IBPBII/1/415-101/08/BJ - Czy pracownicy zatrudnieni do realizacji projektu badawczego finansowanego bezpośrednio ze środków Unii Europejskiej powinni płacić podatek dochodowy od osób fizycznych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-101/08/BJ Czy pracownicy zatrudnieni do realizacji projektu badawczego finansowanego bezpośrednio ze środków Unii Europejskiej powinni płacić podatek dochodowy od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 1 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania wynagrodzeń pracowników ze Słowacji i Rumunii zatrudnionych w ramach systemu stypendialnego 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania wynagrodzeń pracowników ze Słowacji i Rumunii zatrudnionych w ramach systemu stypendialnego 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach systemu stypendialnego 6-go Programu Ramowego Unii Europejskiej, wnioskodawca (uczelnia) zawarła umowy o pracę z dwoma osobami (obcokrajowcami ze Słowacji i Rumunii) na realizację zadań objętych wyżej wymienionym programem badawczym. Umowy zostały zawarte na okres 36 miesięcy. Wnioskodawca jest uczestnikiem projektu zgodnie z kontraktem Nr MEST-CT-2005-021029 zawartym pomiędzy Komisją Europejską i koordynatorem projektu z siedzibą w Holandii. Z umowy o pracę pomiędzy wnioskodawcą a pracownikami realizującymi projekt, pracownikom przysługuje z góry ustalone wynagrodzenie uwzględniające wszystkie obowiązkowe potrącenia (podatkowe i ubezpieczeniowe) zgodnie z polskim ustawodawstwem. Środki finansowe na wypłatę wynagrodzenia dla pracowników realizujących projekt badawczy są przekazywane na konto wnioskodawcy (w euro) od bezpośredniego koordynatora projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy pracownicy zatrudnieni do realizacji projektu badawczego finansowanego bezpośrednio ze środków Unii Europejskiej powinni płacić podatek dochodowy od osób fizycznych.

2.

Czy na podstawie umów między Rządami państw Słowacji i Rumunii a Rządem Rzeczpospolitej Polskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania pracownicy tych państw realizujący projekt badawczy są zwolnieni przez okres dwóch lat z płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, osoby zatrudnione do realizacji projektu badawczego finansowanego ze środków Unii Europejskiej i wykonujące zadania objęte tym projektem nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości (art. 3 ust. 2b ww. ustawy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska stosownie do treści art. 4a tej ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej dnia 23 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 109, poz. 530) osoba fizyczna, która przebywa czasowo w Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych w uniwersytecie, szkole pomaturalnej bądź innej placówce oświatowej, a która ma lub bezpośrednio przed tą wizytą miała miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, będzie zwolniona od opodatkowania w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych, jeżeli okres pobytu tej osoby nie przekracza dwu lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu.

Postanowienia niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodów z tytułu prac badawczych, jeżeli takie prace są podejmowane nie w interesie publicznym, ale głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób (art. 22 ust. 2 tej umowy).

Stosownie do art. 21 ust. 1 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131) osoba fizyczna, która przebywa czasowo w Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych w uniwersytecie, szkole pomaturalnej bądź innej uznanej placówce oświatowej, a która ma lub bezpośrednio przed tą wizytą miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, podlega zwolnieniu od opodatkowania w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu.

Postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodu z tytułu prac badawczych, jeżeli takie prace są podejmowane nie w interesie publicznym, ale głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób (art. 21 ust. 2 ww. umowy).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż dochody osób, tj. ze Słowacji i z Rumunii, zatrudnionych przez wnioskodawcę do realizacji projektu badawczego w ramach systemu stypendialnego 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej, są zwolnione z opodatkowania w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od dnia pierwszego ich przyjazdu do Polski w tym celu, o ile dochody te otrzymywane są w warunkach określonych wyżej powołanymi postanowieniami umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Jak wynika z wniosku umowy zostały zawarte na okres 36 miesięcy. Zatem dla oceny czy po upływie dwóch lat wynagrodzenia ww. osób będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych należy wziąć po uwagę postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

*

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

*

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych oraz pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z środków bezzwrotnej pomocy. Istotne znaczenie ma zatem ustalenie źródła finansowania wynagrodzeń.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zawarł umowy o pracę z obcokrajowcami ze Słowacji i Rumunii na realizację zadań objętych programem badawczym w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej, na okres 36 miesięcy. Wnioskodawca jest uczestnikiem projektu zgodnie z kontraktem zawartym pomiędzy Komisją Europejską i koordynatorem projektu z siedzibą w Holandii. Środki finansowe na wypłatę wynagrodzenia dla pracowników realizujących projekt badawczy są przekazywane na konto wnioskodawcy (w euro) od bezpośredniego koordynatora projektu.

Zatem - na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwolnione z opodatkowania będą wynagrodzenia zatrudnionych przez wnioskodawcę osób finansowane ze środków 6 Programu Ramowego, pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują projekt objęty pomocą. Podkreślić należy, iż okolicznością mająca wpływ na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest m.in. charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Istotnym warunkiem do zastosowania zwolnienia jest również to, aby w chwili dokonywania przez wnioskodawcę wypłaty wynagrodzeń wynagrodzenia te były finansowane ze środków pomocowych. Jeżeli nie będą one finansowane ze środków pomocowych, tylko byłyby np. wypłacane ze środków podmiotu wypłacającego (wnioskodawcy), a następnie następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenia te nie będą spełniać kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie, a to oznacza, że wynagrodzenia te nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W powyższej sytuacji, na podstawie art. 31 tej ustawy wnioskodawca obowiązany jest, jako płatnik, obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych kwot. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych zgromadzonych na wydzielonym na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl