IBPBI/2/423-967/08/AM - Kwota umorzonych pożyczek przeznaczonych na działalność statutową ośrodka rehabilitacji a zwolnienie z podatku dochodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-967/08/AM Kwota umorzonych pożyczek przeznaczonych na działalność statutową ośrodka rehabilitacji a zwolnienie z podatku dochodowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwota umorzonych pożyczek przeznaczonych na działalność statutową korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwota umorzonych pożyczek przeznaczonych na działalność statutową korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Ośrodek Rehabilitacji) otrzymał pożyczki z Województwa na działalność statutową, które zostały częściowo umorzone:

1.

pożyczka z dnia 26 stycznia 2005 r. na kwotę 400.000,00 zł - na pokrycie zobowiązań finansowych z tytułu wynagrodzeń za miesiąc styczeń 2005 r. Uchwałą Zarządu województwa z dnia 26 sierpnia 2008 r. umorzono kwotę 300.000,00 zł + odsetki na kwotę 11.893,85 zł. Pożyczka ta została wykorzystana na wypłatę wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy,

2.

pożyczka z dnia 7 czerwca 2005 r. na kwotę 1.000.000,00 zł na bieżącą działalność Ośrodka z uwagi na utratę płynności finansowej. Uchwałą Zarządu województwa z dnia 26 sierpnia 2008 r. umorzono kwotę 750.000,00 zł i odsetki w wysokości 30.955,48 zł. Pożyczka została wykorzystana na spłatę zobowiązań z tytułu towarów i usług.

3.

pożyczka z dnia 24 stycznia 2006 r. na kwotę 650.000,00 zł na pokrycie składek ZUS od wypłacanych pracownikom zaległych wynagrodzeń wynikających z ustawy z dnia 22 grudnia 2000 r. o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz zmianie niektórych ustaw oraz na pokrycie bieżących kosztów działalności. Uchwałą Zarządu województwa z dnia 26 sierpnia 2008 r. umorzono kwotę 487.500,00 zł odsetki na kwotę 19.327,48 zł.

pożyczka z dnia 23 sierpnia 2006 r. na kwotę 190.000,00 zł na remont elewacji budynku głównego oraz kompleksową modernizację systemu p.poż., ostrzegania, przewietrzania i oddymiania oraz dróg ewakuacyjnych paw. I i II. Uchwałą Zarządu woj. śląskiego z dnia 23 sierpnia 2008 r. umorzono kwotę 118.750,00 zł + odsetki 3.858,61 zł. Pożyczkę wykorzystano według umowy.

Łącznie umorzono pożyczki z Urzędu Marszałkowskiego na kwotę 1.656.250,00 zł + odsetki na kwotę 66.075,42 zł. Co daje ogólną kwotę umorzenia 1.722.325,42 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota umorzonych pożyczek jest przychodem podatkowym... Czy jest wykazywana w CIT-8 "Zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu" w "D" (ustalenie dochodu) - przychody w poz. 25. Jeśli tak, to czy kwota ta jest wykazywana w CIT-8/0 poz. B.1 jako dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w części przeznaczonej na cele statutowe i nie skutkują podatkowo...

Zdaniem Wnioskodawcy, omówione pożyczki udzielone na działalność statutową - zostały wykorzystane na bieżące regulowanie zobowiązań. Umorzenie w kwocie 1.656.250,00 zł + 66.075,42 zł jest dochodem wolnym od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w części przeznaczonej na cele statutowe - w CIT-8/0 poz. B.1.,8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej w dalszej części "ustawa o pdop"), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych:

a.

zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy,

b.

środków na rachunkach bankowych - w bankach.

Natomiast na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 8 ustawy o pdop, do przychodów nie zalicza się kwot stanowiących równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także z tytułu pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z:

a.

bankowym postępowaniem ugodowym w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków lub

b.

postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, lub

realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.

W przepisach tych ustawodawca używa w odniesieniu do wymienionych w nich kategorii przychodów m.in. terminu umorzone zobowiązania. Jednakże pojęcie to w ww. ustawie podatkowej nie zostało zdefiniowane. "Umorzenie", wg Słownika Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, t. III, str. 557), oznacza "zmniejszenie lub zlikwidowanie zobowiązania pieniężnego poprzez uzyskanie zrzeczenia się należności przez wierzyciela lub spłatę stopniową długu. Umorzyć dług. Umorzyć podatek, należność". Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), wierzytelność jest prawem i nie ma przeszkód, aby zrzec się tego prawa w każdej chwili. Zrzeczenie się, polega na umorzeniu zobowiązania bez uzyskania świadczenia ze strony dłużnika. W oparciu o art. 508 Kodeksu cywilnego, zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik przyjmuje zwolnienie. Zatem skutkiem umorzenia jest zmniejszenie lub zlikwidowanie w całości lub części zobowiązania dłużnika w stosunku do wierzyciela, za jego zgodą, co prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania.

Z treści art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o pdop, wynika, że przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość umorzonych zobowiązań. Wyjątek uczyniono tylko dla zobowiązań, w tym kredytów i pożyczek, umorzonych w związku z bankowym postępowaniem ugodowym, z postępowaniem upadłościowym albo z realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw. Biorąc pod uwagę powyższy przepis, należy uznać, że wartość umorzonych pożyczek stanowi dla Wnioskodawcy przychód.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Art. 17 ust 1b ustawy o pdop stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o pdop, wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś by dochód był przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele statutowe.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż umorzone pożyczki będą wolne od podatku w części przeznaczonej na cele statutowe Ośrodka.

Kwota umorzonych pożyczek winna być wykazywana w "Zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych" CIT-8 w części D.1. w poz. 27 i 40 oraz w "Informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku" CIT-8/O w części B.1. w poz. 9 i 20.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowiecka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl