IBPBI/2/423-951/08/PP - Zwolnienie podmiotowe dla gospodarstwa pomocniczego utworzonego przy OPS.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-951/08/PP Zwolnienie podmiotowe dla gospodarstwa pomocniczego utworzonego przy OPS.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 20 października 2008 r.), uzupełnionym w dniu 12 grudnia 2008 r.,o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego gospodarstwa pomocniczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia podmiotowego gospodarstwa pomocniczego. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 27 listopada 2008 r. wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony w dniu 12 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest gospodarstwem pomocniczym utworzonym przy Ośrodku Pomocy Społecznej. Działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. Nr 122, poz. 1143 z późn. zm.) oraz ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) i ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Regulamin w oparciu o który działa Wnioskodawca stanowi, że jest on jednostką organizacyjną, realizującą reintegrację zawodową i społeczną, która świadczy usługi w zakresie:

*

kształcenia umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu;

*

nabywania umiejętności zawodowych oraz przyuczenia do zawodu itp.

§ 3 regulaminu - w ramach reintegracji zawodowej i społecznej może prowadzić działalność wytwórczą, handlową, usługową itp.Uczestnikami są osoby długotrwale bezrobotne, uzależnione od alkoholu, po leczeniu odwykowym, bezdomne, niepełnosprawne itd.Celem działania jest m.in. prowadzenie reintegracji społecznej polegającej na uczeniu umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej oraz reintegracji zawodowej przyuczającej do różnych zawodów, aby w przyszłości mieli możliwość osiągania dochodów przez zatrudnienie. Artykuł 9 pkt 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym pozwala na prowadzenie różnych działalności, które są określone w ww. regulaminie. Artykuł 9 pkt 2 mówi, że działalność ta nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej. Artykuł 10 tejże ustawy stanowi o finansowaniu z dotacji gminy. Dochody z prac przyuczających uczestników do zawodu i wzajemnej współpracy pomniejszają jedynie dotację. Nie osiąga więc zysków. Całość przeznaczana jest na utrzymanie i bieżące potrzeby oraz zagwarantowane w ustawie zaopatrzenie uczestników m.in. w ubrania robocze, posiłki regeneracyjne itp.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. Biura w dniu 12 grudnia 2008 r. wskazano, że środki finansowe na działalność są przeznaczane na:

*

wypłatę uczestnikom zajęć motywacyjnej premii integracyjnej,

*

zakup materiałów, energii, usług niezbędnych do działalności,

*

wynagrodzenia pracowników i pochodne od tych wynagrodzeń,

*

posiłki, ubrania robocze, bilety miesięczne dla uczestników,

*

wydatki na ubezpieczenie mienia,

*

inne wydatki związane z działalnością.

Wnioskodawca nie posiada statutu, gdyż nie ma osobowości prawnej. Jest jednostką organizacyjną Ośrodka Pomocy Społecznej i działa na podstawie Regulaminu Organizacyjnego. Powołany jest do realizacji zadań związanych z reintegracją zawodową i społeczną osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i cele te w całości realizuje.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca jest w całości zwolniony z podatku CIT-8, gdyż nie osiąga zysków, tylko działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej pomagając długotrwale bezrobotnym, bezdomnym, uzależnionym, niepełnosprawnym w powrocie do czynnego życia zawodowego i zaspokajania własnych potrzeb życiowych dzięki swojej pracy...

2.

Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodu, jeżeli jego całość przeznaczona jest na zwiększenie środków obrotowych gospodarstwa pomocniczego...

Wnioskodawca uważa, iż w całości powinien zostać zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych CIT - 8, gdyż nie osiąga dochodów, tylko pomaga urzędowi miejskiemu w zmniejszeniu dotacji. Jednocześnie uczy ludzi wykluczonych społecznie do nawyku uczciwej pracy i współżycia w społeczeństwie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się od podatku jednostki budżetowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 tej ustawy zwolnienie to, co do zasady nie dotyczy gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych. Ze zwolnienia korzystają jednak gospodarstwa pomocnicze tworzone przy szkołach, przedszkolach, zespołach ekonomiczno-administracyjnych szkół, ochotniczych hufcach pracy, jednostkach: wojskowych, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, organizacyjnych Służby Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach pomocy społecznej i parkach narodowych, jeżeli środki z tego zwolnienia zostaną przekazane na:

1.

zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,

2.

finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

Powołany przepis jednoznacznie określa, że gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych nie zostały zwolnione z obowiązków podatkowych wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych enumeratywnie wymienionych w tym przepisie - m.in. tworzonych przy zakładach pomocy społecznej, które zostały uprawnione do zwolnienia podmiotowego i mogą z niego skorzystać pod warunkiem spełnienia ustawowo określonych przesłanek.

Jednostką budżetową, zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), jest taka jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, w myśl art. 26 ww. ustawy o finansach publicznych jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Wprawdzie Ośrodek Pomocy Społecznej, przy którym utworzono Gospodarstwo Pomocnicze nie posiada w nazwie "zakład". Jest jednak jednostką organizacyjną pomocy społecznej co wynika z art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.). W związku z tym Gospodarstwo Pomocnicze utworzone przy tym Ośrodku może skorzystać ze zwolnienia wymienionego w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po spełnieniu wymienionych w tej ustawie warunków.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl