IBPBI/2/423-930/12/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-930/12/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 2 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia na jaki dzień Spółka powinna dyskontować wydatki kwalifikowane i otrzymaną pomoc publiczną (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia na jaki dzień Spółka powinna dyskontować wydatki kwalifikowane i otrzymaną pomoc publiczną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE") na podstawie zezwolenia z dnia 29 grudnia 2006 r. (dalej: "Zezwolenie"). Zezwolenie obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów 34.30 według Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego - czyli części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i ich silników. Wnioskodawca zajmuje się produkcją lamp i reflektorów samochodowych. W związku z planowaną reorganizacją struktury grupy, w najbliższym czasie planowane jest połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki X. Spółka X należy do tej samej grupy kapitałowej co Wnioskodawca.

Spółka X prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE na podstawie zezwolenia z dnia 29 grudnia 2006 r. zmienionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 marca 2009 r. (dalej: "Zezwolenie X"). Zezwolenie X, podobnie jak Zezwolenie, obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów 34.30 według Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego - czyli części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i ich silników. Spółka X zajmuje się produkcją układów wydechowych do samochodów. Nie jest wykluczone, że Spółka X uzyska kolejne zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE przed planowanym połączeniem Wnioskodawcy oraz Spółki X.

Jak wskazano powyżej data wydania Zezwolenia i Zezwolenia X jest identyczna.

Zakres działalności gospodarczej spółki po połączeniu Wnioskodawcy oraz Spółki X (dalej: "Spółka", "Spółka po połączeniu") będzie taki sam jak dotychczasowa działalność obu tych spółek. Spółka po połączeniu prowadziła będzie działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i ich silników wytworzonych na terenie SSE. Działalność prowadzona przez Spółkę po połączeniu objęta będzie zakresem dwóch wymienionych zezwoleń (Zezwolenia i Zezwolenia X) oraz ewentualnie zezwolenia, które Spółka X uzyska przed planowanym połączeniem.

Połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki X podyktowane jest koniecznością reagowania na kryzys na rynku motoryzacyjnym. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę oraz Spółkę X pozwolą na uproszenie struktury oraz procesów zarządzania w obu spółkach (np. poprzez stworzenie jednego zarządu) oraz redukcję kosztów administracji (np. poprzez zmniejszenie liczby bieżących kont bankowych, zmniejszenie opłat za usługi audytu).

Połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki X ma również na celu wprowadzenie działań oszczędnościowych poprzez redukcję kosztów oraz wzmożenie działań handlowych. W związku z faktem, że Wnioskodawca jest spółką o wysokim stopniu zadłużenia wynikającym z przeprowadzanych inwestycji, a Spółka X posiada nadwyżkę środków finansowych, połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki X pozwoli na zrównoważenie struktury finansowej Spółki po połączeniu.

Ponadto, w wyniku połączenia obu spółek, Spółka X uzyska dostęp do bazy klientów Wnioskodawcy, co ułatwi Spółce X pozyskiwanie nowych kontrahentów. Spółka po połączeniu będzie miała także możliwość uzyskania korzystniejszych cen na rynku surowców.

Oprócz działalności objętej Zezwoleniem, Zezwoleniem X i ewentualnie kolejnym zezwoleniem uzyskanym przez Spółkę X Wnioskodawca po połączeniu prowadziła będzie również niewielką działalność gospodarczą nieobjętą ww. zezwoleniami. W konsekwencji działalność ta będzie podlegała opodatkowaniu.

Po połączeniu Spółka planuje dalsze inwestycje na terenie SSE. W związku z tym nie jest wykluczone, że Spółka po połączeniu uzyska kolejne zezwolenie (zezwolenia) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Na jaki dzień zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Spółka powinna dyskontować wydatki kwalifikowane i otrzymaną pomoc publiczną... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka po połączeniu powinna dokonywać dyskontowania całej uzyskanej pomocy publicznej najpierw na dzień uzyskania Zezwolenia z dnia 29 grudnia 2006 r., następnie po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia limitu pomocy publicznej, pozostałą kwotę zwolnienia na dzień uzyskania Zezwolenia X z dnia 29 grudnia 2006 r., następnie po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia X limitu pomocy publicznej, pozostałą kwotę zwolnienia na dzień uzyskania kolejnego zezwolenia przez Spółkę X.

Spółka po połączeniu powinna prowadzić ewidencję kosztów inwestycji - wydatków, o których mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia oraz utworzonych nowych miejsc pracy związanych z działalnością objętą odpowiednim zezwoleniem. Jest to niezbędne w zakresie ustalenia kosztów inwestycji poniesionych na podstawie każdego z zezwoleń dla celów kalkulacji przysługującego Spółce po połączeniu limitu pomocy publicznej.

Wyodrębnienie kosztów inwestycji na potrzeby każdego zezwolenia pozwoli Spółce po połączeniu zdyskontować wydatki zgodnie z brzmieniem § 7 ust. 1 rozporządzenia.

Zgodnie z powyższą regulacją koszty inwestycji oraz wielkość pomocy mają być dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia.

Zatem wartość dostępnej pomocy Spółka po połączeniu obliczy jako:

* sumę wydatków poniesionych na podstawie Zezwolenia zdyskontowanych na dzień uzyskania Zezwolenia z dnia 29 grudnia 2006 r., powiększoną o

* sumę wydatków poniesionych na podstawie Zezwolenia X zdyskontowanych na dzień uzyskania Zezwolenia X z dnia 29 grudnia 2006 r. powiększoną o

* sumę wydatków poniesionych na podstawie kolejnego zezwolenia uzyskanego przez spółkę X zdyskontowanych na dzień jego uzyskania,

z uwzględnieniem w każdym przypadku wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy dla danego regionu obowiązującej w dniu wydania zezwolenia.

Jednocześnie, w związku z brakiem obowiązku wyodrębnienia dla każdego zezwolenia strefowego przychodów i kosztów osiągniętych na działalności strefowej prowadzonej na podstawie poszczególnych zezwoleń, Spółka po połączeniu wykaże jeden strumień przychodów (dochodów) zwolnionych.

W związku z powyższym Spółka po połączeniu obejmie zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie dwóch (lub więcej) zezwoleń, a rozliczenie limitu dostępnej pomocy publicznej zostanie dokonane jak poniżej. Do dnia wykorzystania pomocy publicznej przysługującej w ramach Zezwolenia, całą pomoc publiczną uzyskaną na dzień 31 marca kolejnego roku podatkowego, Spółka po połączeniu dyskontowała będzie wyłącznie na dzień uzyskania Zezwolenia z dnia 29 grudnia 2006 r. Jako pomoc publiczną Spółka po połączeniu uzna niezapłacony podatek od sumy zwolnionych z opodatkowania dochodów strefowych. W roku podatkowym, w którym suma otrzymanej pomocy publicznej zdyskontowanej na dzień uzyskania Zezwolenia zrówna się z kosztami kwalifikowanymi zdyskontowanymi na dzień uzyskania Zezwolenia (uwzględniając maksymalną intensywność pomocy publicznej dla Zezwolenia), Spółka rozpocznie rozliczanie pomocy publicznej w ramach Zezwolenia X z dnia 29 grudnia 2006 r. Następnie, w roku podatkowym, w którym suma otrzymanej pomocy publicznej zdyskontowanej na dzień uzyskania Zezwolenia X zrówna się z kosztami kwalifikowanymi zdyskontowanymi na dzień uzyskania Zezwolenia X (uwzględniając maksymalną intensywność pomocy publicznej dla Zezwolenia X), Spółka rozpocznie rozliczanie pomocy publicznej w ramach kolejnego zezwolenia uzyskanego przez spółkę X. Spółka po połączeniu będzie korzystała ze zwolnienia podatkowego do dnia, kiedy suma udzielonej pomocy publicznej dyskontowanej na dzień uzyskania kolejnego zezwolenia zrówna się z łączną sumą kosztów kwalifikowanych (uwzględniając maksymalną intensywność pomocy dla kolejnego zezwolenia). Stanowisko Spółki potwierdza m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 21 lutego 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-189/11/SD), w której stwierdził, że "Spółka może (...) objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE, wykorzystując limit pomocy publicznej dostępnej w ramach Zezwolenia z 2000 r., a po jego wyczerpaniu limit wynikający z Zezwolenia z 2008 r.".

Podsumowując, zdaniem Spółki, niezależnie od liczby posiadanych po połączeniu zezwoleń strefowych Spółka po połączeniu w celu ustalenia dochodu na działalności zwolnionej będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 Ustawy CIT. Ponadto, Spółka po połączeniu powinna dokonywać dyskontowania całej uzyskanej pomocy publicznej najpierw na dzień uzyskania Zezwolenia z dnia 29 grudnia 2006 r., po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia limitu pomocy, na dzień uzyskania Zezwolenia X z dnia 29 grudnia 2006 r., po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia X limitu pomocy, na dzień uzyskania kolejnego zezwolenia przez spółkę X. Powyższy schemat będzie miał również zastosowanie do rozliczania kolejnych zezwoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 29 grudnia 2006 r. planuje połączenie ze Spółką X, która również prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia X z dnia 29 grudnia 2006 r., zmienionego Decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 marca 2009 r. Ponadto nie jest wykluczone, że Spółka X uzyska kolejne zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przed planowanym połączeniem.

Spółka po połączeniu będzie sukcesorem praw i obowiązków Wnioskodawcy, co szczegółowo zostało omówione w interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-788/12/MO.

Ustawa o p.d.o.p. wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie - tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem, przedsiębiorca posiada ważne zezwolenie i jego działalność spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego.

Spółka, jako przedsiębiorca strefowy, który będzie posiadać dwa (lub więcej) zezwolenia na działalność w strefie, aby korzystać ze zwolnienia podatkowego, winna określić maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej wygenerowany przez wszystkie swoje wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą oraz porównać go z wielkością pomocy już otrzymanej w jakiejkolwiek formie.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, brak jest przeszkód, aby Spółka po połączeniu dokonała dyskontowania całej uzyskanej pomocy publicznej najpierw na dzień uzyskania Zezwolenia, po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia limitu pomocy, na dzień uzyskania Zezwolenia X, po wyczerpaniu przysługującego w ramach Zezwolenia X limitu pomocy, na dzień uzyskania kolejnego zezwolenia przez Spółkę X, przy założeniu, że ww. zezwolenia nie utracą wcześniej swojej ważności. Spółka może zatem objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE, wykorzystując limit pomocy publicznej dostępnej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu limit wynikający z drugiego zezwolenia, i kolejnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl