IBPBI/2/423-886/09/AP - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów spółdzielni uznanej wstępnie za grupę producentów rolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-886/09/AP Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów spółdzielni uznanej wstępnie za grupę producentów rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 15 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia, z którego może skorzystać grupa producentów rolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia, z którego może skorzystać grupa producentów rolnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 2 września 2009 r. znak: IBPBI/2/423-886/09/AP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 15 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia prowadzi działalność marketingową w imieniu i na rzecz zrzeszonych producentów, w tym:

*

organizowanie wspólnej sprzedaży i dystrybucji owoców,

*

negocjowanie cen i zawieranie umów zbiorowych,

*

promocję i reklamę oraz tworzenie wspólnych znaków towarowych oraz realizuje cele zawarte w Statucie Spółdzielni. Ponadto Spółdzielnia może prowadzić inną działalność gospodarczą, a w szczególności handlową, usługową i produkcyjną w interesie swoich członków, w ramach obowiązujących przepisów, przy czym przynajmniej 75% przychodów Spółdzielni musi pochodzić ze sprzedaży produktów z gospodarstw jej członków.

Na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach, Spółdzielnia w okresie od 26 lipca 2002 r. do 10 lutego 2009 r. była wpisana do rejestru grup producentów rolnych (decyzja Wojewody dnia 26 lutego 2002 r. oraz decyzja Marszałka Województwa z dnia 10 lutego 2009 r.)

W związku z powyższym zgodnie z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego od dnia 1 stycznia 2007 r. dochody ze sprzedaży produktów pochodzących z gospodarstw członków grupy producentów rolnych, uzyskane przez Spółdzielnię, podlegały zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W dniu 11 grudnia 2007 r. Spółdzielnia decyzją Marszałka Województwa została wstępnie uznana grupą producentów owoców i warzyw dla kategorii produktów: owoce. W związku z faktem, iż grupa producentów może być wpisana tylko do jednego rejestru, w dniu 10 lutego 2009 r. Spółdzielnia została skreślona z Rejestru Grup Producentów Rolnych dla kategorii produktów: owoce i warzywa.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 9 września 2009 r., Spółdzielnia wyjaśniła dodatkowo:

1.

Spółdzielnia od dnia 10 lutego 2009 r. decyzją Marszałka Województwa została skreślona z Rejestru Grup Producentów Rolnych, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych, ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88 poz. 983 z późn. zm.). Sytuacja powyższa spowodowana była faktem, iż od dnia 11 grudnia 2007 r. decyzją Marszałka Województwa Spółdzielnia została wstępnie uznana grupą producentów dla kategorii produktów: owoce, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. Nr 223, poz. 2221, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 maja 2004 r. w sprawie warunków wstępnego uznawania grup producentów owoców i warzyw, uznawania organizacji producentów owoców i warzyw oraz warunków i wymagań, jakie powinny spełniać plany dochodzenia do uznania (Dz. U. Nr 132, poz. 1420), rozporządzenia Rady (WE) Nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw oraz rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1432/2003 z dnia 11 sierpnia 2003 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) Nr 2200/96 w odniesieniu do warunków uznania organizacji producentów i wstępnego uznania grup producentów. Grupa producentów rolnych może być wpisana tylko do jednego rejestru grup producenckich.

2.

Dochody grupy pochodzą ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona.

3.

Produkty lub grupy produktów, z których dochód może być wolny od podatku, zostały wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych.

4.

Dochody grupy wydatkowane zostały między innymi na szkolenie członków grupy producentów rolnych.

5.

Dochody grupy zostały wydatkowane na rzecz członków tej grupy, głównie na realizację wspólnych inwestycji zgodnych z realizowanym przez grupę planem dochodzenia do uznania w latach 2007-2012.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody Spółdzielni, jako wstępnie uznanej grupy producentów owoców są nadal zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskane przez Spółdzielnię (tylko w odniesieniu do dochodów ze sprzedaży produktów pochodzących z gospodarstw członków grupy producentów rolnych Spółdzielni) nadal są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

Za wyżej wymienione wydatki uznaje się zgodnie z art. 17 ust. 9 cytowanej ustawy wydatki na: zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych oraz szkolenia członków grupy producentów rolnych.

Jak wynika z brzmienia cyt. przepisów, wolne od podatku dochodowego są dochody grupy producentów rolnych spełniające łącznie następujące warunki:

1.

grupa producentów rolnych powinna być wpisana do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw;

2.

dochody grupy muszą pochodzić ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona;

3.

produkty lub grupy produktów, ze sprzedaży których dochód jest wolny od podatku, muszą zostać wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych;

4.

dochody wydatkowane zostały na:

a.

szkolenie członków grupy producentów rolnych lub

b.

zakup środków produkcji, które winny być przekazane członkom grupy producenckiej;

5.

dochody zostały wydatkowane na rzecz członków tej grupy:

a.

w roku podatkowym lub

b.

po roku po nim następującym.

W konsekwencji, tylko łączne spełnienie wszystkich wyżej wymienionych warunków, umożliwi Spółdzielni skorzystanie z prawa do zastosowania zwolnienia podatkowego wynikającego z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wykazania osiągniętego w roku podatkowym dochodu - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym - w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), jako wolnego od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zauważyć należy, że zgodnie z utrwalonym stanowiskiem prezentowanym zarówno w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, jak i piśmiennictwie, wszelkie ulgi i zwolnienia stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Zatem przepisy regulujące ulgi i zwolnienia należy interpretować w sposób ścisły natomiast wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna.

Ponadto zauważyć należy, że wprowadzając przedmiotowe zwolnienie ustawodawca wziął pod uwagę zarówno faktyczne (wynikające ze specyfiki produkcji), jak i prawne uwarunkowania związane z prowadzeniem grup producenckich.

W tym zakresie uwzględnił postanowienia ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw. Ustawa ta określa szczegółowo zasady organizowania się producentów rolnych w grupy producentów i ich związki oraz zasady i warunki udzielania ze środków publicznych pomocy finansowej związanej z ich organizowaniem i funkcjonowaniem.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia została z dniem 10 lutego 2009 r. wykreślona z Rejestru Grup Producentów Rolnych dla kategorii produktów owoce i warzywa, prowadzonego na podstawie ustawy o grupach producentów rolnych, a z dniem 11 grudnia 2007 r. Spółdzielnia decyzją Marszałka Województwa została wstępnie uznana grupą producentów dla kategorii produktów owoce, na podstawie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca nie spełnia wszystkich warunków umożliwiających zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż Spółdzielnia nie jest wpisana do rejestru grup producentów rolnych, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw.

Stanowisko Wnioskodawcy uznać zatem należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl