IBPBI/2/423-963/09/AM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-963/09/AM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu wypełniania zeznania podatkowego (pytania oznaczone we wniosku Nr 3, 4 i 5) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie sposobu wypełniania zeznania podatkowego (pytania oznaczone we wniosku Nr 3, 4 i 5).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca należy do szczególnej kategorii państwowych osób prawnych - jednostek badawczo-rozwojowych. Działalność takich jednostek reguluje ustawa o jednostkach badawczo-rozwojowych z dnia 25 lipca 1985 r. znowelizowana ustawą o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych z dnia 5 lipca 2007 r.

Ustawa ta precyzuje, że:

Artykuł 1

ust. 1 Jednostkami badawczo-rozwojowymi, w rozumieniu ustawy, są państwowe jednostki organizacyjne wyodrębnione pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, tworzone w celu prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, których wyniki powinny znaleźć zastosowanie w określonych dziedzinach gospodarki narodowej i życia społecznego.

Artykuł 2

ust. 1 Do zadań jednostek badawczo-rozwojowych w szczególności należy:

1.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac;

2.

realizacja zadań związanych z prowadzonymi przez nią badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi, określonych w statucie jednostki,

ust. 2 Jednostki badawczo-rozwojowe posiadające odpowiednie warunki materialne i techniczne mogą prowadzić szkolenia specjalistyczne oraz różne formy kształcenia ustawicznego.

ust. 3 Jednostki badawczo-rozwojowe prowadzące badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych uczestniczą w systemie ochrony zdrowia.

ust. 4 Jednostki badawczo-rozwojowe mogą prowadzić inną niż określona w ust. 1 pkt 1 działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm. 1)), w zakresie i formach określonych w statutach tych jednostek.

Ust. 5 Działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 4, jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w ust. 1.

Artykuł 18

ust. 1 Jednostka badawczo-rozwojowa jest zwolniona z podatków na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

ust. 2 Zwolnieniu nie podlega działalność, o której mowa w art. 2 ust. 4.

Przedmiotem działania Instytutu, zgodnie z uchwalonym w dniu 26 czerwca 2008 r. i zatwierdzonym przez Ministra Gospodarki w dniu 4 sierpnia 2008 r. statutem jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, w sferze wytwarzania produktów przemysłowych o wysokim stopniu przetwarzania, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac (PKD 72.19. Z).

Przystosowanie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych do zastosowania w praktyce Instytut realizuje w szczególności poprzez opracowywanie nowych rozwiązań technicznych i technologicznych, projektowanie i opracowywanie prototypów obrabiarek, urządzeń i przyrządów, projektowanie inżynierskie i związane z nim doradztwo naukowo-techniczne oraz opracowywanie ekspertyz technicznych.

Natomiast upowszechnianie wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych Instytut realizuje w szczególności poprzez informację naukowo-techniczną, w tym działalność biblioteczną w przedmiocie działania Instytutu, prowadzenie działalności normalizacyjnej i patentowej, prowadzenia działalności wydawniczej oraz organizowanie i uczestnictwo w seminariach i konferencjach naukowych.

Instytut zgodnie ze statutem, prowadzi również szkolenia specjalistyczne oraz różne formy kształcenia ustawicznego (PKD 85.59.B).

Zgodnie z ustawą o jednostkach badawczo-rozwojowych Instytut prowadzi również działalność gospodarczą (co również zapisano w statucie) na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, związaną z badaniami i analizami technicznymi w zakresie działania Instytutu (PKD 71.20 B), produkcją metalowych wyrobów gotowych (PKD 25), produkcją maszyn i urządzeń związanych z przedmiotem działania Instytutu (PKD 28), naprawą, konserwacją i instalowaniem maszyn i urządzeń związanych z przedmiotem działania Instytutu (PKD 33), oceną zgodności wyrobów z Dyrektywami UE oraz badaniami i certyfikacją wyrobów i usług w zakresie posiadanych uprawnień (PKD 71.20 B), specjalistycznymi oprogramowaniami (PKD 62) i bazami danych technicznych (PKD 63) oraz doradztwem dotyczącym prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22 Z). Instytut czerpie ponadto dochody z wynajmu wolnych pomieszczeń, wynajmu sali konferencyjnej, okazjonalnego wynajmu pokoi gościnnych.

Ewentualny dochód na działalności gospodarczej (związanej z prowadzeniem prac wymienionych w statucie oraz związanej z wynajmem wolnych pomieszczeń) w całości przeznaczany jest na cele statutowe (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa - w części przeznaczonej na te cele).

W roku podatkowym (równoważnym z rokiem kalendarzowym) Instytut osiągnął ponad 1 mln stratę podatkową na całej działalności (statutowej i gospodarczej łącznie, co uwidocznione jest w deklaracjach CIT-8). Analizując szczegółowo można powiedzieć, że Instytut osiągnął również stratę na działalności gospodarczej rozumianej jako suma "działalności gospodarczej wymienionej w statucie oraz działalności pozostałej (wynajem wolnych pomieszczeń)", z tym, że gdyby analizować dalej, to działalność wymieniona w statucie przyniosła stratę, a działalność pozostała (wynajem wolnych pomieszczeń) przyniosła dochód, który w pełnej wysokości został przeznaczony na finansowanie bieżącej działalności statutowej (która też przyniosła stratę).

Na podstawie niejasnych przepisów prawnych oraz rozbieżnych interpretacji publikowanych m.in. na stronie Ministerstwa Finansów (np. IBPBI/2/423-1021-08/PC) oraz w oparciu o konsultacje z biegłym rewidentem badającym sprawozdanie finansowe Instytutu za okres sprawozdawczy rodzi się pytanie o zasadność i poprawność opodatkowywania podatkiem dochodowym przychodów z działalności gospodarczej jednostek badawczo-rozwojowych, które w całości przeznaczane są na cele statutowe.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy w zeznaniu rocznym CIT-8/O:

a)

w poz. 9 - należy wykazywać jako zwolniony od p.d.o.p. dochód z działalności gospodarczej (statutowej, pozostałej...), przeznaczany na działalność statutową Instytutu... a w sytuacji kiedy Instytut osiągnął stratę w polu tym należy wpisać "O" (zero).

b)

należy wykazywać uzyskiwaną dotację budżetową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.

2.

Czy w konsekwencji powyższego algorytmu obliczeniowego, wynikającego z zeznania rocznego CIT-8 oraz CIT-8/O (będącego zastosowaniem w praktyce rozwiązań przyjętych w u.p.d.o.p.) należy przyjmować, że podatek dochodowy może w Instytucie wystąpić wyłącznie wówczas, gdy w CIT-8 wystąpią pozycje 44 i 51.

3.

Czy powyższy algorytm odnosi się również do kosztów podatkowo nieuzasadnionych (np. wpłaty na PFRON, itp.).

Ad. 3a

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z działalności gospodarczej Instytutu (zarówno "statutowej", jak i pozostałej), jeżeli jest przeznaczany w całości na jego działalność statutową, w zeznaniu rocznym CIT-8/O należy wykazać zgodnie ze stanem rzeczywistym, a więc w poz. 9. Oznacza to zakwalifikowanie go jako zwolnionego od p.d.o.p. Jeżeli natomiast jest to strata to w pozycji 9 należy wpisać "zero".

Ad. 3b

Otrzymaną dotację budżetową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. określanej w dalszej części skrótem "u.p.d.o.p.") należy wykazywać w poz. 19 CIT-8/O, wyłączając jednocześnie wydatki z tej dotacji z kosztów uzyskania przychodów (poz. 31 CIT-8).

Ad. 4

Algorytm obliczeniowy, wynikający z zeznania rocznego CIT-8 oraz CIT-8/O jest zastosowaniem w praktyce rozwiązań przyjętych w u.p.d.o.p. Stąd należy przyjmować, że podatek dochodowy może w Instytucie wystąpić wyłącznie wówczas, gdy wystąpi podstawa opodatkowania, prawidłowo ustalona (w CIT-8 wystąpią pozycje 44 i 51). Natomiast w sytuacji "straty podatkowej", wykazanej prawidłowo jako "O" w poz. 45 i 52 CIT-8 podatek ten nie wystąpi.

Ad. 5

Tak. Kwoty dotyczące kosztów podatkowo nieuzasadnionych (w tym wpłaty na PFRON) pomniejszą koszty uzyskania przychodów w poz. 31 zeznania CIT-8. Ponieważ mają charakter sankcyjny - nie zostaną ujęte w kwocie dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania (pozycja 9 zeznania CIT-8/O). Wynikowo zostaną poddane opodatkowaniu - ale tylko wówczas, gdy w poz. 51 CIT-8 zostanie wykazana podstawa opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Nadmienić należy, iż otrzymaną dotację budżetową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., należy wykazywać w poz. 12 CIT-8/O jako pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-11, a nie jak Wnioskodawca wskazał w poz. 19, co jednak nie wpływa na zmianę pozostałych kwot wykazywanych w CIT-8 i CIT-8/O.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl