IBPBI/2/423-999/08/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-999/08/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 4 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 4 sierpnia 2006 r. Spółka zawarła z Fundacją (pełniącą funkcję Krajowej Struktury Wsparcia) umowę na mocy której Spółka została beneficjentem dotacji współfinansowanej w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, przeznaczonej na działania w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej... dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1984). Pozostałe 25% dotacji pochodzi ze środków budżetu państwa.

Zgodnie z warunkami umowy wypłata środków pieniężnych dokonywana była transzami, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy, zgodnie z przewidzianym umową harmonogramem. We wrześniu 2006 r. Spółka otrzymała pierwszą transzę dotacji w wysokości 20% wartości dofinansowania, następne transze Spółka mogła otrzymać po rozliczeniu co najmniej 70% otrzymanych wcześniej środków finansowych. Oznacza to, iż środki pieniężne otrzymywane były zaliczkowo przed poniesieniem wydatków na realizację projektu, a następnie wykorzystywane zgodnie z przedmiotem umowy. Wszystkie transze przekazywane były na wyodrębniony rachunek bankowy, gdyż zgodnie z umową Spółka realizując jej warunki uprawniona jest do pokrywania poniesionych wydatków, określonych w umowie z powierzonych na wyodrębnionym rachunku bankowym środków pieniężnych. Otrzymane środki mogły być wykorzystywane przez Spółkę jedynie na potrzeby realizowanego zgodnie z umową przedmiotu programu, jak również w okresach przewidzianych w budżecie projektu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka postępuje prawidłowo traktując otrzymane środki jako przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

Zdaniem Spółki, właściwie klasyfikuje otrzymane środki jako zwolnione z opodatkowania, a koszty związane z realizowanym programem jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podstawą przyjętą do zwolnienia jest art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 zwolnione z opodatkowania są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służy ta pomoc.

Dofinansowanie ze środków budżetu państwa stanowiące 25% dotacji Spółka kwalifikuje jako przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 14 (zwolnienie do dnia 31 grudnia 2006 r.), a od 1 stycznia 2007 r. zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 47. Zgodnie z tym przepisem (art. 14 ust. 1 pkt 47 ustawy) zwolnione z opodatkowania są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości oraz zapisami umowy z dnia 4 sierpnia 2006 r. Spółka ujmuje otrzymane środki pieniężne jako zaliczki, aż do momentu w którym poniesione zostają wydatki przewidziane na realizację projektu zgodnie z budżetem stanowiącym załącznik do umowy.

Spółka stoi na stanowisku, iż nie było zamiarem ustawodawcy obciążanie ostatecznego odbiorcy projektów współfinansowanych przez Europejskie Fundusze Strukturalne podatkiem dochodowym od kwot powierzonych na realizację projektu, jednocześnie nie zezwalając na finansowanie tego podatku z powierzonych kwot zaliczek. Potwierdza to pismo Ministerstwa Finansów Nr PB3-1059/8213-178/WK/05, które stwierdza, iż u podatników prowadzących działalność, będących beneficjentami ostatecznymi pomocy pochodzących z funduszy strukturalnych współfinansowanych krajowymi środkami płatniczymi, pomoc ta będzie obojętna podatkowo, bowiem wydatkowane środki pomocowe, jako koszty podatkowe, zrównoważą przychody z tytułu otrzymanej pomocy (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.). Spółka zwraca uwagę, iż działalność związana z realizacją projektu nie jest działalnością generującą dochód, natomiast otrzymane w postaci kolejnych transz zaliczki miały zapewnić płynność realizacji projektu i zostały w całości wydatkowane zgodnie z harmonogramem.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy wskazać, że przepisem regulującym zagadnienie wymienione we wniosku jest m.in. przepis art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze. zm. określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p."), a nie art. 14 ust. 1 pkt 47 powołany przez wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o p.d.o.p. wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na postawie powyższego przepisu istotne jest określenie źródła, z którego wnioskodawca otrzymuje dotację. Warunkiem jest otrzymanie dotacji bezpośrednio z zagranicy lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania.

Podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 2004-2006 są fundusze strukturalne. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Europejski Fundusz Społeczny (EFS) jest jednym z czterech instrumentów finansowych w ramach polityki strukturalnej Unii Europejskiej służących do finansowania działań mających na celu zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju społeczno-ekonomicznego poszczególnych regionów. Ze środków EFS realizowana jest Inicjatywa Wspólnotowa Equal.

Program operacyjny... dla Polski 2004-2006 jest programem, o którym stanowił art. 8 ust. 1 pkt 1 - 3 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju i który zgodnie z art. 17 ust. 5 tej ustawy został przyjęty w drodze rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej... dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948 z późn. zm.). Uzupełnienie tego programu zostało przyjęte w drodze rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia uzupełnienia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej... dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172).

Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, w tym programu... 2004-2006 w zakresie ich finansowania stosuje się zasady określone w przepisach art. 209-214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotyczące udzielanych z budżetu państwa pożyczek na prefinansowanie. Jednostki sektora finansów publicznych realizujące programy i projekty finansowane z udziałem środków funduszy strukturalnych mogą otrzymywać z budżetu państwa środki na prefinansowanie tych programów i projektów. Co do zasady są one udostępniane w formie oprocentowanych pożyczek z budżetu państwa. Zwrot pożyczki na prefinansowanie następuje po otrzymaniu środków z budżetu UE. W praktyce schemat przepływu środków pieniężnych od funduszu strukturalnego do konkretnego beneficjenta wygląda następująco: Instytucja Zarządzająca otrzymuje pożyczkę z budżetu państwa na realizację określonego programu. Pożyczkę tę przekazuje beneficjentom realizujących projekt. Następnie po przedstawieniu zweryfikowanych wydatków kwalifikowanych Komisji Europejskiej dokonany jest zwrot poniesionych wydatków w formie ich refundacji do budżetu państwa. W konsekwencji przyjęta na lata 2004-2006 zasada prefinansowania zakłada, że w początkowej fazie realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń między Polską a Unią Europejską.

A zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący wydatki w trakcie realizacji projektów, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Środki zaś z Europejskiego Funduszu Społecznego czy innego funduszu strukturalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu. Środki otrzymane w formie pożyczki z budżetu państwa nie stanowią środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o p.d.o.p. Źródłem finansowania wydatków są krajowe środki publiczne; środki pochodzące z funduszy strukturalnych stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków.

W zakresie dofinansowania w wysokości 25% dotacji pochodzącej ze środków budżetu państwa stwierdzić należy, że art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p. został dodany ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) i na podstawie art. 11 tej ustawy wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2007 r. W brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. ustawa o p.d.o.p. w art. 17 ust. 1 pkt 14a przewidywała zwolnienie z opodatkowania dotacji z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD). Program operacyjny... jest natomiast funduszem strukturalnym.

Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o których mowa w ustawie o Narodowym Planie Rozwoju, środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ww. ustawy zmieniającej, a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej - także akty wykonawcze wydane na ich podstawie, z wyjątkiem art. 42, art. 43, art. 97 ust. 1 pkt 10, art. 100 ust. 2, art. 120 ust. 3, 3a i 5, art. 124 pkt 9, art. 133 ust. 1 i 2a, art. 137 ust. 1 pkt 5 i 6, art. 144 ust. 1, art. 148 ust. 1a, art. 157 ust. 8a i 8b i art. 208 ust. 3 ustawy o Finansach Publicznych, które stosuje się w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą.

Jak wykazano powyżej w odniesieniu do środków z programu operacyjnego Equal należy stosować przepisy ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 28 grudnia 2006 r., za wyjątkiem przepisów wprost wskazanych w art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 ww. ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 28 grudnia 2006 r. dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:

1.

finansowanie lub dofinansowanie:

a)

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b)

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c)

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d)

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej "organizacjami pozarządowymi",

e)

kosztów realizacji inwestycji

- zwane dalej "dotacjami celowymi";

2.

dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej "dotacjami podmiotowymi";

3.

dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych, zwane dalej "dotacjami przedmiotowymi";

4.

dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnej ustawie;

5.

pierwsze wyposażenie w środki obrotowe nowo tworzonych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

W świetle powyższych przepisów, środki których dotyczy wniosek, w zakresie w jakim pochodzą z budżetu Państwa nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o p.d.o.p., nie stanowią bowiem dotacji w rozumieniu art. 106 ust. 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 28 grudnia 2006 r.

W związku z powyższym należy uznać, że dofinansowanie otrzymane przez Spółkę nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego i stanowi dla niej przychód podatkowy, wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przywołane przez Spółkę pismo Ministerstwa Finansów o numerze PB3-1059/8213-178/WK/05 potwierdza stanowisko zawarte w niniejszej interpretacji.

Stanowisko wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl