IBPBI/2/423-864/11/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-864/11/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 10 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 28 września 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-864/11/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano pismem z dnia 6 października 2011 r., które wpłynęło do tut. Organu w dniu 10 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 22 października 1999 r. Spółka prowadzi działalność w ramach PKWIU wymienionego w powyższym zezwoleniu i korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Spółka dokonała rozliczenia podatku dochodowego korzystając w 2010 r. w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka posiada 100% zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w 2010 r. z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zdaniem Spółki, według § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. (w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej Dz. U. 135) dochód z działalności gospodarczej jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od rozpoczęcia działalności na terenie strefy z zastrzeżeniem ust. 2-5. Po upływie tych okresów, według § 8 ww. rozporządzenia, kwota zwolnień nie może przekroczyć odrębnie w każdym roku podatkowym połowy dochodu uzyskanego przez podmiot z działalności gospodarczej.

Zgodnie z ust. 3 ww. § 5 "dochód stanowiący równowartość wydatków inwestycyjnych jest wolny od podatku dochodowego. Zwolnienie przysługuje począwszy od m-ca następującego po miesiącu, w którym podmiot poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 8. W wypadku gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę stanowiącą równowartość 2 mln EURO, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia faktycznego poniesienia wydatków, dochód jest wolny od podatku dochodowego w całości." Z powyższego przepisu wynika, iż dla podmiotów których wartość wydatków inwestycyjnych przekroczyła kwotę 2 mln EURO zwolnienie od podatku dochodowego nie jest limitowane do połowy dochodów po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu działalności w strefie ekonomicznej. Jeżeli wartość tych wydatków nie przekroczy kwoty 2 mln EURO to po dziesięciu latach obowiązują zastrzeżenia § 8, czyli kwota zwolnień nie może przekroczyć połowy dochodu (oczywiście jeżeli pozwoli na to wielkość wydatków inwestycyjnych).

Wydatki inwestycyjne poniesione przez Spółkę przekroczyły w 2006 r. kwotę stanowiącą równowartość 2 mln EURO obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa NBP z dnia poniesienia wydatków. W związku z powyższym Spółka uznaje, że dochód jest wolny od podatku w całości zgodnie z § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia. Ponadto Spółka była małym przedsiębiorcą w dniu wejścia Polski do Unii Europejskiej, a § 5 ust. 1 ustawy z 2 października 2003 r. (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) mówi, że przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed 1 stycznia 2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych w okresie do 31 grudnia 2011 r.

Reasumując Spółka uważa, że posiada 100% zwolnienia od podatku dochodowego w 2010 r. (tj. po przekroczeniu 10-letniego okresu od momentu rozpoczęcia) z działalności prowadzonej na terenie strefy, ponieważ przekroczyła kwotę wydatków inwestycyjnych stanowiących równowartość 2 min EURO.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 22 października 1999 r. Spółka prowadzi działalność w ramach PKWiU wymienionego w powyższym zezwoleniu i korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Ponadto, istotny element stanu faktycznego wynika ze stanowiska Spółki, zgodnie z którym w dniu wejścia Polski do Unii Europejskiej była małym przedsiębiorcą.

Przepisy ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.), określiły w art. 5 zasady zwolnień podatkowych (obowiązujące od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej) dla przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy zmieniającej, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2000 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm., dalej "ustawa o SSE"):

1.

w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej małym przedsiębiorcą,

2.

w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej średnim przedsiębiorcą.

Ponieważ, w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. 1 maja 2004 r. Spółka posiadała status małego przedsiębiorcy, to na podstawie art. 5 ust. 1 tej ustawy, Spółka zachowała prawo do korzystania z pomocy publicznej na starych zasadach, do końca 2011 r.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o SSE, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2000 r., dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Dochody, o których mowa w ust. 1, uzyskane w latach podatkowych następujących po roku podatkowym, w którym zgodnie z ust. 1 wygasło całkowite zwolnienie od podatku dochodowego, mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, zwolnione od podatku dochodowego w pozostałym okresie, na jaki ustanowiona została strefa, w części nie przekraczającej 50% takich dochodów (art. 12 ust. 2 ustawy o SSE).

W wykonaniu delegacji ustawowej zostało wydane m.in. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 907 z późn. zm.).

W myśl § 1 ust. 4 ww. rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2000 r.) strefę ustanawia się na okres 20 lat.

Stosownie do § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot gospodarczy działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Natomiast w zd. 1. ust. 2 § 5 tego rozporządzenia, prawodawca wskazał, że wysokość zwolnienia od podatku dochodowego ustala się na podstawie przepisu ust. 3 lub 4.

W odniesieniu do ponoszonych wydatków inwestycyjnych w § 5 ust. 3 określono, że dochód stanowiący równowartość wydatków inwestycyjnych jest wolny od podatku dochodowego. Zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania, nie dłużej jednak niż do upływu okresu, na który została ustanowiona strefa, z zastrzeżeniem § 8. W wypadku, gdy wydatki inwestycyjne przekroczą kwotę 2 mln EURO, stanowiącą równowartość, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu ogłoszonego przez Prezesa NBP z dnia faktycznego poniesienia wydatków, dochód jest wolny od podatku dochodowego w całości.

Natomiast § 8 tego rozporządzenia stanowi, iż przepisy § 5 i 7 stosuje się odpowiednio po upływie okresu, o którym mowa w § 5 ust. 1, z tym, że kwota zwolnień nie może przekroczyć, odrębnie w każdym roku podatkowym, połowy dochodu uzyskanego przez przedsiębiorcę z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

W niniejszej sprawie Spółka rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy w 1999 r., a zatem w świetle cytowanych powyżej przepisów art. 12 ustawy o SSE oraz rozporządzenia wykonawczego mogła korzystać ze zwolnienia "całkowitego" swoich dochodów do 2009 r. (okres 10 lat stanowiący połowę okresu na jaki została ustanowiona strefa). Natomiast po tym okresie limit zwolnienia wynika jednoznacznie z treści art. 12 ust. 2 ustawy o SSE i § 8 ww. rozporządzenia i wynosi max połowę dochodu uzyskanego przez przedsiębiorcę z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu. Wskazane w § 5 ust. 3 zd. 3. ww. rozporządzenia "preferencyjne" zasady kalkulacji wysokości zwolnienia z opodatkowania (związane z określoną wysokością nakładów inwestycyjnych) odnoszą się wyłącznie do okresu wynikającego z treści § 5 ust. 1 tego rozporządzenia. Odpowiednie stosowanie tych przepisów - o którym mowa w § 8 rozporządzenia - jest jednoznacznie ograniczone pułapem zwolnienia z opodatkowania zakreślonym w tym przepisie - "z tym że kwota zwolnień nie może przekroczyć (...)".

Tym samym wykładnia ww. przepisów przedstawiona przez Spółkę nie zasługuje na aprobatę. Jej przyjęcie oznaczałoby w istocie przyjęcie wykładni przepisów rozporządzenia w sprawie ustanowienia SSE pozostających w jawnej sprzeczności z przepisami ustawy o SSE, a więc ustawy na mocy której zostało to rozporządzenie wydane (na mocy delegacji ustawowej).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, iż w 2010 r. Spółce przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych maksymalnie połowy dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl