IBPBI/2/423-967/09/PP - Przychody klubu sportowego z działalności w zakresie pośrednictwa marketingowego a opodatkowanie CIT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-967/09/PP Przychody klubu sportowego z działalności w zakresie pośrednictwa marketingowego a opodatkowanie CIT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Organu 13 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Klubu uzyskanych z działalności pośrednictwa marketingowego, a następnie przeznaczonych na działalność statutową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Klubu uzyskanych z działalności pośrednictwa marketingowego, a następnie przeznaczonych na działalność statutową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Klub jest trwałym zrzeszeniem powołanym w celach nie zarobkowych. Działa na podstawie przepisów ustawy - Prawo o stowarzyszeniach oraz statutu i posiada osobowość prawną.

Celem Klubu jest między innymi:

1.

stworzenie infrastruktury społecznej i zaplecza technicznego dla sportu golfowego, łącznie z budową pawilonu klubowego,

2.

budowa, utrzymanie i konserwacja pola golfowego,

3.

prowadzenie działalności oświatowej w zakresie kultury fizycznej i sportu, a w szczególności upowszechniania i propagowania gry w golfa.

Klub opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, może także do prowadzenia celów statutowych zatrudniać pracowników.

Swoje cele Klub realizuje między innymi poprzez:

1.

prowadzenie działalności oświatowej w zakresie popularyzacji i propagowania gry w golfa,

2.

gromadzenie środków finansowych i rzeczowych na cele budowy pola golfowego, jego utrzymania i konserwacji oraz budowy pawilonu,

3.

udostępnienie pola golfowego, innych obiektów i urządzeń klubowych swoim członkom oraz osobom trzecim na zasadach ustalonych przez Zarząd Klubu,

Klub prowadzi działalność nieodpłatną i odpłatną w zakresie:

1.

udostępniania pola golfowego oraz infrastruktury,

2.

wypożyczania sprzętu golfowego,

3.

szkolenia i nauki gry w golfa,

4.

obsługi imprez golfowych organizowanych przez instytucje i osoby prywatne,

5.

udostępnianie miejsca na reklamę na terenie pola golfowego.

O warunkach ewentualnej odpłatności decyduje Zarząd. Ponadto:

1.

klub może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

2.

dochód z działalności gospodarczej może służyć wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy członków Klubu,

3.

w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Klub może tworzyć zakłady, spółki prawa handlowego oraz uczestniczyć w innych przedsięwzięciach gospodarczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Klub zamierza podjąć działalność w zakresie pośrednictwa marketingowego według PKWiU 73.11.2. Działalność ta polegać będzie na przekazywaniu pozyskiwanych od firmy marketingowej pewnego typu "kart lojalnościowych" swoim członkom oraz osobom stale korzystającym z pola golfowego. Pewien procent środków finansowych od dokonanych zakupów przez ostatecznych użytkowników tych kart firma marketingowa przekazywać będzie na konto Klubu. Tak uzyskane środki przekazywane będą zgodnie ze statutem Klubu na jego działalność statutową. Kosztem realizacji tej działalności będzie jedynie koszt "karty lojalnościowej", który będzie odzyskiwany w momencie przejmowania tej karty przez członka Klubu, bądź stałego golfisty. Czy tak prowadzone pozyskiwanie środków na działalność statutową Klubu podlegać będzie obowiązkowi opodatkowania podatkiem CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność ta nie powinna być opodatkowana podatkiem CIT z uwagi na:

1.

działalność ta jest zgodna z celami działalności Klubu określonymi w jego statucie,

2.

działalność ta będzie przedsięwzięciem marketingowym upowszechniającym grę w golfa oraz tworzącym więzi pomiędzy Klubem a środowiskiem golfowym,

3.

uzyskane środki zużytkowane zostaną w całości na działalność statutową Klubu,

4.

uzyskane środki zgodnie ze statutem Klubu nie mogą być podzielone między jego członków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - zwanej dalej "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej powyżej zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

1.

podmiotowe, przewidziane w art. 6 u.p.d.o.p., których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,

2.

przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 u.p.d.o.p., polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

2.

uzyskane przez niego dochody muszą być wydatkowane na ten cel.

Zgodnie natomiast, z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Przypomnieć jednak należy, iż przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a u.p.d.o.p. oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia, zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie (ust. 1a pkt 2 tego artykułu).

Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie "w części przeznaczonej na te cele" oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów", nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż dochód Klubu uzyskany z działalności pośrednictwa marketingowego może podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., o ile zostanie przeznaczony i wydatkowany na realizację przewidzianych w statucie celów, o których mowa w ww. przepisie (a więc m.in. na działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu).

Stanowisko Klubu jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl