IBPBII/1/415-1044/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-1044/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 21 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do właściwego źródła przychodów wypłat wynagrodzeń sołtysom-inkasentom wykonującym czynności poboru w drodze inkasa podatków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do właściwego źródła przychodów wypłat wynagrodzeń sołtysom-inkasentom wykonującym czynności poboru w drodze inkasa podatków.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 10 lutego 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-1044/10/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 21 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Rada Gminy na podstawie art. 6b ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.), art. 66 ust. 9 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 1992 r. Nr 101, poz. 444 z późn. zm.), art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 31 z późn. zm.), art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 42 ust. 1, 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) uchwałą z czerwca 2000 r. zarządziła pobór podatku od nieruchomości, leśnego, rolnego w drodze inkasa oraz określiła wysokość wynagrodzenia za inkaso. Na mocy powyższej uchwały Gmina zawarła z sołtysami-inkasentami umowy agencyjne na pobór podatków w 2000 r., 2001 r., 2002 r. oraz umowy w 2003 r., 2004 r. Sołtysi, na podstawie uchwały oraz zawartych umów, pobierali w drodze inkasa (w przeciągu kilku ustalonych dni w danym kwartale) podatek rolny, leśny, od nieruchomości cztery razy w roku (co kwartał). Wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 8% od zainkasowanych kwot wypłacane było co kwartał po przeliczeniu przez sołtysów-inkasentów kwitariuszy z poboru podatku oraz rozliczeniu ich przez inspektora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłata wynagrodzeń sołtysom-inkasentom wykonującym czynności poboru w drodze inkasa podatków za lata 2000-2004 była czynnością opodatkowaną zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie wnioskodawcy, wypłata wynagrodzeń sołtysom za lata 2000-2004 była czynnością opodatkowaną zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ Urząd Gminy zleca wykonanie określonych czynności tj. poboru podatku jako należności publicznoprawnych, a zatem wynagrodzenie to winno być przychodem z działalności wykonywanej osobiście.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 758 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Rada Gminy uchwałą z czerwca 2000 r. zarządziła pobór podatku od nieruchomości, leśnego, rolnego w drodze inkasa oraz określiła wysokość wynagrodzenia za inkaso. Na mocy powyższej uchwały Gmina zawarła z sołtysami-inkasentami umowy agencyjne na pobór w drodze inkasa podatków w 2000 r., 2001 r., 2002 r. oraz umowy w 2003 r., 2004 r. Sołtysi, na podstawie uchwały oraz zawartych umów, pobierali w drodze inkasa (w przeciągu kilku ustalonych dni w danym kwartale) podatek rolny, leśny, od nieruchomości cztery razy w roku (co kwartał). Wynagrodzenie prowizyjne, w wysokości 8% od zainkasowanych kwot, wypłacane było co kwartał po przeliczeniu przez sołtysów-inkasentów kwitariuszy z poboru podatku oraz rozliczeniu ich przez inspektora.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2000 r.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach. Natomiast z przepisu art. 41 ust. 1 tej ustawy wynika, iż przepisy gminne ustanawia rada gminy w formie uchwały.

Zgodnie z art. 6b ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.) rada gminy może zarządzać pobór podatku rolnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz określać inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Z przepisu art. 66 ust. 9 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444 z późn. zm.) wynika, iż rada gminy może zarządzić pobór podatku leśnego od osób wymienionych w ust. 5 w drodze inkasa oraz określać inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

W myśl art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 1991 r. Nr 9, poz. 31 z późn. zm.) rada gminy może zarządzać pobór podatku od nieruchomości od osób fizycznych w drodze inkasa oraz określać inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

Z treści art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wynika, iż źródłami przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście (pkt 2).

Zgodnie z art. 13 pkt 6 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym w 2000 r. - za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się wynagrodzenia osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a w szczególności wynagrodzenia biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej.

Z przepisu art. 13 pkt 6 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym w latach 2001, 2002, 2003, 2004 - wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy prawa, wypłacone sołtysom-inkasentom wykonującym w drodze inkasa czynności poboru podatku leśnego, rolnego i od nieruchomości w latach 2000-2002 wynagrodzenia, pomimo zawartych z nimi umów agencyjnych, zakwalifikować należy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy zakwalifikować również i wynagrodzenia za inkaso wypłacane ww. osobom w latach 2003-2004 na podstawie zawartych umów o pobór podatku leśnego, rolnego i od nieruchomości.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl