IBPBI/2/423-882/10/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-882/10/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 2 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ważności certyfikatu rezydencji (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ważności certyfikatu rezydencji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Walne Zgromadzenie Wspólników Spółki podjętą uchwałą z dnia 21 maja 2009 r., zobowiązało Spółkę do wypłaty dywidendy za 2008 rok w dwóch równych ratach po 400.000,00 zł (razem 800.000,00 zł): I rata do dnia 30 września 2009 r., II rata do dnia 30 listopada 2009 r. I rata dywidendy została wypłacona w terminie w dniu 28 września 2009 r. Natomiast II rata dywidendy ze względu na trudności finansowe Spółki nie została wypłacona w ustalonym terminie do dnia 30 listopada 2009 r. W dniu 26 listopada 2009 r. zostało zwołane Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Wspólników, które w związku z zaistniałą sytuacją finansową Spółki podjęło uchwałę, zgodnie z którą termin wypłaty II raty dywidendy za 2008 rok został na nowo wyznaczony na dzień 30 marca 2010 r. i Spółka II ratę dywidendy wypłaciła w tym terminie. Spółka jako płatnik zastosowała zwolnienie z art. 22 ust. 4, 4a w korespondencji z art. 26 ust. 1c u.o.p.d.o.p. Spółka otrzymała certyfikaty rezydencji od udziałowców w terminie wypłaty I raty dywidendy w 2009 r. W związku z przesunięciem terminu wypłaty II raty dywidendy za 2008 rok Spółka otrzymała certyfikaty rezydencji dotyczące udziałowców w marcu 2010 r. Certyfikaty rezydencji udziałowców zaświadczają, że na dzień 29 marca 2009 r. udziałowiec Spółki od dnia 1 stycznia 2004 r. jest zarejestrowany dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w Urzędzie Skarbowym i posiada adres siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Uchwałą Walnego Zgromadzenia z dnia 20 maja 2010 r. Spółka jest zobowiązana do wypłaty dywidendy za 2009 rok do dnia 30 września 2010 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy certyfikaty rezydencji udziałowców wydane w marcu 2010 r. będą ważne dla potrzeb zwolnienia z art. 22 ust. 4, 4a w korespondencji z art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli wypłata dywidendy za 2009 rok ma nastąpić do dnia 30 września 2010 r.

(pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1)

Zdaniem Spółki, certyfikaty rezydencji udziałowców, które nie zawierają informacji o okresie ich obowiązywania zachowują swoją aktualność do czasu, gdy stan faktyczny w nich poświadczony nie ulegnie zmianie. Wniosek taki wynika z literalnego brzmienia przepisów art. 4a pkt 12 w korespondencji z art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powołane przepisy nie regulują kwestii jak długo certyfikat rezydencji, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność. Tym samym należy uznać, że certyfikat rezydencji zachowuje swoją ważność tak długo, jak długo nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny. Udziałowcami Spółki są spółki prawa handlowego z siedzibą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym w Polsce. Spółka mając zaufanie i wiedzę na temat rezydencji udziałowców na terenie Rzeczypospolitej Polski uważa, że certyfikaty rezydencji uzyskane w marcu 2010 r. poświadczają tę rezydencję co najmniej do czasu gdy stan faktyczny w nich poświadczony nie ulegnie zmianie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Stosownie do art. 4a pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych określanej w dalszej części "ustawa o p.d.o.p." (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji oznacza to zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika.

Zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o p.d.o.p. osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2, bądź spółkę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2:

1.

jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub

2.

istnienia zagranicznego zakładu - zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Przepisy nie regulują kwestii jak długo certyfikat rezydencji, wydany przez właściwy organ administracji podatkowej, zachowuje swoją aktualność, a tym samym ważność.

Certyfikat rezydencji ma służyć przede wszystkim płatnikowi w ustaleniu, czy powinien pobrać podatek, czy też ewentualnie nie pobierać podatku (gdy są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania).

Warunkiem zastosowanie zwolnienia jest m.in. uzyskanie przez płatnika certyfikatu rezydencji udziałowców Spółki, potwierdzających ich miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Płatnik w dniu dokonania wypłaty nie jest zobowiązany posiadać "aktualny" certyfikat rezydencji. Płatnik może, zastosować zwolnienie z opodatkowania, biorąc pod uwagę np. wcześniej uzyskany certyfikat rezydencji. Nie zwalnia go to jednak z obowiązku udokumentowania prawidłowości niepobrania podatku "aktualnym" certyfikatem rezydencji.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe oraz wskazany we wniosku stan faktyczny należy wskazać, że stanowisko Spółki, iż certyfikaty rezydencji udziałowców, które nie zawierają informacji o okresie ich obowiązywania zachowują swoją aktualność do czasu, gdy stan faktyczny w nich poświadczony nie ulegnie zmianie - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto wskazać należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena możliwości zastosowania zwolnienia w świetle art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o p.d.o.p.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie Nr 2) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl