IBPBII/1/415-1/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-1/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura - 8 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznanych trenerom - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania nagród przyznanych trenerom.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Klub Sportowy jest stowarzyszeniem i prowadzi działalność społecznie użyteczną - współzawodnictwo sportowe. Dla realizacji celów statutowych wypłacane są zawodnikom i trenerom świadczenia z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej. Zawodników oraz sztab szkoleniowy Klub zatrudnia na umowy cywilnoprawne: umowy zlecenia, kontrakt o profesjonalne uprawianie piłki nożnej oraz umowy o pracę opodatkowane wg art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto zgodnie z regulaminem rozgrywek zatwierdzonym przez zarząd Klubu, wypłacane są zarówno zawodnikom, jak i trenerom nagrody za osiągnięcia sportowe i wyniki sportowe.

Wypłacane nagrody dotyczą konkretnych meczy ligowych i nie są związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika czy trenera, a wysokość tej nagrody uzależniona jest od oceny trenera drużyny oraz zarządu Klubu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym będzie opodatkowanie nagród uzyskanych przez zawodników i sztab szkoleniowy za wygrane czy zremisowane mecze ligowe rozgrywane zgodnie z terminarzem rozgrywek w Klubie wg zasad określonych w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek 10%), z uwzględnieniem zwolnienia nagród dotyczących poszczególnych rozgrywek - określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 przedmiotowej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje definicji konkursu. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego za konkurs należy uznać przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Mając na uwadze powyższą definicję Wnioskodawca stwierdza, że rozgrywki ligowe są konkursem sportowym - współzawodnictwem, rywalizacją, mająca na celu wyłonienie najlepszych i uhonorowanie zwycięzcy.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach: IBPBII/1/415-237/09/TK, IBPBII/2/415-948/09/NG, IBPBII/1/415-722/09/BJ, IBPBII/1/415-785/09/BJ.

We wniosku Wnioskodawca wskazuje przepisy prawa podatkowego będącego przedmiotem interpretacji indywidualnej - art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek 10%), z uwzględnieniem zwolnienia nagród dot. poszczególnych rozgrywek - określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 przedmiotowej ustawy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznanych trenerom.

W zakresie opodatkowania nagród przyznanych zawodnikom (piłkarzom), wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 powyższej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej jak również przychody z uprawiania sportu jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 tejże ustawy opodatkowane wg skali, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Niemniej, z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkursu. Zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami.

Aby nagrody mogły być uznane za przyznane w konkursie niezbędne jest sporządzenie jego regulaminu, w którym zostanie określona nazwa konkursu, wskazany organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z treści wniosku wynika, iż Klub Sportowy jest stowarzyszeniem i prowadzi działalność społecznie użyteczną - współzawodnictwo sportowe. Dla realizacji celów statutowych wypłacane są zawodnikom i trenerom świadczenia z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej. Zawodników oraz sztab szkoleniowy Klub zatrudnia na umowy cywilnoprawne: umowy zlecenia, kontrakt o profesjonalne uprawianie piłki nożnej oraz umowy o pracę opodatkowane wg art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto zgodnie z regulaminem rozgrywek zatwierdzonym przez zarząd Klubu, wypłacane są zarówno zawodnikom, jak i trenerom nagrody za osiągnięcia sportowe i wyniki sportowe.

Wypłacane nagrody dotyczą konkretnych meczy ligowych i nie są związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika czy trenera, a wysokość tej nagrody uzależniona jest od oceny trenera drużyny oraz zarządu Klubu.

Z powyższego wynika więc, że nie mamy w tym przypadku do czynienia z nagrodami przyznanymi w konkursie. Nagrody nie są co prawda związane z całokształtem działalności sportowej trenerów i dotyczą konkretnych meczy ale wysokość nagrody uzależniona jest od oceny trenera drużyny oraz zarządu Klubu. To wskazuje, że nie ma miejsca żaden konkurs a jest to po prostu nagroda za postawę w danym meczu skoro jej wysokość jest uzależniona od oceny trenera oraz zarządu Klubu. Oznacza to, że nie ma obiektywnych kryteriów wyłaniania zwycięzcy w konkursie ani określonej jednoznacznie nagrody za zwycięstwo w konkursie. Tym samym przyznane w opisany sposób nagrody nie są nagrodami osiągniętymi w konkursie i stanowią przychód z działalności sportowej trenerów, który należy doliczyć do pozostałych przychodów, opodatkować i pobrać zaliczkę na podatek zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym przypadku nie będzie więc miało zastosowanie ani zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ani opodatkowanie według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl