IBPBI/2/423-886/12/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-886/12/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 18 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. ustalenia:

* czy połączenie się Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. spowoduje zachowanie wszelkich uprawnień Wnioskodawcy wynikających z Zezwolenia,

* czy w związku z sukcesją generalną będą przysługiwać Wnioskodawcy uprawnienia Spółki przejmowanej,

* czy Wnioskodawca będzie miał prawo po przejęciu Spółki przejmowanej do korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.

- jest prawidłowe.

(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. ustalenia:

* czy połączenie się Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. spowoduje zachowanie wszelkich uprawnień Wnioskodawcy wynikających z Zezwolenia,

* czy w związku z sukcesją generalną będą przysługiwać Wnioskodawcy uprawnienia Spółki przejmowanej,

* czy Wnioskodawca będzie miał prawo po przejęciu Spółki przejmowanej do korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka A) jest podatnikiem polskiego podatku dochodowego od osób prawnych (p.d.o.p.). Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej:. SSE) na podstawie Zezwolenia nr 202 z dnia 1 grudnia 2006 r. (dalej: Zezwolenie Spółki A), przy czym w dokumencie Zezwolenia Spółki A wskazana została inna nazwa spółki z o.o., pod którą to Spółka A działała do czerwca 2012 r.

Zezwolenie Spółki A po jego wydaniu zostało zmienione (poprzez wydłużenie określonego w nim terminu poniesienia wydatków inwestycyjnych). Spółka A prowadzi również częściowo działalność gospodarczą poza terenem Strefy, z tym, że w zakresie dochodu na tej działalności Spółka A nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zezwolenie udzielone zostało Wnioskodawcy w trakcie obowiązywania rozporządzenia z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie... specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485, dalej: Rozporządzenie o KSSE).

Zezwolenie Spółki A ma obowiązywać do dnia 8 sierpnia 2016 r. Na jego podstawie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 21, poz. 86, tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, dalej: u.p.d.o.p.).

Obecnie Wnioskodawca zamierza połączyć się z inną Spółką z o.o. (dalej: Spółka B lub Spółka przejmowana, a łącznie ze Spółką A: Spółki).

Spółka B jest polskim podatnikiem p.d.o.p. Spółka przejmowana prowadzi działalność na terenie. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Wałbrzyska SSE) na podstawie dwóch zezwoleń strefowych:

* Zezwolenia nr 29 z dnia 4 sierpnia 2000 r. (dalej: Zezwolenie Spółki B z 2000 r.) udzielonego do dnia 28 maja 2017 r., przy czym w dokumencie zezwolenia wskazana została inna nazwa Spółki, pod którą to firmą Spółka przejmowana działała do dnia 13 grudnia 2001 r.;

* Zezwolenia nr 131 z dnia 8 stycznia 2008 r. (dalej: Spółki B z 2008 r.) udzielonego do dnia 29 maja 2017 r.

(dalej łącznie: Zezwolenia Spółki B lub łącznie z Zezwoleniem Spółki A: Zezwolenia).

Zezwolenie Spółki B z 2000 r. zostało wydane jeszcze w trakcie obowiązywania Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia... specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 290), natomiast Zezwolenie Spółki B z 2008 r. już w okresie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 236, poz. 1705, dalej: Rozporządzenie o WSSE).

Zakresy działalności określone w Zezwoleniu Spółki A oraz w Zezwoleniach Spółki B w podstawowym zakresie są ze sobą zbieżne. Żadne z Zezwoleń ani przepisów, na podstawie których zostały wydane, nie zawiera ograniczeń w zakresie sukcesji praw i obowiązków z nich wynikających.

Spółka A oraz Spółka B są dużymi przedsiębiorcami w rozumieniu Załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001 r.; Dz. Urz. UE Polska wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141).

Każdej ze Spółek w związku z uzyskanymi Zezwoleniami i poniesionymi nakładami inwestycyjnymi przysługują określone na podstawie właściwych przepisów limity pomocy publicznej, jaką każda ze Spółek może uzyskać, m.in. w postaci zwolnienia od p.d.o.p. dochodów z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE).

Połączenie Spółek ma być dokonane przez przejęcie, w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej: k.s.h.), tj. poprzez przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej na Spółkę A. Połączenie nie będzie wiązało się z późn. zm. inwestycji objętych Zezwoleniami, w szczególności nie będzie prowadziło do relokacji żadnej z inwestycji, w związku z którymi wydane zostały Zezwolenia. Inwestycje rozumiane jako ogół nabytych przez Spółki środków trwałych oraz stworzone przez nie nowe miejsca pracy pozostaną więc w dotychczasowej lokalizacji, tj. w regionie, w jakim inwestycja uzyskała Zezwolenie oraz zgodnie z nim miała zostać zrealizowana i utrzymana.

W związku z powyższym w wyniku połączenia Wnioskodawca prowadzić będzie działalność na terenie zarówno... SSE, jak i... SSE, na podstawie i w zakresie określonym w Zezwoleniach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku przedstawionego zdarzenia przyszłego, tj. połączenia się Wnioskodawcy ze Spółką przejmowaną w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., Wnioskodawca zachowa wszelkie uprawnienia wynikające z przysługującego mu Zezwolenia Spółki A oraz czy w związku z sukcesją generalną wskazaną w przepisach Ordynacji Podatkowej (dalej: O.p.), k.s.h. i kodeksu handlowego będą mu przysługiwać uprawnienia Spółki przejmowanej wynikające z Zezwoleń Spółki B, a w szczególności, czy Wnioskodawca będzie miał po przejęciu Spółki B prawo do korzystania ze zwolnienia od p.d.o.p., o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., zarówno odnośnie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie... SSE na podstawie Zezwolenia CSP, jak i działalności prowadzonej na terenie... SSE na podstawie Zezwoleń Spółki B... (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)

1. Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy w wyniku dokonania przejęcia Spółki B:

a.

Wnioskodawca zachowa przysługujące mu uprawnienia wynikające z Zezwolenia Spółki A, a w szczególności prawo do zwolnienia od p.d.o.p. dochodów pochodzących z działalności prowadzonej przez niego na podstawie Zezwolenia Spółki A na terenie... SSE, ponieważ nie istnieją, ani nie istniały żadne regulacje według których przejęcie innego podmiotu mogłoby skutkować dla dużego przedsiębiorcy utratą praw wynikających z zezwolenia strefowego;

b.

w związku z sukcesją generalną (wejściem we wszystkie prawa i obowiązki - także podatkowe - Spółki przejmowanej), zgodnie właściwymi przepisami O.p. oraz k.s.h. i rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 czerwca 1934 r. Kodeks handlowy (Dz. U. Nr 57, poz. 502, dalej: k.h.), przejdą na Wnioskodawcę prawa i obowiązki Spółki przejmowanej wynikające z Zezwoleń Spółki B, a w szczególności Wnioskodawca będzie miał (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.) prawo do korzystania ze zwolnienia od p.d.o.p. dochodów pochodzących z działalności, którą obecnie na podstawie Zezwoleń Spółka B prowadzi Spółka przejmowana na terenie... SSE, a której prowadzenie będzie kontynuował Wnioskodawca w wyniku planowanego przejęcia Spółki B.

Powyższe stanowisko oparte jest na następujących przepisach, a także ich interpretacji dokonanej przez organy podatkowe, które w wydawanych interpretacjach indywidualnych prezentują stanowisko spójne z przedstawionym powyżej poglądem Wnioskodawcy:

2.

Brzmienie przepisów

a.

art. 494 § 2 k.s.h.:

§ 2. Na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej;

b. art. 618 k.s.h., zgodnie z którym art. 494 § 2 k.s.h. ma zastosowanie do uprawnień spółki uzyskanych po wejściu w życie tego przepisu, tj. od dnia 1 stycznia 2001 r., a możliwość przejścia zezwoleń, koncesji i ulg uzyskanych przed tą datą zależy od tego, czy pozwalały na to przepisy obowiązujące wcześniej:

Przepisy art. 494 § 2 i art. 531 § 2 stosuje się do koncesji, zezwoleń oraz ulg przyznanych po dniu wejścia w życie ustawy, chyba że przepisy dotychczasowe przewidywały przejście takich uprawnień na spółkę przejmującą lub na spółkę nowo zawiązaną;

c. art. 285 § 3 k.h., regulującego kwestię sukcesji prawnej w przypadku połączenia spółek z o.o. przez przejęcie w stanie prawnym obowiązującym przed wejściem w życie k.s.h.:

§ 3. Z chwilą wykreślenia spółki przejętej spółka przejmująca wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejętej;

d. art. 93 § 1 i § 2 pkt 1 O.p. w ich brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2003 r., zgodnie z którym spółka przejmująca jest sukcesorem wszelkich praw i obowiązków podatkowych spółki przejmowanej:

§ 1. Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych, (...)

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych); (...);

e.

art. 93d O.p.:

Przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego;

f. art. 93 § 1 pkt 2 i § 4 O.p. w ich brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2001 r., zgodnie z którym osoba prawna powstała w wyniku połączenia się osób prawnych (a więc także i przejęcia jednej spółki kapitałowej przez inną spółkę kapitałową) jest sukcesorem wszelkich praw i obowiązków łączących się podmiotów:

§ 1. Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, osoba prawna powstała w wyniku:

(...)

2.

połączenia się osób prawnych

- wstępuje we wszelkie, przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki przekształconej osoby prawnej albo każdej z łączących się osób prawnych. (...)

§ 4. Przepisy § 1-3 stosuje się również do praw i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego;

g.

art. 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm., dalej: Ustawa o SSE):

3.

Zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

1.

zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub

2.

rażąca uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

3.

nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki;

h.

§ 5 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia o WSSE z 2006 r. (w brzmieniu obowiązującym od 14 lutego 2007 r.):

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona (...).

3.

Uzasadnienie szczegółowe.

Kontynuacja działalności przez Spółkę A.

Wnioskodawca stwierdza, że w wyniku przedstawionego zdarzenia przyszłego, tj. przejęcia przez niego Spółki B, z punktu widzenia ciągłości działalności Wnioskodawcy nie dojdzie do żadnej zmiany. Wnioskodawca zachowa swój byt prawny w stanie niezmienionym, aktualne pozostaną identyfikujące go numery (NIP, numer REGON, numer KRS). Przysługujące Wnioskodawcy prawa i obowiązki, w tym te o charakterze administracyjnym, nie ulegną więc zmianie wskutek połączenia.

Samo połączenie pozostanie bez wpływu na ważność Zezwolenia Spółki A, a w związku z tym na możliwość korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. odnośnie dochodów pochodzących z działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia Spółki A.

Sukcesja w zakresie Zezwoleń Spółki B

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w wyniku przejęcia Spółki B stanie się on podmiotem wszelkich praw i obowiązków wynikających z Zezwoleń Spółki B na skutek sukcesji prawnej. Sukcesja ta odnosić się będzie do obydwu Zezwoleń Spółki B, jednakże na podstawie różnych przepisów. Zastosowanie będą miały:

* Zezwolenia Spółki B z 2008 r. - art. 494 § 2 k.s.h. oraz art. 93 § 1 i § 2 pkt 1 O.p. w obecnym brzmieniu, natomiast,

* Zezwolenia Spółki B z 2000 r. - art. 285 § 3 k.h. oraz art. 93 § 1 pkt 2 i § 4 O.p. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2000 r. w związku z art. 618 k.s.h.

Zezwolenie Spółki B z 2008 r.

Sukcesja prawna na gruncie przepisów prawa handlowego.

Artykuł 494 k.s.h. określa m.in. zasady wstępowania przez spółkę przejmującą w prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Art. 494 § 2 k.s.h. stanowi, że uprawnienia wynikające z koncesji, zezwoleń, ulg etc, które przysługiwały przejętej spółce, przechodzą na spółkę przejmującą z dniem połączenia. Sukcesja ta nie dotyczy jednak uprawnień, co do których ustawa bądź decyzja je przyznająca stwierdza, że nie podlegają one przejściu w wyniku połączenia spółek. W przypadku Zezwolenia Spółki B z 2008 r. takie wyłączenie nie zostało przewidziane, a zatem, w ocenie Wnioskodawcy, nastąpi sukcesja na gruncie przepisów k.s.h.

Sukcesja na gruncie przepisów podatkowych

Również przepisy O.p. wyraźnie wskazują, że w przypadku połączenia spółek przez przejęcie sukcesja dotyczy praw i obowiązków podatkowych (w tym odnoszących się do zwolnień i ulg podatkowych, a więc i zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.).

W obowiązującym stanie prawnym, w przypadku połączenia przez przejęcie, zgodnie z art. 93 § 1 i § 2 pkt 1 O.p. następuje sukcesja podatkowa, tj. spółka kapitałowa przejmująca inną spółkę wstępuje w jej prawa i obowiązki podatkowe.

Zgodnie z art. 93d O.p., sukcesja odnosi się także do praw i obowiązków powstałych w wyniku decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę, odnośnie Zezwolenia Spółki B z 2008 r. będzie miała miejsce sukcesja także na gruncie przepisów podatkowych.

Zezwolenie Spółki B z 2000 r.

Sukcesja prawna na gruncie przepisów prawa handlowego

Zgodnie z art. 618 k.s.h., art. 494 § 2 k.s.h. dotyczy wyłącznie tych koncesji, zezwoleń i ulg, które zostały wydane po wejściu w życie tego przepisu. Ewentualna sukcesja odnośnie uprawnień uzyskanych wcześniej zależy od właściwych przepisów regulujących tę kwestię przed dniem 1 stycznia 2001 r., kiedy to zaczął obowiązywać k.s.h.

Przed wejściem w życie k.s.h. kwestię sukcesji prawnej w przypadku połączenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością przez przejęcie regulował art. 285 § 3 k.h., zgodnie z którym z chwilą wykreślenia z rejestru spółki przejętej, spółka przejmująca wstępowała we wszystkie jej prawa i obowiązki. Zgodnie z opiniami wyrażanymi w orzecznictwie odnośnie tego przepisu (a także odpowiadającego mu dotyczącego spółek akcyjnych art. 465 § 3 k.h.), na jego podstawie dochodziło także do sukcesji na gruncie praw i obowiązków podatkowych. Pogląd taki wyraził Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w orzeczeniu z dnia 23 grudnia 1998 r., sygn. akt III SA 2791/97 NSA stwierdził, że: "Skoro bowiem z mocy tego przepisu < art. 285 § 3 k.h. - przyp. Wnioskodawcy> spółka przejmująca wstępuje we wszystkie (podkreślenie Sądu) prawa i obowiązki spółki przejętej, to sukcesja obejmuje także prawa i obowiązki w zakresie prawa podatkowego".

Analogiczny pogląd został przykładowo wyrażony również w orzeczeniu z dnia 20 kwietnia 1999 r., sygn. akt III SA 7091/98, w którym NSA stwierdził, że "sukcesja uniwersalna, w tym przewidziana w art. 463 i nast. k.h., wywołuje skutki także w sferze praw i obowiązków publicznoprawnych, a więc również i podatkowych", a także w orzeczeniu z dnia 27 listopada 1995 r., sygn. akt SA/Gd 2508/94. Biorąc więc pod uwagę brzmienie właściwych przepisów, w opisanym zdarzeniu przyszłym zdaniem Wnioskodawcy stanie się on stroną wszystkich praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia Spółki B z 2000 r.

Sukcesja na gruncie przepisów podatkowych.

Niezależnie od powyższego, sukcesja uprawnień podatkowych wynikała z odpowiednich przepisów O.p. Art. 93 O.p. w swoim brzmieniu sprzed 1 stycznia 2001 r. (zmienionym z tą datą na podstawie art. 608 k.s.h., ze względu na wejście w życie nowego kodeksu) przewidywał sukcesję w przypadku połączenia spółek (art. 93 § 1 pkt 2 O.p.). Z kolei na podstawie art. 93 § 4 O.p. sukcesja odnosiła się także do praw i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych wydanych na podstawie prawa podatkowego.

Należy więc uznać, że przepisy te jako obowiązujące przed wejściem w życie k.s.h. spełniały określony w art. 618 k.s.h. warunek możliwości zastosowania art. 494 § 2 k.s.h., tj. przewidywały przejście uprawnień z wynikających z zezwoleń na spółkę przejmującą.

Podobnie uznał (odnośnie zezwolenia strefowego wydanego przed 1 stycznia 2001 r.) Pomorski Urząd Skarbowy w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dni 4 maja 2005 r., sygn. akt DP/P1/423-0019/1/05/AP, stwierdzając m.in., że "brak jest przeszkód prawnych do przejścia prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na spółkę przejmującą".

W konsekwencji, także odpowiednie przepisy prawa podatkowego przewidują sukcesję praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia Spółki B z 2000 r. W ocenie Wnioskodawcy żaden ze znajdujących zastosowanie przepisów nie przewiduje ograniczeń w zakresie przejścia praw i obowiązków wynikających zarówno z Zezwolenia Spółki B z 2008 r., jak i z Zezwolenia Spółki B z 2000 r.

Ewentualne ograniczenie sukcesji ze względu na przepisy szczególne.

Jak już wskazano powyżej, warunkiem przejścia uprawnień wynikających z zezwolenia, koncesji czy ulgi na spółkę przejmującą jest, zgodnie z art. 494 § 2 k.s.h., brak ograniczeń w tym względzie wynikających z treści danej decyzji bądź przepisów ustawowych. Art. 93e O.p. (a także art. 93 § 1 O.p. w przywołanym powyżej brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie k.s.h.) uzależnia z kolei sukcesję m.in. od tego, czy odrębna ustawa nie stoi jej na przeszkodzie.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uwagi w tym zakresie.

Treść żadnego z Zezwoleń nie wprowadza ograniczeń odnośnie sukcesji. Również Regulamin... SSE oraz Regulamin... SSE, do których odwołują się Zezwolenia, nie przewidują w tej kwestii żadnych przeszkód.

Również przepisy regulujące działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych, w tym w szczególności Ustawy o SSE, nie wprowadzają żadnych ograniczeń w zakresie sukcesji praw i obowiązków wynikających z zezwolenia na działalność na terenie strefy, w związku z połączeniem spółek.

Na skutek połączenia nie dochodzi również do spełnienia przesłanek cofnięcia zezwolenia wskazanych w art. 19 ust. 3 Ustawy o SSE, co dotyczy wszystkich Zezwoleń.

W wyniku połączenia nie dojdzie bowiem do zaprzestania prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - w analizowanym zdarzeniu przyszłym Spółka A będzie kontynuowała swoją dotychczasową działalność oraz jako następca prawny Spółki B będzie prowadziła działalność także na podstawie Zezwoleń Spółki B (stanowisko Wnioskodawcy w kwestii zasadności uznania, że przejęcie spółki w trybie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. nie stanowi zakończenia działalności spółki przejmowanej zostało szeroko przedstawione w części wniosku odnoszącej się do Pytania nr 2).

Rozporządzenia

Obecnie podstawowym aktem dotyczącym działalności gospodarczej na terenie strefy jest Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548) obowiązujące od 30 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 8 ww. rozporządzenia, do przedsiębiorców, którzy zezwolenia strefowe otrzymali przed jego wejściem w życie, zastosowanie mają regulacje obowiązujące wcześniej: "Do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej".

Do Zezwoleń Spółki B zastosowanie będzie więc miało Rozporządzenie o WSSE. Zaczęło ono obowiązywać już po wydaniu Zezwolenia Spółce B z 2000 r., jednakże będzie stosować się do obydwu Zezwoleń Spółki B, gdyż nie zawiera przepisów intertemporalnych wskazujących na to, by do przedsiębiorców, którzy otrzymali zezwolenia strefowe przed jego wejściem w życie miały znajdować zastosowanie wcześniejsze przepisy.

Powyższe stanowisko spójne jest z poglądem wyrażonym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 29 maja 2009 r., sygn. akt IBPBI/2/423-332/09/CzP, w którym organ podatkowy stwierdził, że "rozporządzenie z 2 listopada 2006 r., (...) nie wprowadziło przepisów przejściowych dotyczących podmiotów działających na podstawie zezwoleń wydanych przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia (...). W związku z powyższym zasady korzystania ze zwolnień na podstawie zezwoleń wcześniej udzielonych zostały określone w ww. rozporządzeniu z dnia 2 listopada 2006 r." (interpretacja ta odnosiła się do Rozporządzenia o KSSE, które zawiera przepisy analogiczne do Rozporządzenia o WSSE, w związku z czym zdaniem Wnioskodawcy jej powołanie jest zasadne).

Również Rozporządzenie o WSSE nie zawiera żadnych ograniczeń w zakresie wynikającej z połączenia i opisanej powyżej sukcesji praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia.

Rozporządzenie o WSSE określa jedynie w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 warunki korzystania ze zwolnienia z p.d.o.p., które to warunki jednak w wyniku połączenia nie ulegną zmianie i nie zostaną naruszone. W wyniku połączenia nie dojdzie bowiem do:

* przeniesienia w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne, przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (w wyniku połączenia nie dojdzie do przeniesienia składników majątku, a do wstąpienia przez Spółkę A w prawa i obowiązki z nimi związanymi);

* zaprzestania przed upływem 5 lat od zakończenia inwestycji prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy (działalność ta będzie bez zmian prowadzona przez sukcesora).

Jak wynika z powyższego, żadne przepisy regulujące działalność na terenie SSE nie wprowadzają żadnych ograniczeń wstępowania w prawa i obowiązki wynikające z zezwoleń strefowych na podstawie sukcesji wynikającej z art. 494 § 2 k.s.h.

Podsumowując, stwierdzić należy, że żadne ze wskazanych wyżej przepisów nie wprowadzają ograniczenia w kwestii wstąpienia przez Spółkę A w ogół praw i obowiązków wynikających z Zezwoleń Spółki B w wyniku przejęcia przez nią Spółki B. Wnioskodawca wskazuje także, że w jego ocenie nie obowiązują jakiekolwiek inne przepisy, które mogłyby takie ograniczenie wprowadzać. Stwierdzić również należy, że wskazane powyżej wyliczenia warunków, jakie spełniać musi przedsiębiorca działający na podstawie zezwolenia strefowego oraz przyczyny cofnięcia zezwolenia strefowego stanowią katalogi zamknięte. Tak też uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji podatkowej z dnia 27 maja 2011 r. stwierdzając, że wyżej wymienione przypadki utraty zwolnienia lub cofnięcia zezwolenia strefowego stanowią katalog zamknięty, do którego nie należy połączenie spółek przez przejęcie, a więc "w rezultacie w przypadku sukcesji generalnej zezwolenie nadal obowiązuje, a sukcesorem praw i obowiązków wynikających z zezwolenia staje się podmiot przejmujący." Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w wyniku przejęcia Spółki przejmowanej, podmiotem wszelkich praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia Spółki B stanie się Wnioskodawca.

Możliwość stosowania zwolnienia w p.d.o.p.

W konsekwencji, w związku z faktem, że Wnioskodawca w następstwie planowanego przejęcia Spółki B:

* zachowa swoje dotychczasowe uprawnienia wynikające z Zezwolenia Spółki A;

* stanie się podmiotem uprawnień wynikających z obydwu Zezwoleń Spółki B.

zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., dochody Wnioskodawcy z działalności prowadzonej zarówno w... SSE na podstawie Zezwolenia Spółki A, jak i w... SSE na podstawie Zezwoleń Spółki B będą zwolnione od p.d.o.p. do limitów określonych we właściwych przepisach ograniczających wielkość pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Stanowisko analogiczne do przedstawionego powyżej przez Wnioskodawcę wyraził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2011 r., sygn. akt IBPBI/2/423-1511/10/CzP, w której organ podatkowy stwierdził, że "w myśl przepisów art. 93 Ordynacji podatkowej w wyniku połączenia się spółek, o którym mowa w art. 492 § 1 k.s.h., na spółkę przejmującą (bądź nowozawiązaną) przechodzą wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka łącząca się posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Oznacza to, że spółka przejmująca/nowozawiązana wstępuje, co do zasady, we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Zatem Wnioskodawca (bądź podmiot nowozawiązany) będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., w oparciu o posiadane przez E. zezwolenie".

Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 9 października 2009 r., sygn. akt IBPBI/2/423-823/09/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, który stwierdził, że "zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...), zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia; zostanie po połączeniu przejęte przez Wnioskodawcę w drodze sukcesji generalnej".

Podobny pogląd wyraził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2009 r. sygn. akt ILPB3/423-97/09-4/ŁM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie pytań nr 2-4 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl