IBPBII/1/415-129/14/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-129/14/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 lutego 2014 r. (data wpływu do Biura - 14 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń wypłacanych opiekunom uczestników projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania świadczeń wypłacanych opiekunom uczestników projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Szkoła) w bieżącym roku podatkowym będzie brał udział w projekcie " (...)" - Program Operacyjny Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego należącego do funduszy strukturalnych UE Nr umowy (...) - zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 Nr K (2007)4547, zmieniony decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r. Nr K (2009)66071, decyzją z dnia 5 grudnia 2011 r. Nr K (2011)9058. Jest to projekt systemowy w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet 3 - wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 - Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 - Upowszechnianie uczenia się przez całe życie.

W ramach ww. projektu została podpisana umowa pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) będącą beneficjentem systemowym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Powiatem jako organem prowadzącym dla instytucji będącej beneficjentem umowy, reprezentowanym przez dyrektora Szkoły będącym beneficjentem umowy i zarazem realizatorem działania.

Wnioskodawca nadmienił, iż FRSE będąca beneficjentem systemowym projektu POKL otrzymuje środki finansowe zarówno w formie płatności z budżetu środków europejskich (w części wkładu UE, tj. 85%) jak i dotacji celowej w ramach budżetu państwa (w części współfinansowania krajowego, tj. 15%). Zatem kwoty przekazywane przez FRSE na rzecz odbiorców w całości stanowią wsparcie w ramach POKL.

W ww. umowie FRSE zobowiązuje się do przekazania środków finansowych w postaci dofinansowania realizowanego projektu pt. " (...)" zwanego działaniem w ramach POKL współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach otrzymanych środków beneficjent umowy, czyli Szkoła, wysyła do Wielkiej Brytanii swoich uczniów celem kształcenia i doskonalenia zawodowego.

Z powyższych środków finansowych Szkoła sfinansuje następujące wydatki:

* koszt utrzymania uczestników (uczniów),

* koszt utrzymania osób towarzyszących (opiekunów) - są nimi nauczyciele zatrudnieni w Szkole na podstawie umowy o pracę,

* koszt podróży - zakup biletów lotniczych, koszt wykupienia dodatkowego ubezpieczenia dla uczniów i opiekunów,

* koszt przygotowania pedagogicznego, kulturowego i językowego uczestników,

* koszt organizacji mobilności - dojazd uczniów i opiekunów do miejsc, w których będzie realizowane założenie projektu.

Umowa finansowa projektu przewiduje, iż na jednego uczestnika projektu przypada kwota 2218 euro z przeznaczeniem na utrzymanie, tj. zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, przejazdy lokalne. Z powyższej kwoty 2000 euro zostanie przekazane bezpośrednio partnerskiej firmie pośredniczącej -..., z którą Szkoła ma podpisaną umowę. Firma ta zapewni uczestnikom projektu na terenie Wielkiej Brytanii zakwaterowanie, pełne wyżywienie, przejazdy, transfer na i z lotniska oraz ubezpieczenie poza granicami kraju. Na tę okoliczność Szkoła otrzyma od firmy... fakturę za wykonanie usługi.

Pozostałą kwotę ze środków przeznaczonych na utrzymanie, tj. 218 euro oraz dodatkową kwotę 50 euro w ramach przygotowania kulturowego (z przeznaczeniem na zakup biletów wstępu do muzeów na terenie Wielkiej Brytanii) uczestnik otrzyma w gotówce.

Natomiast w kwestii opiekunów kwota przypadająca na jednego opiekuna wynosi 2218 euro z przeznaczeniem na utrzymanie, tj. zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, przejazdy lokalne. Z powyższej kwoty 800 euro zostanie przekazane bezpośrednio partnerskiej firmie pośredniczącej..., z którą Szkoła ma podpisaną umowę. Firma ta zapewni opiekunom uczestników projektu na terenie Wielkiej Brytanii zakwaterowanie, przejazdy, transfer na i z lotniska oraz ubezpieczenie.

Analogicznie jak w przypadku uczestników (uczniów) za ww. usługi świadczone na rzecz opiekunów przez firmę partnerską..., Szkoła zostanie obciążona fakturą. Pozostała część z przeznaczonego na opiekuna limitu zostanie przekazana opiekunom w gotówce lub przelewem na rachunki bankowe opiekunów na potrzeby zakupu wyżywienia w czasie pobytu w Wielkiej Brytanii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego kwoty wypłacone:

1. Uczniom korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych czy stanowią dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2. Opiekunom - nauczycielom korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, czy stanowią dochód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty wypłacone uczniom na utrzymanie się nie stanowią podstawy opodatkowania, gdyż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z poźn zm.). Uczniowie Szkoły, zgodnie z umową zawartą z FRSE są uczestnikami projektu finansowanego z udziałem środków europejskich.

W przypadku nauczycieli - opiekunów, zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe wypłacone opiekunom uczniów biorących udział w praktykach zawodowych w ramach programu " (...)" na pokrycie kosztów utrzymania, tj. wyżywienie, nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż nauczyciele w umowie zawartej między Szkołą a Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji nie są uczestnikami projektu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zapis umowy nazywa ich osobami towarzyszącymi (opiekunami).

Jednocześnie Wnioskodawca uważa, iż gdyby rozliczenie podróży służbowej opiekunów odbywało się zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ww. ustawy do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, wówczas kwoty wypłacone opiekunom do wysokości limitów przywołanych w ww. przepisie mogłyby korzystać ze zwolnienia, natomiast nadwyżkę ponad ustalone limity należałoby opodatkować, gdyż stanowiłaby przychód opiekuna ze stosunku pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania świadczeń wypłacanych opiekunom uczestników projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W zakresie opodatkowania świadczeń wypłacanych uczniom z tytułu udziału w praktykach zawodowych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wydano odrębną interpretację znak: IBPB II/1/415-128/14/BJ.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (Szkoła) w bieżącym roku podatkowym będzie brał udział w projekcie " (...)" - Program Operacyjny Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego należącego do funduszy strukturalnych UE. W ramach ww. projektu została podpisana umowa pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) będącą beneficjentem systemowym Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Powiatem jako organem prowadzącym dla instytucji będącej beneficjentem umowy. W ww. umowie FRSE zobowiązuje się do przekazania środków finansowych w postaci dofinansowania realizowanego projektu. W ramach otrzymanych środków beneficjent umowy, czyli Szkoła, wysyła do Wielkiej Brytanii swoich uczniów celem kształcenia i doskonalenia zawodowego. Kwota przypadająca na jednego opiekuna wynosi 2218 euro z przeznaczeniem na utrzymanie, tj. zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie, przejazdy lokalne. Z powyższej kwoty 800 euro zostanie przekazane bezpośrednio partnerskiej firmie pośredniczącej..., z którą Szkoła ma podpisaną umowę. Firma ta zapewni opiekunom uczestników projektu na terenie Wielkiej Brytanii zakwaterowanie, przejazdy, transfer na i z lotniska oraz ubezpieczenie.

Pozostała część z przeznaczonego na opiekuna limitu zostanie przekazana opiekunom w gotówce lub przelewem na rachunki bankowe opiekunów na potrzeby zakupu wyżywienia w czasie pobytu w Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawca uważa, że kwoty wypłacone opiekunom nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale mogłyby korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ww. ustawy do wysokości limitów, o których mowa w tym przepisie.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Ww. zwolnienie adresowane jest do uczestnika projektu, czyli osoby, dla której faktycznie przeznaczana jest pomoc (w analizowanej sprawie są to uczniowie). Zatem ma rację Wnioskodawca, iż zwolnienia tego nie można zastosować do świadczeń wypłacanych opiekunom.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Zatem ustawodawca ograniczył wysokość zwolnienia od podatku wyłącznie do diet i innych należności za czas podróży służbowej pracownika, określonych w przepisach ustaw bądź w obowiązującym od 1 marca 2013 r. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167).

Zauważyć należy, że warunkiem niezbędnym dla skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ww. ustawy jest odbycie przez pracownika podróży służbowej.

Zatem, środki finansowe wypłacone opiekunom uczniów (uczestników) biorących udział w praktykach zawodowych odbywanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167), o ile wyjazdy opiekunów na praktyki będą odbywały się w ramach podróży służbowej. Natomiast nadwyżka ponad ustalone limity będzie stanowić przychód opiekuna ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl