IBPBI/2/423-957/12/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-957/12/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie posiadać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na zakup nowych technologii będących licencjami komputerowymi w przypadku, gdy jednocześnie będzie część tego oprogramowania odpłatnie udostępniać innym podmiotom - nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie posiadać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na zakup nowych technologii będących licencjami komputerowymi w przypadku, gdy jednocześnie będzie część tego oprogramowania odpłatnie udostępniać innym podmiotom.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem posiadającym spółki powiązane kapitałowo będące osobnymi podmiotami gospodarczymi. Oprócz działalności bezpośrednio produkcyjnej posiada dział informatyki, który świadczy usługi informatyczne zarówno na potrzeby Spółki, jak i odpłatnie na potrzeby spółek powiązanych kapitałowo. W ramach działalności z zakresu obsługi informatycznej Spółka udostępnia odpłatnie spółkom powiązanym kapitałowo możliwość korzystania z oprogramowania komputerowego będącego własnością Spółki. Udostępnianie odpłatne polega na ponoszeniu przez spółki powiązane kapitałowo na rzecz Grupy opłaty za korzystanie z programów informatycznych używanych przez te spółki.

Wnoszenie opłaty za korzystanie z oprogramowania stanowi jedynie płatność za usługę i nie przenosi na rzecz spółek powiązanych kapitałowo praw do tych programów.

Właścicielem licencji komputerowych czerpiącym pożytek z tych licencji cały czas pozostaje Spółka. Spółka prowadzi więc działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym udostępnianiu oprogramowania komputerowego innym podmiotom.

Część z powyższego oprogramowania spełnia lub może spełniać definicję "nowej technologii" zawartą w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka zamierza skorzystać z możliwości odliczenia na podstawie art. 18b ust. 1 od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie oprogramowania oraz licencji komputerowych wykorzystywanych zarówno bezpośrednio na własne potrzeby jak i jednocześnie udostępnianych odpłatnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółkom powiązanym kapitałowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy mając na uwadze zapisy art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka będzie posiadać prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na zakup nowych technologii w rozumieniu ustawy będących licencjami komputerowymi w przypadku, gdy jednocześnie Spółka będzie część tego oprogramowania odpłatnie udostępniać innym podmiotom.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej we wniosku sytuacji Spółka będzie posiadać na podstawie art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na zakup licencji do programów komputerowych gdyż:

* odpłatne udostępnianie oprogramowania komputerowego innym podmiotom jest przedmiotem działalności Spółki,

* odpłatne udostępnianie oprogramowania komputerowego innym podmiotom nie stanowi udzielenia w jakiejkolwiek formie prawa do tych programów, o którym mowa w art. 18b ust. 8 pkt 1, innym podmiotom.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena, czy będące przedmiotem wniosku oprogramowanie komputerowe będzie spełniać definicję "nowej technologii" zawartą w art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o CIT"), powyższe przyjęto bowiem jako element opisu zdarzenia przyszłego. Zatem tut. Organ, będąc związany zakresem przedmiotowym wniosku, w niniejszej interpretacji przyjął założenie, że oprogramowanie będzie spełniać definicję "nowej technologii", zawartą w art. 18b ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2 ustawy o CIT, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jak stanowi przepis art. 18b ust. 2a ustawy o CIT, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy o CIT).

W myśl art. 18b ust. 4 ustawy o CIT, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ustawy o CIT).

Jak wynika z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 18b ust. 8 ustawy o CIT, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

1.

udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo

2.

zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo

3.

otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do art. 18b ust. 9 ustawy o CIT, w razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 8, podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym wystąpiły te okoliczności, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dokonanych odliczeń, do których utracił prawo, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę. W przypadku, o którym mowa w ust. 8 pkt 3, kwotę odliczeń, do której podatnik utracił prawo, określa się proporcjonalnie do udziału zwróconych wydatków w wartości początkowej nowej technologii.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach działalności z zakresu obsługi informatycznej Spółka udostępnia odpłatnie spółkom powiązanym kapitałowo możliwość korzystania z oprogramowania komputerowego będącego własnością Spółki. Udostępnianie odpłatne polega na ponoszeniu przez spółki powiązane kapitałowo na rzecz Grupy opłaty za korzystanie z programów informatycznych używanych przez te spółki. Wnoszenie opłaty za korzystanie z oprogramowania stanowi płatność za usługę i nie przenosi na rzecz spółek powiązanych kapitałowo praw do tych programów. Właścicielem licencji komputerowych czerpiącym pożytek z tych licencji cały czas pozostaje Spółka. Część z powyższego oprogramowania spełnia lub może spełniać definicję "nowej technologii" zawartą w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka zamierza skorzystać z możliwości odliczenia na podstawie art. 18b ust. 1 od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie oprogramowania oraz licencji komputerowych wykorzystywanych zarówno bezpośrednio na własne potrzeby jak i jednocześnie udostępnianych odpłatnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółkom powiązanym kapitałowo.

W świetle cytowanych powyżej przepisów, nowe technologie to wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat. Okres ten, czyli swoisty wyznacznik nowości, a także przydatność "produkcyjną" technologii potwierdzać ma opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej.

Natomiast, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw.

W tym miejscu należy zwróć uwagę, iż w cytowanym powyżej art. 18b ust. 8 ustawy o CIT, ustawodawca wymienił sytuacje które powodują definitywną utratę prawa do skorzystania z ulgi. Z artykułu tego wynika, m.in. iż podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych udzielił w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii (art. 18b ust. 8 pkt 1 ustawy o CIT).

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Spółce nie będzie przysługiwać prawo do odliczania od podstawy opodatkowania całości wydatków na nabycie nowych technologii będących licencjami komputerowymi, bowiem odpłatne udostępnianie części oprogramowania innym członkom grupy powoduje utratę prawa do skorzystania z ulgi, gdyż stanowi udzielenie innym podmiotom prawa do nowej technologii (art. 18b ust. 8 pkt 1 ustawy o CIT).

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl