IBPBII/1/415-137/08/BJ - Zwolnienie z opodatkowania dochodów pracownika firmy będącej bezpośrednim wykonawcą zadań płatnych w całości ze środków pomocowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-137/08/BJ Zwolnienie z opodatkowania dochodów pracownika firmy będącej bezpośrednim wykonawcą zadań płatnych w całości ze środków pomocowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana G. przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 3 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów podatnika za okres od 1999 r. do 31 maja 2001 r. współfinansowanych ze środków funduszu PHARE - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów podatnika za okres od 1999 r. do 31 maja 2001 r. współfinansowanych ze środków funduszu PHARE.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 22 stycznia 2009 r. znak IBPB II/1/415-137/08/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 03 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 1999 r. do 2001 r. był zatrudniony w sp. z o.o. na stanowisku kierownika budowy. Sp. z o.o. w dniu 31 lipca 1999 r. zawarła z Dyrekcją Okręgową Dróg Publicznych w Z. G. umowę na wzmocnienie konstrukcji nawierzchni drogi krajowej na dojazdach do miejscowości L. W., S., Z. G. odcinek od 56-735 k.m. do 79-660 k.m. oraz w dniu 05 lipca 1999 r. umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oddział w P. na modernizację drogi krajowej Nr 24 P.-S. na odcinku P.-O. od k.m. 2+710 do k.m. 7+960. Pierwszy kontrakt był współfinansowany z funduszu PHARE, płatności za wykonane w ramach inwestycji prace dokonywane były przez Władzę Wdrażającą Program Współpracy przygranicznej PHARE w W. poprzez zamawiającego (wówczas Dyrekcję Okręgową Dróg Publicznych w Z. G. przelewem na wyodrębniony rachunek otwarty specjalnie dla środków pomocowych. Natomiast drugi kontrakt w całości był finansowany ze środków pomocowych i posiadał także osobne subkonto. Oba te podmioty, tj. Dyrekcja Okręgowa Dróg Publicznych w Z. G. oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w P. były bezpośrednimi dysponentami tychże środków. Podmioty te ze specjalnie wydzielonych kont finansowały oba zadania, których bezpośrednim wykonawcą była sp. z o.o., w której zatrudniony był wnioskodawca na stanowisku kierownika tychże robót, z tym że przy realizacji pierwszego kontraktu na podstawie umowy - kontraktu menadżerskiego, natomiast przy realizacji drugiego zadania na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawca wskazał, iż zatrudniający go podmiot, tj. sp. z o.o. nie była bezpośrednim dysponentem (beneficjentem) środków z funduszu PHARE lecz bezpośrednim wykonawcą zadań ściśle określonych w kontraktach, płatnych w całości ze środków pomocowych. Ponadto dodał, iż sp. z o.o. - pracodawca wnioskodawcy - wynagrodzenie wnioskodawcy, który był zatrudniony bezpośrednio przy realizacji powyższych kontraktów wypłacała ze środków otrzymanych od ww. beneficjentów dysponentów funduszu PHARE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest opodatkowanie wynagrodzenia wnioskodawcy podatkiem dochodowym od osób fizycznych za okres od 1999 r. do 31 maja 2001 r. w sytuacji, gdy wnioskodawca był zatrudniony wyłącznie przez sp. z o.o. na stanowisku kierownika budów, bezpośrednio przy realizacji kontraktów finansowanych w całości bądź współfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, z funduszu PHARE...

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wnioskodawca uważa, że bezsporny jest fakt, iż firma bezpośrednio realizowała na podstawie zawartych kontraktów zadania finansowane z funduszu PHARE. Bez znaczenia jest fakt, iż sp. z o.o. nie była bezpośrednim beneficjentem środków z funduszu PHARE, a jedynie bezpośrednim wykonawcą zadania, które było w całości finansowane bądź współfinansowane z funduszu PHARE, których dysponentem były podmioty, tj. Dyrekcja Okręgowa Dróg Publicznych w Z. G. oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w P., a środki te posiadały na wydzielonych rachunkach.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca był zatrudniony w firmie, która w dniu 31 lipca 1999 r. zawarła z Dyrekcją Okręgową Dróg Publicznych w Z. G. umowę na wzmocnienie konstrukcji nawierzchni drogi krajowej 275 (...) oraz w dniu 5 lipca 1999 r. umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oddział w P. na modernizację drogi krajowej Nr 24 (...). Oba te podmioty były bezpośrednimi dysponentami środków z funduszu PHARE. Podmioty te ze specjalnie wydzielonych kont finansowały oba zadania, których bezpośrednim wykonawcą była firma, w której zatrudniony był wnioskodawca.

W powołanym wyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyróżniono trzy kategorie podmiotów: udzielający pomocy, odbiorcy pomocy bezpośredni lub otrzymujący pomoc za pośrednictwem takiego odbiorcy, którzy bezpośrednio realizują cel programu pomocowego, oraz podmioty, które otrzymują dochody z tytułu wykonywania czynności zlecanych przez odbiorców bezpośrednio realizujących program pomocowy. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie do bezpośrednich beneficjentów środków pomocowych. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. przepisu, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

W niniejsze sprawie firma, w której zatrudniony był wnioskodawca nie była bezpośrednim beneficjentem środków z funduszu PHARE lecz bezpośrednim wykonawcą zadań ściśle określonych w kontraktach, płatnych w całości ze środków pomocowych. Beneficjentem tych środków były Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Dyrekcja Okręgowa Dróg Publicznych. Podmioty te realizując bezpośrednio cel programu wykonywały swe zadania poprzez zawarcie umów-kontraktów z pracodawcą wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie otrzymał środków pomocowych od organu rozdzielającego pomoc bezzwrotną, lecz wynagrodzenie za wykonaną pracę od zatrudniającej go firmy, która środki finansowe otrzymała od bezpośredniego beneficjenta pomocy, ale już w ramach kontraktu na wykonanie określonych czynności.

Reasumując należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie wnioskodawcy w okresie od 1999 r. do 31 maja 2001 r. w całości finansowane bądź współfinansowane ze środków funduszu PHARE nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl