przesłanek wymaganych przepisem prawa. Zwolnienia określone w art. 21 ust. 1 pkt 26, 38, 92 są odrębnymi zwolnieniami i aby każde z nich miało zastosowanie muszą być spełnione warunki określone w tych punktach odrębnie dla każdego zwolnienia. Kwoty wypłacone ponad wskazane limity podlegają opodatkowaniu, przy czym w przypadku świadczeń przekazywanych emerytom i rencistom od tych kwot Wnioskodawca winien pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 10%, natomiast kwoty świadczeń przekazanych członkom zmarłych żołnierzy lub emerytów i rencistów winny być wykazane w informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W kwestii powołanego przez Wnioskodawcę postanowienia z dnia 28 marca 2006 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego tut. Organ zauważa, iż postanowienie to zostało wydane w indywidualnej sprawie przez inny organ w innym trybie. Z dniem 1 lipca 2007 r. organem upoważnionym do wydawania interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w odpowiedzi na wnioski złożone po tej dacie jest Minister Finansów, który prawo to przeniósł na wskazanych Dyrektorów Izb Skarbowych w tym Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl