IBPBII/1/415-133/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-133/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (wpływ do tut. Biura - 4 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach Funduszu Badawczego...:

* w części dotyczącej spełnienia przesłanki określonej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej spełnienia przesłanki określonej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach Funduszu Badawczego....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zatrudniony jest w oparciu o umowę o pracę w Biurze Projektowym. W dniu 5 lipca 2012 r. Biuro Projektów oraz (...) S.A. z siedzibą R (...), zawarli umowę Grantu nr (...) (zwaną dalej: umową) z Komisją Europejską reprezentującą... (R. - Fundusz Badawczy..., dalej: F.). Czas trwania projektu badawczego określono na 42 miesiące, począwszy od 1 lipca 2012 r.

W ramach umowy przyznane zostało dofinansowanie do realizacji projektu międzynarodowego pt. " (...)" (N.) ze środków bezzwrotnej pomocy w ramach F. Biuro Projektowe jako strona umowy jest bezpośrednim beneficjentem pomocy, niemniej zadania służące realizacji wskazanych w umowie celów realizuje poprzez swoich pracowników - w tym poprzez Wnioskodawcę.

Środki przekazywane na sfinansowanie wynagrodzeń zaangażowanych w realizację projektu badawczego pracowników przekazywane są do Biura Projektowego bezpośrednio z Komisji Europejskiej.

W umowie zostały wprost określone (z imienia i nazwiska) osoby realizujące projekt w Biurze Projektowym. Jedną z tak wskazanych osób jest Wnioskodawca. Prace wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu badawczego N. to prace merytoryczne służące bezpośredniej realizacji programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Wnioskodawca nie wykonuje w związku z projektem N. prac o charakterze pomocniczym, technicznym czy też organizacyjnym, ani też nie pełni w ramach projektu funkcji kierowniczych, koordynacyjnych i nadzorczych, służących pośredniej realizacji celu programu.

Prace nad projektem zostały rozpoczęte zgodnie z umową i są w dalszym ciągu realizowane. Z tego tytułu Wnioskodawca otrzymuje począwszy od 1 lipca 2012 r. wynagrodzenie. Czynności Wnioskodawcy związane z realizacją projektu są odpowiednio udokumentowane, w sposób umożliwiający ocenę bezpośredniej realizacji celu projektu finansowanego ze środków F.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż F. działa w oparciu o Decyzję Rady z dnia 1 lutego 2003 r. ustanawiającą wieloletnie wytyczne techniczne dotyczące programu badawczego Funduszu Badawczego... (...; Dz. U. L 29 z 5 lutego 2003 r.) oraz Decyzję Rady z dnia 1 lutego 2003 r. ustanawiającą środki niezbędne do wykonania Protokołu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w sprawie skutków finansowych wygaśnięcia Traktatu EWWiS i w sprawie Funduszu Badawczego... (...; Dz. U. L 29 z 5 lutego 2003 r.). Zgodnie z punktem 1.1. Załącznika do Decyzji Rady... F. stanowi kontynuację programów badań i rozwoju technicznego w dziedzinie węgla i stali Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (programy...) i ma za cel wspieranie konkurencyjności wspólnotowych sektorów związanych z przemysłem węgla i stali. Program jest zgodny z naukowymi, technologicznymi i politycznymi celami Unii Europejskiej i uzupełniać ma działania prowadzone w Państwach członkowskich i w ramach istniejących programów badawczych Wspólnoty, takich jak program ramowy Wspólnoty Europejskiej dotyczący badań, rozwoju technologicznego i działań pokazowych. Koordynacja, komplementarność i synergia między tymi programami jest wspierana, jak również wymiana informacji między projektami finansowanymi na podstawie tego programu oraz projektami finansowanymi na podstawie programu ramowego Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyższe przesłanki upoważniają do określenia kwot uzyskanych z tytułu realizacji projektu do zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i są kwotami zwolnionymi od podatku w myśl ustawy.

Zajmując stanowisko Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W konsekwencji wszelkie dochody podatnika nie wymienione wprost w wynikającym z przywołanych przepisów katalogu zwolnień podlegać będą opodatkowaniu.

W art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zawarł zwolnienia przedmiotowe. I tak, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego Wnioskodawca wywodzi, iż warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku jest łączne spełnienie obydwu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie na podstawie jednostronnych deklaracji bądź odpowiednio zawartych umów, także gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Niedopełnienie któregokolwiek z powyższych warunków wyłącza możliwość skorzystania przez podatnika ze zwolnienia przedmiotowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest więc zagraniczne pochodzenie jak i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik otrzymuje dochód. Podatnik musi także bezpośrednio realizować cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika ze stanu faktycznego, środki na sfinansowanie realizowanego projektu N. mają charakter bezzwrotny i przekazywane są, zgodnie z zawartą umową, bezpośrednio z zarządzającej F. Komisji Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, bezsprzecznie spełniony jest więc wymóg określony w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy.

Biuro Projektów, którego pracownikiem jest Wnioskodawca, jako beneficjent pomocy i osoba prawna może realizować projekty angażując do tego osoby fizyczne - tj. swoich pracowników. Aby z tytułu takiej działalności otrzymywane wynagrodzenie mogło korzystać ze wskazanego zwolnienia przedmiotowego, spełniony być musi warunek bezpośredniej realizacji celu programu, tzn. praca, za którą osoba otrzymuje wynagrodzenie służyć ma bezpośrednio realizacji celu pomocy, a zapłata, jak wskazano powyżej, pochodzić musi z bezzwrotnej pomocy udzielonej w drodze umowy bądź jednostronnej deklaracji przez rządy państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w tym ze środków Unii Europejskiej i NATO. Przy czym ustawodawca podkreślił, iż zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W przedmiotowej sprawie nie ma miejsca zlecanie Wnioskodawcy przez beneficjenta bezzwrotnej pomocy (Biuro Projektów) wykonania określonych czynności w związku z realizacją programu. Wnioskodawca został bowiem wprost wskazany w umowie jako osoba realizująca program badawczy N. z ramienia Biura Projektów. Wnioskodawca realizuje więc bezpośrednio cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, a konieczność wykonania zadań wynika nie z poleceń pracodawcy, lecz wprost z zawartej umowy. Wnioskodawca wykonuje w związku z projektem badawczym N. prace o merytorycznym charakterze, z tytułu których wykonywania przysługuje mu wynagrodzenie pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy finansowanej przez F. Ponadto, Wnioskodawca jako imiennie wskazana w umowie osoba bezpośrednio realizująca cele programu ponosi odpowiedzialność za realizację programu w takim samym stopniu, jak będący stroną umowy jego pracodawca. Spełniona jest więc w ocenie Wnioskodawcy dyspozycja art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż uzyskiwane przez niego dochody spełniają obydwie przesłanki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca pragnie ponadto wskazać, iż jego stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, w tym dotyczących dochodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne z tytułu bezpośredniej realizacji celów programów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy F. (vide: interpretacje indywidualne wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach: z dnia 14 sierpnia 2008 r., znak.: IBPB2/415-982/08/HK oraz z dnia 10 stycznia 2012 r. znak: IBPBII/1/415-875/11/BJ).

Wnioskodawca wskazał również, iż zaprezentowana przez niego wykładnia zbieżna jest z nadal aktualną wykładnią zaprezentowaną przez Ministra Finansów w piśmie Nr PB5/IMD-033-21-1128/03 z dnia 27 czerwca 2003 r., o czym Minister Finansów przypomniał w kierowanym do odpowiedzialnych za wydawanie interpretacji indywidualnych Dyrektorów Izb Skarbowych piśmie z dnia 30 kwietnia 2009 r. (sygn.: PK3/033/132/LKA/BMI9-1731/2009), w związku z pismem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lutego 2009 r. (sygn.: MNiSW-DSE-WPB-123-175-2/PN/09) dotyczącym niejednolitego stosowania prawa przez organy podatkowe w zakresie możliwości korzystania przez podatników ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa jest w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Biurze Projektowym. W dniu 5 lipca 2012 r. Biuro Projektów oraz (...) S.A. z siedzibą R. (...), zawarli umowę Grantu z Komisją Europejską reprezentującą... (R. - Fundusz Badawczy Węgla i Stali). Czas trwania projektu badawczego określono na 42 miesiące, począwszy od 1 lipca 2012 r. W ramach umowy przyznane zostało dofinansowanie do realizacji projektu międzynarodowego pt. " (...)" (N.) ze środków bezzwrotnej pomocy w ramach F. Biuro Projektowe, jako strona umowy jest bezpośrednim beneficjentem pomocy, niemniej zadania służące realizacji wskazanych w umowie celów realizuje poprzez swoich pracowników - w tym poprzez Wnioskodawcę.

Należy podkreślić, iż opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych przy realizacji programu uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Wskazany we wniosku Fundusz Badawczy Węgla i Stali jest niezależny od programów ramowych UE, a jego źródłem są środki pozostałe po zakończeniu działalności Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali. Podstawowym celem tego Funduszu jest kontynuacja programów badań i rozwoju technologicznego, wspierających konkurencyjność wspólnotowego sektora badawczego w tych dwóch obszarach. Program ten oferuje pomoc finansową dla projektów i działań badawczych poprzez wspieranie współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, ośrodkami badawczymi i uczelniami.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż środki przekazywane na finansowanie wynagrodzeń zaangażowanych w realizację projektu badawczego pracowników przekazywane są do Biura Projektowego bezpośrednio z Komisji Europejskiej. Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym zostało spełnione kryterium pochodzenia środków (źródła finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem środki otrzymane przez Wnioskodawcę są środkami pochodzącymi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z Unii Europejskiej.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące źródła pochodzenia i charakteru środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy, z których finansowane jest wynagrodzenie Wnioskodawcy, tj. spełnienia przesłanki określonej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy należało uznać za prawidłowe.

Niezależnie od powyższego zauważyć należy, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym koniecznym jest zwrócenie uwagi na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.

Skoro w ww. przepisie, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło, zlecenia itp.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Zwolnienia jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przyjęcie natomiast, iż dochody każdej osoby zatrudnionej w podmiocie wykonującym jakiekolwiek zadania związane z wykorzystaniem środków pomocowych i otrzymującej wynagrodzenie z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej korzystają ze zwolnienia określonego w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest niczym uzasadnione. Ustalona wykładnia językowa ww. przepisu nie może bowiem prowadzić do wniosku, że otrzymanie przez wykonawcę zadań finansowanych ze środków pomocowych prowadzi do zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników (lub osób wykonujących umowę zlecenie bądź umowę o dzieło) uczestniczących w sensie fizycznym w wykonywaniu tych zadań.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów lub przychody osób, z którymi te podmioty związane są umowami o pracę lub umowami cywilnoprawnymi. Ww. osoby otrzymują wynagrodzenie za wykonanie zadania - za pracę, dzieło, zlecenie, które z natury swej są niezależne od rodzaju wykonywanej działalności przez podmiot zlecający czynności oraz od źródeł finansowania tych wynagrodzeń (np. ze środków własnych, kredytu lub innych środków obcych, w tym pomocowych).

Wnioskodawca uważa, iż w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca zlecenie mu przez beneficjenta bezzwrotnej pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizacją programu. Wnioskodawca został wprost wskazany w umowie jako osoba realizująca program badawczy N. z ramienia Biura Projektów.

Z powyższym nie można się zgodzić. Podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest ten kto wykonując czynności z tym programem związane, otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. W przedmiotowej sprawie jest nim Biuro Projektowe, gdyż to ono realizuje bezpośrednio cel programu, otrzymując na ten cel środki unijne i jest podmiotem odpowiedzialnym za jego realizację.

Wnioskodawca realizuje cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio poprzez wykonywanie czynności powierzonych mu na podstawie umowy o pracę przez beneficjenta pomocy. Nie można bowiem utożsamiać bezpośredniej realizacji z obowiązkiem "osobistego" wykonywania czynności.

Wobec powyższego, w niniejszej sprawie nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a to oznacza, iż stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest nieprawidłowe, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z regulacji omawianego przepisu aby zwolnienie w nim przewidziane mogło mieć zastosowanie, warunki nim określone muszą być spełnione łącznie. Z wyżej wskazanych przyczyn - w zakresie dochodów, o których mowa powyżej - nie została spełniona przesłanka wymieniona pod lit. b analizowanego przepisu. To oznacza, że otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie za pracę związaną z realizacją celów omawianego projektu podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, a zatem nie mają one zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Wskazane przez Wnioskodawcę pisma Ministerstwa Finansów nie stanowią interpretacji ogólnych a zatem nie są wiążące przy wydawaniu przedmiotowej interpretacji. Ponadto należy wskazać, iż obecna linia interpretacyjna dotycząca analizy lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przedstawiona w niniejszej interpretacji - znajduje swoje potwierdzenie w ugruntowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl