IBPBI/2/423-84/14/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-84/14/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Planowana jest restrukturyzacja Spółki z o.o. (dalej: "Spółka Dzielona"), w której BANK SA (dalej jako "Bank") posiada 100% udziałów. Restrukturyzacja polegać ma na dokonaniu podziału Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030; dalej: "k.s.h."), tj. przez przejęcie jej majątku na inne spółki kapitałowe (dalej: "Podział przez przejęcie"), tj. przez Bank oraz przez Wnioskodawcę.

Planowana transakcja będzie dokonywana w następujących okolicznościach aktualnych na dzień Podziału przez przejęcie:

1. Opis działalności gospodarczej Spółki Dzielonej i związanych z nią składników materialnych i niematerialnych.

Spółka Dzielona prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami o charakterze komercyjnym. Działalność Spółki Dzielonej prowadzona jest w ramach dwóch obszarów gospodarczych:

(i) rynek R, gdzie Spółka Dzielona wynajmuje powierzchnię budynku biurowego, usytuowanego przy ul.... obejmującego oprócz przestrzeni biurowej, również halę garażową (dalej: "Biurowiec C"), jak również świadczy na rzecz Banku usługi zarządzania budynkiem biurowym usytuowanym przy ul.... (dalej: "Biurowiec S") oraz wykonuje dla Banku usługi dodatkowe w ramach umowy o utrzymanie Biurowca S - (dalej: "Rynek R"), oraz

(ii) rynek A, gdzie Spółka Dzielona wynajmuje powierzchnię budynku znajdującego się przy ul.... (dalej: "Biurowiec P") oraz 15 miejsc garażowych usytuowanych w budynku sąsiednim - (dalej: "Rynek A").

Przedsiębiorstwo Spółki Dzielonej składa się z dwóch części: Zakładu głównego prowadzącego działalność na Rynku R (dalej: "Zakład główny"), kierowanego przez struktury zarządu Spółki Dzielonej ("Pion Zarządu") oraz zakładu prowadzącego działalność na Rynku A (dalej: "Filia A"), na czele którego stoi kierownik. Stosownie do obowiązujących przepisów, do zadań Pionu Zarządu należy także zarządzanie i nadzorowanie działalności całej Spółki Dzielonej. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa została określona w drodze stosownych uchwał zarządu Spółki Dzielonej.

(i)

Zakład główny

Działalność na Rynku R prowadzona jest przez Zakład główny wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w strukturze organizacyjnej Spółki Dzielonej. W ramach struktury Zakładu głównego wyodrębnione są zadania w zakresie sprzedaży i marketingu usług Zakładu Głównego, za które odpowiedzialny jest Koordynator ds. Sprzedaży i Marketingu. Natomiast zadania w zakresie technicznej obsługi Biurowca C oraz Biurowca S są realizowane przez podmiot zewnętrzny na podstawie umów outsourcingu. Realizacja zadań gospodarczych Zakładu głównego jest nadzorowana i kierowana przez Pion Zarządu, w tym przede wszystkim Wiceprezesa Zarządu.

Przedmiotem działalności Zakładu głównego jest przede wszystkim najem powierzchni Biurowca C oraz zarządzanie Biurowcem S, w tym także czynności obejmujące w szczególności:

1.

nadzór nad stanem technicznym zarządzanych nieruchomości, tj. Biurowcem C oraz Biurowcem S, planowanie prac remontowych oraz analizowanie istniejących potrzeb modernizacyjnych;

2.

nadzór nad realizacją zatwierdzonych prac modernizacyjnych i remontowych dla ww. nieruchomości;

3.

współpraca z najemcami w zakresie bieżących prac naprawczo-konserwacyjnych w wynajmowanych pomieszczeniach;

4.

współpraca z najemcami w zakresie realizowanych prac adaptacyjno-budowlanych na wynajmowanych powierzchniach;

5.

przygotowanie umów wynajmu pow. oraz aneksów do istniejących umów;

6.

negocjowanie nowych umów wynajmu i renegocjacje istniejących;

7.

prowadzenie bazy zabezpieczeń umów wynajmu: kaucji/gwarancji;

8.

monitoring stanu należności oraz wstępna windykacja należności przeterminowanych;

9.

zarządzanie stanem wyposażenia zarządzanych budynków;

10.

współpraca z kontrahentami świadczącymi usługi na rzecz ww. nieruchomości umożliwiająca stałe monitorowanie potrzeb budynków, a co za tym idzie racjonalne planowanie wydatków i kosztów funkcjonowania;

11.

współpraca z agencjami nieruchomości;

12.

prowadzenie akcji reklamowych i promocyjnych w nieruchomości.

Działalność na Rynku R prowadzona jest w oparciu o organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębnione składniki majątkowe, do których należą w szczególności:

1.

prawo użytkowania wieczystego gruntu przy ul....;

2.

wszelkie budynki, budowle i ich części posadowione na ww. gruncie (w tym Biurowiec C);

3.

środki trwałe funkcjonalnie i organizacyjnie związane z działalnością Zakładu głównego, w tym w szczególności sprzęt IT oraz sprzęt biurowy;

4.

składniki niematerialne, w tym wartości niematerialne i prawne, takie jak licencje na oprogramowanie komputerowe, jak również oznaczenie komercyjne Biurowca C;

5.

prawa i obowiązki wynikające z umów najmu powierzchni biurowej w Biurowcu C, w tym również zabezpieczenia w postaci kaucji oraz gwarancji;

6.

prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami mediów dla Biurowca C, w tym w szczególności w zakresie dostarczania ciepła, wody, energii elektrycznej, jak również wywozu nieczystości stałych;

7.

prawa i obowiązki z umów rachunku bankowego i środki zgromadzone na tym rachunku, związane z działalnością Zakładu głównego;

8.

prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących utrzymania Biurowca C, w szczególności w zakresie utrzymania (serwis i obsługa techniczna budynku, serwis dot. m.in. windy), jak również w zakresie fizycznej ochrony obiektu;

9.

stanowiska pracy (pracownicy) związane z działalnością Zakładu głównego, wraz z ich wyposażeniem oraz zobowiązania wynikające z umów o pracę z pracownikami Zakładu głównego;

10.

należności i zobowiązania związane z działalnością Zakładu głównego, w tym wynikające z ww. umów;

11.

inne składniki materialne i niematerialne oraz zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Zakładu głównego.

(ii)

Filia A

Działalność na Rynku A prowadzona jest przez Filię A, wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w strukturze organizacyjnej Spółki Dzielonej. Zgodnie z uchwałą Zarządu Spółki Dzielonej w sprawie powołania zamiejscowej jednostki organizacyjnej pod nazwą (...) Filia A, na czele Filii A stoi Kierownik tej jednostki. W ramach struktury Filii A wyodrębnione są zadania w zakresie sprzedaży i marketingu usług tej jednostki, za które odpowiedzialny jest Specjalista ds. Sprzedaży i Marketingu. Natomiast zadania w zakresie technicznej obsługi Biurowca P są realizowane przez podmiot zewnętrzny na podstawie umów outsourcingu.

Zgodnie z powyższą uchwałą, przedmiotem działalności wyodrębnionej jednostki jest przede wszystkim najem powierzchni Biurowca P, w tym także czynności obejmujące:

1.

nadzór nad stanem technicznym Biurowca P, planowanie prac remontowych oraz analizowanie istniejących potrzeb modernizacyjnych;

2.

nadzór nad realizacją zatwierdzonych prac modernizacyjnych i remontowych dla ww. nieruchomości;

3.

współpraca z najemcami w zakresie bieżących prac naprawczo-konserwacyjnych w wynajmowanych pomieszczeniach;

4.

współpraca z najemcami w zakresie realizowanych prac adaptacyjno-budowlanych na wynajmowanych powierzchniach;

5.

przygotowanie umów wynajmu pow. oraz aneksów do istniejących umów;

6.

negocjowanie nowych umów wynajmu i renegocjacje istniejących;

7.

prowadzenie bazy zabezpieczeń umów wynajmu: kaucji/gwarancji;

8.

monitoring stanu należności oraz wstępna windykacja należności przeterminowanych;

9.

zarządzanie stanem wyposażenia budynku;

10.

współpraca z kontrahentami świadczącymi usługi na rzecz nieruchomości umożliwiająca stałe monitorowanie potrzeb budynku, a co za tym idzie racjonalne planowanie wydatków i kosztów funkcjonowania;

11.

współpraca z agencjami nieruchomości;

12.

prowadzenie akcji reklamowych i promocyjnych w nieruchomości.

Działalność na Rynku A prowadzona jest w oparciu o organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębnione składniki majątkowe, do których należą w szczególności:

1.

prawo użytkowania wieczystego gruntu przy ul....;

2.

wszelkie budynki i budowle posadowione na powyższym gruncie, w tym Biurowiec P;

3.

udział we współwłasności lokalu garażowego "B" stanowiącego odrębny przedmiot własności, składającego się z 15 miejsc postojowych;

4.

środki trwałe funkcjonalnie i organizacyjnie związane z działalnością Filii A, w szczególności sprzęt IT oraz sprzęt biurowy;

5.

składniki niematerialne, w tym wartości niematerialne i prawne, takie jak licencje na oprogramowanie komputerowe, jak również oznaczenie komercyjne budynku P;

6.

prawa i obowiązki wynikające z umów najmu powierzchni biurowej w Biurowcu P, w tym również zabezpieczenia w postaci kaucji oraz gwarancji;

7.

prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami mediów dla Biurowca P, w tym w szczególności w zakresie dostarczania ciepła, wody, energii elektrycznej, jak również wywozu nieczystości stałych;

8.

prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących utrzymania Biurowca P, w szczególności w zakresie utrzymania (serwis i obsługa techniczna budynku, serwis dot. m.in. windy), jak również w zakresie fizycznej ochrony obiektu;

9.

stanowiska pracy (pracownicy) wraz z ich wyposażeniem oraz zobowiązania z umów o pracę z pracownikami Filii;

10.

prawa i obowiązki z umów rachunku bankowego i środki zgromadzone na tym rachunku, związane z działalnością Filii A;

11.

należności i zobowiązania związane z działalnością Filii A, w tym wynikające z ww. umów;

12.

inne składniki materialne i niematerialne oraz zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Filii A.

(iii)

Pion Zarządu

W Pionie Zarządu, którym kieruje Prezes Zarządu Spółki Dzielonej, realizowane są zadania związane z działalnością przedsiębiorstwa prowadzoną na Rynku R oraz na Rynku A. Zadania te realizowane są w Biurowcu C (siedziba Spółki). Do niniejszego pionu przypisane są odpowiednie składniki majątkowe, wykorzystywane w tej działalności, w tym sprzęt biurowy, komputerowy wraz z oprogramowaniem i licencjami.

Pion Zarządu obejmuje następujące stanowiska: Prezes Zarządu, Wiceprezes Zarządu, Główna Księgowa oraz Prokurent. Pion Zarządu kieruje całokształtem działalności Spółki, w szczególności koordynuje działalność prowadzoną przez Zakład główny oraz Filię A, jak również nadzoruje pozostałe obszary działalności Spółki, zapewniając jej prawidłowe funkcjonowanie. Do szczególnych zadań Pionu Zarządu należy również kierowanie (zarząd) bieżącą działalnością operacyjną Zakładu Głównego.

W zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, księgowości oraz w zakresie technicznej obsługi obiektów, Pion Zarządu Spółki Dzielonej nadzoruje i wykorzystuje usługi wykonywane przez podmioty zewnętrzne, na podstawie stosownych umów o świadczenie usług (outsourcing), świadczonych odrębnie na potrzeby Zakładu głównego oraz Filii A.

2. Ewidencja księgowa

Spółka Dzielona posiada ewidencję księgową umożliwiającą identyfikację operacji gospodarczych, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczących działalności prowadzonej w ramach Zakładu głównego, jak również działalności prowadzonej w ramach Filii A. Powyższy sposób prowadzenia ewidencji księgowej umożliwia sporządzenie w szczególności dla celów informacji zarządczej rachunku zysków i strat, odrębnie w odniesieniu do działalności prowadzonej przez Zakład Główny oraz w odniesieniu do działalności prowadzonej przez Filię A.

Jednocześnie, budżet Spółki obejmuje odrębnie poszczególne pozycje budżetowe dla działalności prowadzonej przez Zakład Główny i działalności prowadzonej przez Filię A co umożliwia sporządzanie odrębnych budżetów i planów finansowych dla Zakładu Głównego i Filii A.

Dodatkowo, dla Filii A istnieje odrębny rachunek bankowy, na którym znajdują się środki pieniężne przypisane Filii A. Z odrębnych rachunków bankowych korzysta również Zakład główny.

Ponadto, rejestry i ewidencje składników majątkowych oraz umów prowadzone przez Spółkę Dzieloną umożliwiają identyfikację pozwalającą na wyodrębnienie tych składników, które są funkcjonalnie i organizacyjnie przypisane do Zakładu głównego i osobno do Filii A.

3. Założenia planowanej transakcji

Bank rozważa restrukturyzację działalności prowadzonej na rynkach nieruchomości przez spółki grupy kapitałowej Banku w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomości, tj. przez Spółkę Dzieloną oraz Wnioskodawcę.

Jedynym udziałowcem Spółki Dzielonej jest Bank. Z kolei, w kapitale zakładowym Wnioskodawcy Bank posiada 82,3% udziałów. Pozostałe 17,7% udziałów posiada Fundacja X.

W ramach powyższej restrukturyzacji rozważany jest podział Spółki Dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 1 k.s.h. przez przejęcie, w wyniku którego dojdzie do przeniesienia na Bank oraz Wnioskodawcę (dalej razem jako: "Spółki przejmujące") odpowiednio składników majątkowych związanych z działalnością nieruchomościową prowadzoną w ramach Zakładu głównego oraz składników majątkowych związanych z działalnością prowadzoną w ramach Filii A.

Wskutek Podziału przez przejęcie:

* składniki majątkowe związane z działalnością prowadzoną przez Zakład główny, wymienione w planie podziału, zostaną przeniesione na Bank, który nie będzie podwyższał kapitału zakładowego, ani emitował nowych akcji;

* składniki majątkowe związane z działalnością przez Filię A, wymienione w planie podziału, zostaną przeniesione na Wnioskodawcę, który dokona podwyższenia kapitału zakładowego oraz wyemituje nowe udziały. Nowe udziały we Wnioskodawcy zostaną objęte przez Bank, jedynego udziałowca Spółki Dzielonej.

W następstwie Podziału przez przejęcie dojdzie do wykreślenia Spółki Dzielonej z rejestru przedsiębiorstw KRS bez konieczności przeprowadzania jej likwidacji. W rezultacie, dojdzie również do uproszczenia struktury korporacyjnej i organizacyjnej tej grupy spółek.

Stosownie do planu podziału Spółki Dzielonej oraz w zakresie wskazanym w jego załącznikach, na Bank zostałby przeniesiony zespół składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązania funkcjonalnie związane z tymi składnikami, wykorzystywany do realizacji działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Zakładu głównego, obejmujący w szczególności następujące składniki:

1.

prawo użytkowania wieczystego gruntu przy ul....;

2.

wszelkie budynki budowle i ich części posadowione na ww. gruncie (w tym Biurowiec C);

3.

środki trwałe funkcjonalnie i organizacyjnie związane z działalnością Zakładu głównego, w tym w szczególności sprzęt IT oraz sprzęt biurowy;

4.

składniki niematerialne, w tym wartości niematerialne i prawne, takie jak licencje na oprogramowanie komputerowe, jak również oznaczenie komercyjne Biurowca C;

5.

prawa i obowiązki wynikające z umów najmu powierzchni biurowej w Biurowcu C, w tym również zabezpieczenia w postaci kaucji oraz gwarancji;

6.

prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami mediów dla Biurowca C, w tym w szczególności w zakresie dostarczania ciepła, wody, energii elektrycznej, jak również wywozu nieczystości stałych;

7.

prawa i obowiązki z umów rachunku bankowego i środki zgromadzone na tym rachunku, związane z działalnością Zakładu głównego;

8.

prawa i obowiązku wynikające z zawartych umów outsourcingu związanych funkcjonalnie z Zakładem głównym;

9.

prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących utrzymania Biurowca C, w szczególności w zakresie utrzymania (serwis i obsługa techniczna budynku, serwis dot. m.in. windy), jak również w zakresie fizycznej ochrony obiektu;

10.

stanowiska pracy (pracownicy) związane z działalnością Zakładu głównego, wraz z ich wyposażeniem oraz zobowiązania wynikające z umów o pracę z pracownikami Zakładu głównego;

11.

należności i zobowiązania związane z działalnością Zakładu głównego, w szczególności wynikające z umów najmu powierzchni biurowej w Biurowcu C oraz umów z dostawcami mediów;

12.

inne składniki materialne i niematerialne oraz zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Zakładu głównego.

Z kolei stosownie do planu podziału Spółki Dzielonej oraz w zakresie wskazanym w jego załącznikach na Wnioskodawcę zostałby przeniesiony zespół składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązania funkcjonalnie związane z tymi składnikami, wykorzystywany do realizacji działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Filii A, obejmujący w szczególności następujące składniki:

1.

prawo użytkowania wieczystego gruntu przy ul....;

2.

wszelkie budynki i budowle posadowione na powyższym gruncie, w tym Biurowiec P;

3.

udział we współwłasności lokalu garażowego "B" stanowiącego odrębny przedmiot własności, składającego się z 15 miejsc postojowych;

4.

środki trwałe funkcjonalnie i organizacyjnie związane z działalnością Filii A, w szczególności sprzęt IT oraz sprzęt biurowy;

5.

składniki niematerialne, w tym wartości niematerialne i prawne, takie jak licencje na oprogramowanie komputerowe, jak również oznaczenie komercyjne Biurowca P;

6.

prawa i obowiązki wynikające z umów najmu powierzchni biurowej w Biurowcu P, w tym również zabezpieczenia w postaci kaucji oraz gwarancji;

7.

prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami mediów dla Biurowca P, w tym w szczególności w zakresie dostarczania ciepła, wody, energii elektrycznej, jak również wywozu nieczystości stałych;

8.

prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących utrzymania Biurowca P, w szczególności w zakresie utrzymania (serwis i obsługa techniczna budynku, serwis dot. m.in. windy), jak również w zakresie fizycznej ochrony obiektu;

9.

stanowiska pracy (pracownicy) wraz z wyposażeniem oraz zobowiązania z umów o pracę z pracownikami Filii A;

10.

prawa i obowiązki z umów rachunku bankowego i środki zgromadzone na tym rachunku, związane z działalnością Filii A;

11.

prawa i obowiązku wynikające z zawartych umów outsourcingu związanych funkcjonalnie z Filią A;

12.

należności i zobowiązania, w szczególności wynikające z umów najmu powierzchni biurowej w Biurowcu P oraz umów z dostawcami mediów,

13.

inne składniki materialne i niematerialne oraz zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Filii A.

W zakresie funkcjonalnie związanym z działalnością Filii A, zadania Pionu Zarządu Spółki Dzielonej, zostaną przejęte przez odpowiednie struktury organizacyjne Wnioskodawcy. Z kolei w zakresie funkcjonalnie związanym z działalnością Zakładu głównego, zadania Pionu Zarządu Spółki Dzielonej zostaną przejęte przez odpowiednie struktury organizacyjne Banku. Z kolei prawa i obowiązki z obowiązujących w Spółce Dzielonej na dzień Podziału przez przejęcie umów outsourcingowych zostaną przeniesione w całości lub w odpowiednich częściach, stosownie do istniejącego na dzień Podziału przez przejęcie ich funkcjonalnego związku, w szczególności z Biurowcem P oraz Biurowcem C - odpowiednio na Wnioskodawcę lub na Bank. Według tego samego kryterium związku funkcjonalnego z działalnością Filii A i Zakładu głównego rozdzielone między Spółki przejmujące i przeniesione zostaną na rzecz Wnioskodawcy i Banku pozostałe składniki materialne i niematerialne, w tym określone stanowiska pracy, wyposażenie oraz zobowiązania, wchodzące w skład opisanych zorganizowanych części przedsiębiorstwa a objęte w strukturze organizacyjnej Spółki Dzielonej Pionem Zarządu.

4. Uzasadnienie transakcji.

Restrukturyzacja w drodze opisanego powyżej Podziału przez przejęcie Spółki Dzielonej będzie wiązała się z osiągnięciem korzyści gospodarczych obejmujących przede wszystkim:

* centralizację u Wnioskodawcy działalności w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami. Obecnie dwie spółki Wnioskodawca oraz Spółka Dzielona prowadzą analogiczną działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami w ramach grupy kapitałowej Banku. W wyniku podziału Spółki Dzielonej dojdzie do połączenia tych działalności w jednym podmiocie, co zapewni większą przejrzystość działalności Spółek dla kontrahentów i klientów oraz maksymalizację zysku. Z uwagi na fakt, że opisany wyżej Podział przez przejęcie będzie skutkował wykreśleniem Spółki Dzielonej z rejestru przedsiębiorców KRS bez konieczności przeprowadzania jej likwidacji (która jest skomplikowaną i długotrwałą procedurą), Podział przez przejecie będzie też prostym i szybkim sposobem restrukturyzacji grupy spółek zaangażowanych w Podział przez przejęcie, pozwalającym w sposób racjonalny i efektywny osiągnąć powyżej opisane korzyści gospodarcze.

* uproszczenie struktury korporacyjnej i organizacyjnej grupy kapitałowej Banku. Wykreślenie Spółki Dzielonej z rejestru przedsiębiorców KRS w wyniku podziału powinno zwiększyć efektywność zarządzania grupą kapitałową Banku w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami, w szczególności poprzez większe skupienie zarządu i nadzoru przez Bank (z obecnych dwóch spółek prowadzących działalność na rynku nieruchomości pozostanie jedna - Wnioskodawca). Wykreślenie Spółki Dzielonej z rejestru uwolni też Bank od obowiązków administracyjnych związanych z zarządzaniem działalnością Spółki Dzielonej, w której ma 100% udziałów oraz będzie prowadzić do uproszczenia struktury korporacyjnej i organizacyjnej grupy spółek zaangażowanych w Podział przez przejęcie. Uproszczenie na płaszczyznach struktury korporacyjnej, organizacyjnej oraz zarządzania powinno skutkować zwiększeniem siły rynkowej oraz potencjału Spółek przejmujących, w tym w szczególności Wnioskodawcy;

* wykorzystanie efektu skali dla zmniejszenia kosztów zarządu majątkiem trwałym przez Wnioskodawcę oraz ułatwienie procesu zarządu majątkiem trwałym przez Bank, zgodnie z komercyjnym przeznaczeniem tego majątku;

* dywersyfikację ryzyka. Obecnie Spółka Dzielona jest właścicielem Biurowca C oraz Biurowca P. Po podziale, stosownie do obowiązujących przepisów prawa, dojdzie do przeniesienia na Bank działalności nieruchomościowej związanej z Biurowcem C oraz na Wnioskodawcę działalności nieruchomościowej związanej z Biurowcem P, dzięki czemu ryzyko związane z prowadzeniem tych dwóch biurowców, położonych w różnych lokalizacjach rozłoży się na dwa podmioty;

* uzyskanie oszczędności w postaci redukcji kosztów ogólnych działania spółek zaangażowanych w Podział przez przejęcie. Wykreślenie Spółki Dzielonej z rejestru przedsiębiorców KRS w wyniku podziału powinno prowadzić do zmniejszenia kosztów administracyjnych oraz zarządzania, co przełoży się na maksymalizację zysków wynikających z racjonalizacji wykorzystania majątku Spółki Dzielonej w Spółkach przejmujących.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, po stronie Banku jako udziałowca Spółki Dzielonej nabywającego (obejmującego) udziały w kapitale Wnioskodawcy nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu, a w konsekwencji Wnioskodawca jako płatnik nie będzie obowiązany do obliczenia i wpłacenia podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość udziałów obejmowanych w podwyższonym kapitale zakładowym Wnioskodawcy w zamian za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej przenoszoną w ramach Podziału przez przejęcie na Wnioskodawcę nie będzie stanowić przychodu podatkowego Banku, a w konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie obowiązany do obliczenia i wpłacenia podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm. dalej; "Ustawa p.d.o.p."), nie stanowi przychodu udziałowca (akcjonariusza) spółki dzielonej wartość nominalna udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą. W związku z zawartym w powyższym przepisie odesłaniem do art. 10 ust. 1 pkt 6 Ustawy p.d.o.p., dochód w wysokości nadwyżki wartości nominalnej przydzielonych udziałów (akcji) nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej mógłby powstać jedynie wówczas, gdyby składniki majątkowe przejmowane przez obie spółki przejmujące nie stanowiły zorganizowanych części przedsiębiorstwa. Jednakże, jak wykazano wyżej, zarówno majątek przejmowany przez Wnioskodawcę jak i Bank, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy p.d.o.p. W rezultacie, po stronie Banku, jako udziałowca Spółki Dzielonej, który otrzyma udziały w kapitale zakładowym Wnioskodawcy jako drugiej spółki przejmującej (Wnioskodawca) nie powstanie przychód (dochód) z tego tytułu. Dlatego Wnioskodawca, w świetle art. 26 ust. 6 Ustawy p.d.o.p., nie będzie zatem obowiązany jako płatnik, do obliczenia i wpłaty podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać jednakże należy, iż powołany przez Spółkę art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy p.d.o.p. od 1 stycznia 2014 r. otrzymał nowe brzmienie.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy p.d.o.p., do przychodów nie zalicza się, w przypadku połączenia lub podziału spółek, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 1 pkt 6, przychodu wspólnika spółki przejmowanej lub dzielonej stanowiącego wartość nominalną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną.

Jednakże zmiana brzmienia ww. przepisu nie miała wpływu na rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 2 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl