IBPBI/2/423-848/12/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-848/12/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka obliczając wysokość dochodu zwolnionego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w całym okresie obowiązywania zezwolenia, uwzględniając wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej (zdarzenie przyszłe) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka obliczając wysokość dochodu zwolnionego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w całym okresie obowiązywania zezwolenia. uwzględniając wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Strefa) na podstawie zezwolenia z dnia 28 grudnia 2006 r. (dalej: Zezwolenie).

Zezwolenie zostało udzielone Spółce na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w ramach następujących pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU):

1.

części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników (PKWiU 34.30),

2.

wyroby z gumy, pozostałe (PKWiU 25.13),

3.

wyroby z tworzyw sztucznych, pozostałe (PKWiU 25.24),

4.

płyty, arkusze, rury i kształtowniki z tworzyw sztucznych (PKWiU 25.21).

Jako warunek prowadzenia działalności na terenie Strefy, Spółka została zobowiązana do spełnienia następujących warunków:

1.

poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych, rozumianych jako wydatki określone w § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 200, poz. 1473, dalej: "Rozporządzenie") w wysokości co najmniej 65.000.000,00 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.,

2.

zatrudnienie na terenie Strefy co najmniej 400 osób do dnia 31 grudnia 2011 r. ponad stan zatrudnienia z dnia poprzedzającego dzień wydania Zezwolenia i utrzymanie tego zatrudnienia do dnia 31 grudnia 2016 r. oraz utrzymanie istniejącego zatrudnienia 600 osób do dnia 31 grudnia 2016 r.,

3.

przestrzeganie Regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania Strefy.

Zezwolenie zostało udzielone Spółce do dnia 28 maja 2017 r. Ponadto Zezwolenie nie określa daty, do której Spółka może ponosić koszty kwalifikowane inwestycji, ani nie określa ich maksymalnej wysokości.

Jednocześnie decyzją Ministra Gospodarki z dnia 15 grudnia 2010 r. (dalej: Decyzja) zmienione zostały warunki Zezwolenia poprzez dodanie do punktu dotyczącego poniesienia wydatków inwestycyjnych wymogu poniesienia na terenie Strefy dodatkowych wydatków w wysokości co najmniej 31.080.000,00 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.

Z uwagi na fakt, że Spółka wypełniła obowiązki nałożone na nią w Zezwoleniu, korzysta z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: "ustawa o p.d.o.p.").

Z wewnętrznych kalkulacji Spółki wynika, że prawdopodobnie wydatki poniesione przez Spółkę w związku z realizacją przez nią inwestycji opisanej w biznes planie przedłożonym dla celów rokowań o wydanie Spółce Zezwolenia przekroczą minimalną kwotę wydatków wskazaną w Zezwoleniu / Decyzji. Ponadto Spółka nie wyklucza możliwości poniesienia kolejnych wydatków inwestycyjnych w związku z działalnością prowadzoną przez Spółkę na terenie Stefy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka, obliczając wysokość dochodu zwolnionego od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o p.d.o.p., powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie przez nią poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia, tj. również kwotę wydatków inwestycyjnych przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu oraz Decyzji (uwzględniając natomiast wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej).

Spółka stoi na stanowisku, iż obliczając wysokość dochodu zwolnionego od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o p.d.o.p., powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie przez nią poniesionych w związku realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia, tj. również kwotę wydatków inwestycyjnych przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu oraz Decyzji (uwzględniając natomiast wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej).

Stanowisko Spółki w odniesieniu do przedstawionego przez nią pytania oparte jest na szeregu argumentów, wynikających z przepisów prawa:

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm., dalej: "Ustawa o SSE"), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wielkość maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określa § 4 Rozporządzenia.

Jak wynika z powyższego Ustawa o p.d.o.p., jako górną granicę kwoty zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, określa jedynie maksymalną wielkość pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla danego obszaru kwalifikującego się do pomocy, zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. z przepisami Rozporządzenia.

Zgodnie z przepisami Rozporządzenia górnym ograniczeniem maksymalnej kwoty pomocy przyznawanej przedsiębiorcy jest konieczność obliczenia iloczynu faktycznie poniesionych wydatków inwestycjach (które spełniają określone w Rozporządzeniu kryteria) oraz wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej, o jakim również mowa jest w Rozporządzeniu.

Z analizy przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz przepisów Rozporządzenia nie wynika, aby w przedmiotowych regulacjach prawnych mających zastosowanie do Spółki, określona została inna maksymalna kwota zwolnienia z podatku dochodowego, aniżeli ta bezpośrednio określona w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o p.d.o.p. i przepisach Rozporządzenia, o których mowa powyżej.

Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o p.d.o.p., jednym z warunków zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest ich uzyskiwanie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie posiadanego zezwolenia strefowego.

Wymogi, co do treści zezwoleń strefowych, wynikają wprost z przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Artykuł 16 ust. 2 ustawy o SSE, wg brzmienia obowiązującego na dzień wydania Spółce Zezwolenia wskazuje, że zezwolenie strefowe powinno określać przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

1.

zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,

2.

dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Jak wynika z powyższego, zezwolenie strefowe nie powinno określać maksymalnej kwoty wydatków inwestycyjnych możliwych do poniesienia przez przedsiębiorcę działającego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Potwierdza to treść Zezwolenia, które posiada Spółka. Zgodnie z nim Spółka jest zobowiązana do poniesienia wydatków inwestycyjnych w określonej minimalnej wysokości, co wynika z użycia wyrażenia "co najmniej" w treści Zezwolenia i wydanej później Decyzji.

Spółka wskazuje ponadto, że z brzmienia obecnie obowiązujących przepisów Ustawy o SSE wynika, że zezwolenie strefowe powinno również określać maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych. Zmiana ta jednakże obowiązuje od 4 sierpnia 2008 r. i nie ma zastosowania do zezwoleń strefowych wydanych na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów. Wynika to z art. 4 ust. 1 ustawy wprowadzającej zmiany do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z dnia 30 maja 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 118, poz. 746). Zgodnie z tym przepisem "zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie powyższych zmian do ustawy zachowują moc".

Podsumowując, Zezwolenie posiadane przez Spółkę prawidłowo określa jedynie minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych, jakie Spółka zobowiązana jest ponieść. Kwota wskazana w Zezwoleniu posiadanym przez Spółkę stanowi jedynie dolny limit, w związku z którym Spółka jest uprawniona do korzystania z pomocy publicznej. Oznacza to, że w sytuacji, gdy faktyczne nakłady inwestycyjne przekraczać będą minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych, nie wyklucza to dalszego korzystania z pomocy regionalnej. W związku z tym ta część nakładów, która przekraczać będzie tę minimalną kwotę, kwalifikować się będzie również do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania p.d.o.p. Jednym ograniczeniem jest, aby pomoc publiczna udzielona Spółce nie przekroczyła wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją danej inwestycji.

Zezwolenie i Decyzja posiadane przez Spółkę określają spodziewany przez Spółkę termin zakończenia inwestycji w odniesieniu do minimalnej kwoty wydatków inwestycyjnych. Terminy te zostały określone na podstawie biznes planu złożonego przez Spółkę w trakcie procesu rokowań o uzyskanie Zezwolenia na działanie w Strefie.

W przypadku Spółki terminy te określono na dzień 31 grudnia 2011 r. i 31 grudnia 2014 r. Są one jednak dla Spółki o tyle wiążące, że wskazują daty, do jakich Spółka jest zobowiązana ponieść minimalne nakłady inwestycyjne. Nie są to jednak terminy, które ograniczałyby możliwość zaliczenia do wydatków inwestycyjnych ponoszonych przez Spółkę późniejszych kwot nakładów.

Zezwolenie bowiem samo w sobie określa termin ważności, które stanowi jedyne ograniczenie okresu jego obowiązywania. Dlatego podstawą kalkulacji zwolnienia z opodatkowania p.d.o.p. stanowią również koszty inwestycji poniesione po dniu określonym w Zezwoleniu i Decyzji, jako terminy poniesienia wydatków inwestycyjnych w minimalnej kwocie. Jedynym ograniczeniem czasowym jest okres ważności Zezwolenia.

Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

1.

zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika,

2.

rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych,

- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Z powyższego przepisu wynika, że za wydatki kwalifikujące, stanowiące podstawę do obliczenia dopuszczalnej pomocy publicznej należy uznać wydatki, które spełniają następujące kryteria:

1.

muszą być faktycznie poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia strefowego,

2.

muszą dotyczyć realizacji inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

3.

muszą być związane z zakupem, wytworzeniem, rozbudową lub modernizacją środków trwałych.

Rozporządzenie wprowadza zatem jedynie definicję wydatków (nakładów) inwestycyjnych. W sytuacji, gdy poniesione przez Spółkę koszty spełniać będą powyższą definicję, stanowić one będą tym samym wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną.

Spółka pragnie wskazać, iż powyższe stanowisko znajduje pełne potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu:

* z dnia 2 grudnia 2011 r. (sygn. ILPB3/423-422/11-2/MM) lub

* z dnia 13 lipca 2011 r. (sygn. ILPB3/423-187/11-2/MM),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 lipca 2011 r. (sygn. IPTPB3/423-28/11-2/MF),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 sierpnia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-772/10/PP),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 maja 2009 r. (sygn. ITPB3/423-120/09/DK),

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 maja 2009 r. (sygn. IPPB3/423-96/09-2/MS).

Konkludując Spółka obliczając wysokość dochodu zwolnionego od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o p.d.o.p., powinna przyjąć kwotę wydatków inwestycyjnych faktycznie przez nią poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia, tj. również kwotę wydatków inwestycyjnych przewyższających minimalną wielkość nakładów inwestycyjnych określonych w Zezwoleniu oraz Decyzji (uwzględniając natomiast wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl