IBPBI/2/423-836/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-836/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 10 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przychód uzyskany ze sprzedaży urządzenia górniczego do firmy leasingowej będzie traktowany jako przychód strefowy, a zatem czy będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przychód uzyskany ze sprzedaży urządzenia górniczego do firmy leasingowej będzie traktowany jako przychód strefowy, a zatem czy będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uzyskał zezwolenie z dnia 23 września 2008 r. na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenia udzielono w oparciu o ustawę z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenia udzielono na prowadzenie działalności w zakresie:

a.

produkcji maszyn (kombajnów hydraulicznych i elektrycznych o różnych parametrach), urządzeń górniczych oraz podzespołów i części do tych wyrobów;

b.

sprzedaży wyrobów wymienionych w pkt a);

c.

usług w zakresie napraw gwarancyjnych i nie objętych gwarancją w stosunku do produkowanych przez siebie i sprzedawanych maszyn i urządzeń;

d.

remontów i modernizacji maszyn i urządzeń górniczych wykonywanych jako usługi na materiałach powierzonych;

e.

produkcji konstrukcji metalowych;

f.

usług obróbki metali i nakładania powłok na metale oraz w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych.

Działalność, która jest prowadzona w oparciu o zezwolenie z dnia 23 września 2008 r. obejmuje pozycje mieszczące się w poniższych zakresach wg PKWIU z 2004 r.: PKWIU 28.11 - Konstrukcje metalowe, PKWIU 28.11 - Elementy metalowe stolarki budowlanej, PKWIU 28.51 - Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale, PKWIU 28.52 - Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych, PKWIU 29.11 - Silniki i turbiny, części silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych, PKWIU 29.12 - Pompy i sprężarki, PKWIU 29.13 - Kurki i zawory, PKWIU 29.14 - Łożyska, koła zębate, przekładnie zębate i elementy napędowe, PKWIU 2952 - Maszyny dla górnictwa i budownictwa, PKWIU 29.56 - Maszyny specjalnego przeznaczenia pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, PKWIU 73.10 - Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych.

Wg PKWIU z 2008 r. działalność objęta zezwoleniem obejmuje:

* 28.41 - Maszyny do obróbki metalu,

* 28.49 - Pozostałe narzędzia mechaniczne,

* 25.11 - Konstrukcje metalowe i ich części,

* 24.33 - Wyroby formowane lub profilowane na zimno,

* 33.11 - Usługi naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych,

* 33.12 - Usługi naprawy i konserwacji maszyn,

* 33.13 - Usługi naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych i optycznych,

* 33.20 - Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,

* 25.12 - Metalowe elementy stolarki budowlanej,

* 43.32 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej,

* 43.99 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowana,

* 25.61 Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale,

* 25.62 Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,

* 28.11 - Silniki i turbiny, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych,

* 28.12 - Sprzęt i wyposażenie do napędu hydraulicznego i pneumatycznego,

* 28.13- Pozostałe pompy i sprężarki,

* 28.14 - Pozostałe kurki i zawory,

* 28.15 - Łożyska, koła zębate, przekładnie zębate i elementy napędowe,

* 28.92 - Maszyny dla górnictwa i do wydobywania oraz dla budownictwa,

* 25.73 - Narzędzia,

* 28.41 - Maszyny do obróbki metalu,

* 28.49 - Pozostałe narzędzia mechaniczne,

* 28.99 - Pozostałe maszyny specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane,

* 72.11 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie biotechnologii,

* 72.19 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych - przyrodniczych i technicznych.

Spółka zgodnie z posiadanym zezwoleniem wykonuje na terenie SSE działalność produkcyjną, handlową i usługową. W ramach zezwolenia mieści się również sprzedaż wyrobów (m.in. maszyn i urządzeń górniczych) wytworzonych na terenie SSE. Podstawową działalnością Spółki jest produkcja maszyn i urządzeń górniczych. W Polsce największym odbiorcą produktów Spółki są spółki górnicze. Spółki górnicze ze względu na jednorazowy znaczny wydatek jaki zobowiązane byłyby ponieść w przypadku zakupu urządzeń górniczych na podstawie umowy sprzedaży ogłaszają przetarg na najem/dzierżawę/leasing ww. urządzeń. Podatnik ze względu na wysokie koszty związane z produkcją urządzeń górniczych zainteresowany jest uzyskaniem jednorazowego sfinansowania dostarczanych urządzeń. Celem uzyskania finansowania na dostarczane do spółek górniczych urządzenia, zdarza się, iż Spółka dokonuje zbycia urządzeń górniczych na rzecz instytucji finansowych/firm leasingowych za co otrzymuje jednorazowo wynagrodzenie, a następnie leasinguje przedmiot sprzedaży od instytucji finansowej (tzw. leasing zwrotny) i oddaje w dzierżawę do spółki górniczej. Podatnik w takiej sytuacji otrzymuje jednorazowo wynagrodzenie i uzyskuje przychód ze sprzedaży, który podatkowo rozlicza na zasadach ogólnych, tj. z momentem wystawienia faktury sprzedaży. Koszty leasingu i przychód z najmu rozlicza natomiast zgodnie z zasadami dla tego rodzaju czynności. Takie działanie jest uzasadnione ekonomicznie, zgodne z przepisami prawa podatkowego i cywilnego oraz realizuje warunki zamówienia złożonego przez spółkę górniczą w ramach zamówień publicznych.

Ponadto Podatnik wskazuje, iż "Pod pojęciem prawa podatkowego należy rozumieć wszelkie normy prawne, które regulują wszystkie elementy konstrukcyjne, tj. podmiotowe i przedmiotowe podatku. Skoro zatem rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 września 1995 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej i zmieniające je rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2004 r. reguluje m.in. kwestie szczegółowe związane z przyznawaniem zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. (...), to w tym zakresie przepisy tego rozporządzenia stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej" (orzeczenie WSA w Rzeszowie z dnia 12 kwietnia 2007 r. Sygn. akt I SA/Rz 633/06).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychód uzyskany ze sprzedaży do firmy leasingowej urządzenia górniczego będzie traktowany jako przychód strefowy, a zatem będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym przychód z tytułu sprzedaży maszyny górniczej firmie leasingowej zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. w zw. z art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, stanowi przychód z działalności strefowej zwolniony z podatku dochodowego. W niniejszym przypadku nie ma bowiem znaczenia fakt, iż przedmiot sprzedaży jest następnie brany przez podatnika w leasing i oddany spółce górniczej w dzierżawę. Powyższe nie zmienia bowiem faktu, iż nastąpiła sprzedaż pomiędzy podatnikiem, a firmą leasingową i od chwili zawarcia umowy sprzedaży właścicielem przedmiotu (maszyny górniczej) jest finansujący (nabywca/firma leasingowa). Czynnością jaką dokonał w takim przypadku podatnik jest sprzedaż maszyny górniczej, która to czynność mieści się w uzyskanym przez podatnika zezwoleniu, objęta jest ona bowiem klasyfikacją PKWIU 28.92 - Maszyny dla górnictwa i do wydobywania oraz dla budownictwa. Przychód dotyczący sprzedaży wyrobu wytworzonego na terenie SSE w okresie obowiązywania zezwolenia i w ramach działalności wymienionej w tym zezwoleniu. Przychód z niniejszej transakcji należy zatem zakwalifikować jako przychód z działalności zwolnionej w strefie. Podatnik sprzedał wyprodukowane na terenie strefy towary firmie leasingowej, z równoczesnym zastrzeżeniem dla siebie prawa jego dalszego użytkowania na warunkach ustalonych w umowie leasingu. Jednakże sprzedaż dokonywana na powyższych warunkach nie zmienia kwalifikacji czynności, nadal jest to sprzedaż urządzenia firmie leasingowej czyli transakcji objętej PKWIU 28.92. Zgodnie z przepisami prawa podatkowego niniejszą czynność należy rozliczyć w ten sposób, iż pierwszy etap transakcji tj. sprzedaż maszyny górniczej finansującemu/firmie leasingowej stanowi przychód ze sprzedaży objętej zezwoleniem strefowym, co stanowi przychód zwolniony po stronie zbywcy. Moment powstania obowiązku podatkowego należy ustalić zgodnie z zasadami ogólnymi, czyli przychód powstanie w dacie wystawienia faktury dla firmy leasingowej, tj. w terminie 7 dni od dnia sprzedaży. Natomiast umowę leasingu i dzierżawy należy rozliczyć zgodnie z zasadami odpowiednimi dla tego rodzaju czynności w ramach działalności pozastrefowej (tekst jedn.: opodatkowanej).

Podsumowując, w świetle niniejszych okoliczności, jak i przedstawionego stanu faktycznego, należy uznać, iż przychód i odpowiednio koszt ze sprzedaży maszyny górniczej firmie leasingowej w ramach tzw. leasingu zwrotnego należy zakwalifikować jako przychód/koszt z działalności zwolnionej (strefowej) objętej zezwoleniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z powołanych przepisów wynika zatem konieczność kumulatywnego wystąpienia dwóch przesłanek, a mianowicie działalność gospodarcza musi być prowadzona:

1.

na podstawie uzyskanego zezwolenia,

2.

na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Oznacza to, że dochód osiągnięty z działalności gospodarczej prowadzonej poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej, chociażby jej zakres wynikał z uzyskanego zezwolenia, będzie opodatkowany na zasadach ogólnych.

Przystępując do analizy ww. przepisów zauważyć należy, iż w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy. Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenia udzielono na prowadzenie działalności m.in. w zakresie: produkcji urządzeń górniczych oraz sprzedaży ww. wyrobów. Podstawową działalnością Spółki jest produkcja maszyn i urządzeń górniczych. W Polsce największym odbiorcą produktów Spółki są spółki górnicze. Spółki górnicze ze względu na jednorazowy znaczny wydatek jaki zobowiązane byłyby ponieść w przypadku zakupu urządzeń górniczych na podstawie umowy sprzedaży ogłaszają przetarg na najem/dzierżawę/leasing ww. urządzeń. Zdarza się, iż Spółka dokonuje zbycia urządzeń górniczych na rzecz instytucji finansowych/firm leasingowych za co otrzymuje jednorazowo wynagrodzenie, a następnie leasinguje przedmiot sprzedaży od instytucji finansowej (tzw. leasing zwrotny) i oddaje w dzierżawę do spółki górniczej. Podatnik w takiej sytuacji otrzymuje jednorazowo wynagrodzenie i uzyskuje przychód ze sprzedaży, który podatkowo rozlicza na zasadach ogólnych, tj. z momentem wystawienia faktury sprzedaży. Koszty leasingu i przychód z najmu rozlicza natomiast zgodnie z zasadami dla tego rodzaju czynności.

W związku z powyższym, ponieważ Spółka dokonuje sprzedaży urządzeń górniczych, które są produkowane na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz działalność taka jest wymieniona w zezwoleniu, to dochód uzyskany ze sprzedaży tych urządzeń wpływa na wysokość dochodu z tytułu działalności strefowej, zwolnionej z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl